Interkulturális kommunikációs készség - Lépéselőny a munkaerőpiacon

2016.11.24.

Projekttükör | Felsőoktatás

Milyen interkulturális készségekre van ehhez szükség? Mit várnak el a munkáltatók? Hogyan készítheti fel a felsőoktatás a végzetteket a multikulturális környezetben történő sikeres munkavégzésre? Ezekről a kérdésekről beszélgettünk Dr. Pál Ágnessel, a Budapesti Gazdasági Egyetem Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar Turizmus-Vendéglátás Szaknyelvi Intézeti Tanszékének oktatójával, a jelenleg futó Erasmus+ KA2 Stratégiai Partnerség projektjük kapcsán.

Honnan közelítitek meg az interkulturális kommunikációs készségek fejlesztését?

Az interkulturális kommunikáció mint tudományterület, folyamatosan fejlődik, illetve egymás mellett léteznek az ún. esszencialista (a kulturális különbségekre fókuszáló) és nem esszencialista (a másságot nem előtérbe helyező) megközelítések. Az utóbbi kategóriába tartozik Michael Byram, aki a különböző nemzetiségű, illetve eltérő kulturális és társadalmi hátterű emberek közötti hatékony interakcióhoz szükséges készségek elsajátítását tartja az interkulturális kommunikáció elsődleges céljának. Azt hiszem, nagyon kevéssé megkérdőjelezhető, hogy ez az egész oktatásban, így a felsőoktatásban is különleges jelentőségű. Ehhez szükséges a hallgatók kritikai gondolkodásának fejlesztése is, ami nekünk, egyetemi és főiskolai oktatóknak fontos felelősségünk.

Mi motivál téged személyesen ezen a területen?

Hallatlanul izgalmasnak tartom például, hogy miként lehet fejleszteni a kommunikációs készséget a kulturális különbségek áthidalásánakérdekében. Spanyol szaknyelvet oktatóként pedig nagyon fontos számomra, hogy a nyelvi kurzusokon nagy hangsúlyt kapjon a hatékony kommunikáció fejlesztése.

Miért kezdtetek el ezzel a témával foglalkozni?

A tanszékünkön mindig is nagy hagyománya volt a folyamatos módszertani megújulásnak, és az utóbbi években több kézzelfogható eredményt is hozott ez a folyamat. Ennek köszönhetően 2013-ban Európai Nyelvi Díjat is nyertünk. A program egyik alappillére már akkor is a tréning formájában bevezetett interkulturális kommunikációs képzés volt, legutóbbi büszkeségünk pedig a most tavasszal elnyert Felsőoktatás Nemzetközi Fejlesztéséért Díj.  Nemcsak én, hanem kollégáim és külföldi partnereink is folyamatosan azon törjük a fejünket, hogy mi az, amire a hallgatóinknak leginkább szüksége lenne.

Mi a projekt célja?

A projekt elnevezése ICCAGE (Intercultural Communication Competence: an Advantage for Global Employability) utal arra, hogy a mi korunk az ICC, vagyis az interkulturális kommunikáció kora, de jelzi azt is, hogy  az interkulturális kommunikációs készséget versenyelőnynek gondoljuk a végzett hallgatók foglalkoztatásánál.

A projektben részt vevő felsőoktatási intézmények egy részében, így nálunk is, már jó ideje bevezettük az interkulturális kommunikációt mint tantárgyat. A projektben egyrészt szeretnénk megújítani a létező interkulturális kommunikációs kurzusainkat, elsősorban úgy, hogy a hallgatók olyan feladatokat is kapnak, amelyet más országok felsőoktatási intézményeinek hallgatóival együttműködve kell megoldaniuk. Másrészt a szaknyelvoktatásba beilleszthető interkulturális készséget fejlesztő modulokat szeretnénk kidolgozni, elsősorban turizmus-vendéglátás, illetve üzleti angol és spanyol szaknyelvet tanuló egyetemisták számára.

Olvassa tovább interjúnkat ide kattintva

További sikeres projektekről is szívesen olvasna? 
Ide kattintva böngészheti projektbemutatókból készült szűrhető adatbázisunkat.

Utolsó módosítás: 2016.11.24.