Nyári egyetemek a CEEPUS programban

2017.04.12.

Magazin | Felsőoktatás

2016 nyarán öt nemzetközi nyári egyetem valósult meg a CEEPUS program támogatásával. Budapesten, Egerben, Gödöllőn, Pécsett és Szegeden gyűltek össze a főként Közép-Európából és a Nyugat-Balkánról érkező hallgatók és oktatók, hogy a magyar résztvevőkkel közösen vegyenek részt a legkülönfélébb tématerületeket érintő kurzusokon.

Vitaakadémia a migrációs válságról

A Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának Politikatudományi és Nemzetközi Tanulmányok Tanszéke sokadik alkalommal szervezte meg Debate Academy című nyári kurzusát. Az idei program a globális migráció témáját állította a középpontba, melyhez a tanszék CEEPUS hálózatának partnereitől is számos résztvevő csatlakozhatott.  Dr. Schmidt Andrea egyetemi adjunktus és Dr. Tarrósy István egyetemi docens, a kurzus szervezői számolnak be a tapasztatokról.

„Europe in the Visegrad perspective nevű CEEPUS hálózatunk kiemelten kezeli a régióval kapcsolatos kurzusok szervezését, amelyek felölelik a társadalmi, politikatudományi, politikai kultúrával valamint a nemzetközi gazdasági beágyazottsággal kapcsolatos kérdéseket. A nyári egyetemünk is erre a térségre fókuszált a migráció kihívásait állítva a középpontba. A meghívott előadók a probléma más-más szempontból való megközelítésére vállalkoztak, így egyszerre fókuszált a politikai földrajz, politikai kultúra, interkulturális kapcsolatok, valamint a biztonságpolitika kihívásaira.
résztvevők a klasszikus előadásokon inkább tényanyagot sajátíthattak el, azaz megismerkedtek a politikai földrajzzal, interkulturális dialógussal, az előítéletek alakulásával, annak hatásával, valamint a történelmi, kulturális összetevőkkel. Az elhangzottakat később a brit parlamenti vitafórumhoz hasonló módon utóbb vitathatták meg. Ennek keretében 5-7 perces beszédeket tartottak, amelyekre a trénerek segítségével készülhettek fel. A végső vitanapot a Pécsi Városi Bíróság támogatásával sikerült immáron harmadik alkalommal megszervezni.
Meg kell említeni, hogy az egyik szerb résztvevőnk nagyon gazdagon dokumentálta a programokat, és nemcsak képeket, de sok videóit is készített, amit utána rögtön feltöltött Youtube csatornájára, így egyfajta szubjektív naplója is lett ez a nyári egyetemnek.
A program sikere azt bizonyítja, hogy a részt vett hallgatók pozitív benyomással távoztak, mi szervezők pedig olyan tapasztalattal, amelyre a jövőben is alapozhatunk.”

CEEPUS hálózat: CIII-PL-0815-03-1516 Europe in the Visegrad perspective

Résztvevők: 39 hallgató és 10 oktató

Franciaország, Hollandia, Horvátország, Kína, Lengyelország, Olaszország, Szerbia, Törökország, Chile és Magyarország

 

Zöld nyomtatás és csomagolás

Az Óbudai Egyetem Rejtő Sándor Könnyűipari és Környezetmérnöki Karának Médiatechnológiai és Könnyűipari Intézetének nyári egyetemén a nyomtatott mérnöki kommunikáció és tervezés területének környezetvédelmi vonatkozásait dolgozták fel a résztvevők. Dr. Szentgyörgyvölgyi Rozália egyetemi docens, a kurzus szervezője számol be a tapasztatokról.

„A program összeállításánál a részt vevő intézmények erősségeire koncentráltunk, a vendégiskolák oktatói ebben a témában tartottak előadásokat, így a kurzus minden partner számára kölcsönös előnyöket biztosított.
A program különös figyelmet szentelt az európai médiaipar gazdasági környezetének és a környezet védelmének a sajátosságaira. A részt vevő hallgatók nyomon követték egy-egy nyomtatott médiatermék különböző fázisait a tervezéstől a megvalósításig a környezetvédelmi szempontok koncentrált figyelembevételével. Tanulmányozták a különböző médiaipari, környezetvédelmi problémák megoldási és gyakorlati alkalmazási lehetőségeit. A projektmunka végeredménye, kézzelfogható, kinyomtatott termékekben jelent meg (poszterek).
A gyakorlati munkavégzés csoportokban, multimédiás laboratóriumban történt, ahol 4-4 hallgató vett részt különböző országokból. A nemzetközi csoportokban végzett projektmunka tetszett a hallgatóknak, mert idegen nyelven sajátíthatták el a tudnivalókat. A kézi papírkészítés és papírmerítés is nagy sikert aratott, itt érvényre juttathatták az eddig tanultakat és a kreativitásukat.”

CEEPUS hálózat: CIII-RS-0704-04-1516 Research and Education in the Field of Graphic Engineering and Design

Résztvevők: 15 hallgató és 9 oktató

Horvátország, Lengyelország, Szlovénia és Magyarország

 

Matematikatörténet

Az Eszterházy Károly Egyetem Természettudományi Karának Matematikai és Informatikai Intézete a matematika történetének közép-európai vonatkozásaira koncentrálva szervezte meg nyári egyetemét. Dr. Juhász Tibor főiskolai docens, a kurzus szervezője számol be a tapasztatokról.

„Az Eszterházy Károly Egyetem viszonylag ifjú, alig több mint egyéves tagja ennek a CEEPUS hálózatnak, így külön öröm számunkra, hogy a nyári egyetem szervezésének lehetőségét máris elnyerhettük.
A kurzus ideje alatt zajlott egyetemünkön egy matematikatörténettel és matematikaoktatással foglalkozó konferencia, melynek elnöke a legismertebb matematikatörténeti adatbázis, a MacTutor History of Mathematics Archive egyik megalkotója, a St. Andrews Egyetem Hirst-díjas professzor emeritusa, Edmund Robertson volt. A kurzus időpontját szándékosan úgy választottuk meg, hogy egybeessen a konferencia három szakmai napjával. Így a részt vevő hallgatóknak biztosíthattuk azt a nem mindennapi lehetőséget, hogy elismert szakemberektől tanulhassanak. A konferencián Dirk Huylebrouck előadása aratta talán a legnagyobb sikert. Már maga a téma is nyerő: az előadásban Leonardo da Vinci geometriai jellegű munkáiban felfedezhető hibák kerültek górcső alá. És minderre még Dirk szuggesztív előadásmódja rátett egy lapáttal.
A konferenciát követő napokban interaktív keretek között került sor az előadások feldolgozására, a következtetések levonására. Mindvégig nagy hangsúlyt kapott a személyes konzultáció a kurzus hallgatói és oktatói, valamint a kísérőkonferencia résztvevői között.
A tudományegyetemeken a matematikatörténet kurzus, ha egyáltalán van, általában heti két óra előadást jelent, mindössze egy féléven keresztül. Az ott megszerezhető tudás többszörösét szerezhették meg az intenzív kurzusunk résztvevői, a legfrissebb kutatási eredményekkel megfűszerezve.
A kurzuson minden a számításaink szerint alakult, az arcokon látott mosolyok, a zárást követő napokban kapott visszajelzések teljes mértékben kompenzálták a szervezésbe fektetett energiát.”

CEEPUS hálózat: CIII-HU-0028-09-1516 Active Methods in Teaching and Learning Mathematics and Informatics

Résztvevők: 30 hallgató és 26 oktató

Albánia, Ausztrália, Belgium, Bulgária, Csehország, Egyesült Királyság, Görögország, Horvátország, Irán, Románia, Szerbia, Szlovákia és Magyarország

 

Haltenyésztés

A Szent István Egyetem Akvakultúra és Környezetbiztonsági Intézetének Halgazdálkodási Tanszéke közel 16 éve működő CEEPUS hálózatának keretében szervezett nyári egyetemet, amely a haltenyésztés legújabb kutatási eredményeivel foglalkozott. Dr. Tarr Zsuzsanna nemzetközi és külkapcsolati irodavezető és Dr. Müllerné dr. Trenovszki Magdolna tanszéki mérnök, a kurzus szervezői számolnak be a tapasztatokról.

„Az akvakultúrában és az édesvízi haltenyésztésben erősödik azon területek aránya, ahol a molekuláris biológia, a biotechnológia és a genetika jelentős szerepet játszik. Ezen a területen hazánk élenjár a technológiai újítások és innováció területén, így a kurzus lehetőséget nyújtott a hallgatók számára a legmodernebb elméleti ismeretek elsajátítására, a jelentősebb molekuláris biológiai, biotechnológiai és genetikai módszerek gyakorlati megismerésére, valamint a témakörhöz szorosan kapcsolódó tenyésztési alkalmazások és felhasználások lehetőségeinek megismerésére.
A hallgatók elméleti előadásokat hallgattak, gyakorlati laborbemutatókon vettek részt és egyes laborokban feladatot is kaptak, így saját maguk is kipróbálhatták a laborgépeket. Egyik nap terepkiránduláson vettek részt, a hatvani Vadászmúzeumba látogattak el. Egy máltai akvakultúra cég egyik vezetője videókonferencián keresztül számolt be előadásában az európai akvakultúra legfrissebb kutatásairól, majd megmutatta a cég recirkulációs rendszereit.
Az elhangzott előadások közül voltak általánosabb, komplexebb ismeretek nyújtók, a világ és európai trendeket elemző, a fejlődési irányokat, problémákat azonosítók, vagy a vízi környezet hasznos mikroorganizmusaival foglalkozók; de egészen konkrétak is, például a ragadozó halak szaporításáról és ivadéktenyésztéséről vagy a halsperma mélyhűtéséről szólók, és volt szövettani mintaelemzés gyakorlat is.
A nyári egyetem legviccesebb pillanata az volt, amikor a hallgatók megfoghatták a nyálkás élő halakat, például az angolnát, a pontyot és az afrikai harcsát.
Az elméletei és gyakorlati ismereteken túl a nemzetközi kapcsolatépítést is érdemes kiemelni. Egy ilyen nemzetközi intenzív program térben is időben is messze túlmutat a kurzus keretein. Csak egyik példa: három horvát résztvevővel sikerült a nyári egyetem ideje alatt egy horvát-magyar TéT pályázatot egyeztetni és a nyár végén be is adni.
A nyári egyetem tapasztalatai,eredményei mindenképpen beépíthetők a későbbi hálózati munkába, a rész vett oktatók és hallgatók egyéni mobilitással visszajöhetnek hozzánk, de mi is ellátogathatunk a partnereinkhez vendégelőadásokra, de akár közös témavezetés vagy kutatás is létrejöhet.”

CEEPUS hálózat: CIII-HU-0003-11-1516 @groen, Agriculture and Environment in the 21st Century

Résztvevők: 16 hallgató és 20 oktató (melyből 7 oktató vett részt CEEPUS támogatással)

Ausztria, Bosznia-Hercegovina, Horvátország, Lengyelország, Montenegro, Szerbia

Számítógépes képfeldolgozás

A Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kara Képfeldolgozás és Számítógépes Grafika Tanszékének nyári egyetemén a számítógépes képfeldolgozás területén lévő problémák, feladatok álltak a fókuszban. Dr. Nagy Antal egyetemi adjunktus, a kurzus szervezője számol be a tapasztatokról.

„Nyári egyetemünk a számítógépes képfeldolgozás iránt érdeklődő hallgatók és a területhez kapcsolódó tárgyak oktatóinak évenkénti találkozója.
A Szegedi Tudományegyetem 12. alkalommal adott otthont a rendezvénynek, amely már 24 éves múltra tekint vissza. A céljaink változatlanok és a nyári iskola programját is a több éve jól bevált struktúra alapján alakítjuk ki. A délelőtti szekciókban előadásokat hallgattak a résztvevők, délután pedig nemzetközi csapatokban projektmunkát végeztek oktatói felügyelettel.
A CEEPUS támogatás biztosította, hogy a régióban tanuló hallgatók (összességében a hallgatók fele) részt tudtak venni a rendezvényen.
A nyári iskola programján túl a hallgatók ismeretségeket kötöttek, megismerhették egymás munkáját, tapasztalatot cserélhettek. Véleményem szerint a szakmai célok mellett ez egy nagyon fontos hozadéka a nyári iskolának.
A tervek szerint jövőre Újvidéken fogja megszervezni ezt a rendezvényt a szerb partnerintézetünk. A rákövetkező évben valószínűleg Graz, utána pedig Temesvár ad majd otthont ennek a nyári iskolának.”

CEEPUS hálózat: CIII-AT-0042-11-1516 Summer School on Image Processing 2016

Résztvevők: 32 hallgató és 18 oktató

Ausztria, Belgium, Finnország, Franciaország, Horvátország, Lengyelország, Marokkó, Montenegró Németország, Norvégia, Oroszország, Románia, Svájc, Svédország, Szerbia, Törökország, és Magyarország 

A nyári egyetemi pályázati lehetőség nemcsak a nagy múlttal rendelkező hálózatok számára nyitott és elérhető, hiszen a rövid és átlátható pályázati űrlapnak köszönhetően hozzáférhető a kevésbé tapasztalt hálózatok számára is.

A 2017-es évi nyári egyetemi felhívást várhatóan 2016 decemberében tesszük közzé a Tempus Közalapítvány honlapján.

A cikket összeállította:

Kilin Emőke, Tempus Közalapítvány, Felsőoktatási egység

 A cikk a Pályázati Pavilon/őszi számának 26-28. oldalán olvasható 

Utolsó módosítás: 2017.04.12.