Európai Szakképzési Hét
2016.12.15.
Nemzetköziesítés | Szakképzés
A Tempus Közalapítvány is részt vett a rendezvénysorozatban
Az Európai Bizottság idén először hirdette meg az Európai Szakképzési Hetet, amelynek célja, hogy vonzóbbá tegye a szakismereteket biztosító, valamint a minőségi munkahelyek betöltését lehetővé tévő szakoktatást és szakképzést. December 5-9. között 28 európai országban csaknem 800 program valósult meg a rendezvénysorozat keretében, melynek során Magyarországon is számos szakmai eseményen – üzemlátogatásokon, nyíltnapokon, kerekasztal-beszélgetéseken, karriernapokon, pályaválasztási tanácsadásokon – vehettek részt az érdeklődők. A programokhoz a Tempus Közalapítvány is csatlakozott.
Az Európai Szakképzési Hét alkalmából rendeztük meg a vállalkozói készségek fejlesztésének lehetőségeit bemutató konferenciát, ahol Oktatáspolitikai célkitűzések és munkaerőpiaci elvárások címmel járták körül a témát szakértők és gyakorló pedagógusok, majd az Erasmus+ program támogatásával megvalósult projektek, jó gyakorlatok bemutatására került sor.
Műhelytalálkozót is szerveztünk az Európai Szakoktatási és Szakképzési Kreditrendszer (ECVET) hazai szakértői számára, akik megvizsgálták, hogy a tanulási eredmények használata a szakképzés területén hol tart ma Magyarországon. Elsősorban arról volt szó ezen a szakértői ülésen, hogy a gyakorlati képzésekbe hogyan csatornázható be a tanulási eredményeken alapuló értékelések használata.
A témához kapcsolódóan két kiadványt is megjelentettünk a Tempus Közalapítvány honlapján:
A munkatapasztalattal szerzett tanulási eredmények értékelése, elismerése - Érdekek, előnyök, akadályok
A szakképző intézmények számára készült tanulmány első részének szerzője Tót Éva oktatáskutató, aki a téma rövid külföldi körképét, kitekintését adja. Bemutatja néhány jelentős nemzetközi szervezet állásfoglalását a nem iskolai képzésben megszerzett tanulási eredmények értékelésével és elismerésével kapcsolatban, valamint a témával foglalkozó elemzések legfontosabb eredményeire is rávilágít. A második rész Palencsárné Kasza Marianna tollából azt járja körül, hogy az Erasmus+ program, illetve a korábbi Leonardo külföldi szakmai gyakorlatok tanulási eredményei hogyan hasznosulhatnak a munkaerőpiacon.
A munka alapú tanulás minőségbiztosítása tanulási eredmény alapon szervezett szakmai gyakorlatokkal
A nemzeti ECVET szakértői hálózat tagjai, Dr. Farkas Éva és Bogdány Zoltán tanulmányukban arra keresték a választ, hogy az Erasmus+ mobilitási programok keretében szerzett tapasztalatok hogyan lennének becsatornázhatók a hazai szakmai gyakorlatok szervezésébe, hogyan lehet a szakmai gyakorlatokat tanulási eredmény alapúvá tenni, és ezzel a gyakorlatok és a képzés összehangolását elérni. A kutatás rámutat arra, hogy a mobilitási programokban ugyan teljesen egyértelműen használnak szöveges értékelési rendszert, a hazai képzések esetén ez mégsem működik a gyakorlatban.
Az Európai Szakképzési Hét megnyitójának összefoglalóját elolvashatják az Edupress.hu oktatási portálon. |
Utolsó módosítás: 2016.12.15.