Ezt adhatja az Erasmus+

2017.05.31.

Hír | Köznevelés, Felsőoktatás, Szakképzés, Felnőtt tanulás, Ifjúság, EU, Civil szervezet, Önkormányzatok

Szakmai konferenciát szervezett a Tempus Közalapítvány a program 30. születésnapjára

Legyen szó tanárról vagy diákról, tanulásról vagy önkéntes munkáról, európai vagy Európán kívüli országról, az Erasmus+ olyan pluszt ad a résztvevőknek, ami képes megváltoztatni az életüket. Az Európai Unió ikonikussá vált programjában 9 millióan vettek már részt, akik számára az Erasmus+ egyet jelent a szabadsággal, a sokszínűséggel és a sikerrel.

Május 30-án szakmai konferencia keretében ünnepelték meg az Erasmus+ program 30. születésnapját Budapesten. A rendezvény megnyitó beszédében Zupkó Gábor az Európai Unió egyik legfontosabb vívmányának nevezte az Erasmus+ programot.

Az Európai Bizottság Magyarországi Képviseletének vezetője szerint az elmúlt 30 év során bebizonyosodott, hogy az ösztöndíjas hónapok sokkal többet jelentenek a külföldi tanulásnál. A részvevők tökéletesíthetik a nyelvtudásukat; próbára tehetik magukat egy másik országban, oktatási rendszerben és kultúrában; emellett eltérő nézőpontokra tehetnek szert; szakmai és baráti kapcsolatokat építhetnek ki; önállósodhatnak. Zupkó Gábor kiemelte, hogy a program az európai identitás erősítéséhez is hozzájárul. „Aki átélte az Erasmus-élményt, az az európaiság élményét is átélte” – fogalmazott.

Zupkó Gábor, az Európai Bizottság Magyarországi Képviseletének vezetője

Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériumának család-, ifjúság- és nemzetközi ügyekért felelős államtitkára hozzátette: Magyarországról eddig több mint 227 ezren élhettek az uniós oktatási, képzési és ifjúsági programok által nyújtott lehetőségekkel, és 2020-ig várhatóan további 58 ezer fő nemzetközi tapasztalatszerzését támogatja majd az Erasmus+ program hazánkban. Az államtitkár kiemelte a program munkaerőpiaci jelentőségét, és elmondta, hogy kétszer akkora eséllyel szereznek állást az Erasmus+ programban résztvevők, mint a nemzetközi tapasztalatokkal nem rendelkező fiatalok. Előadása ide kattintva megtekinthető.

Pölöskei Gáborné, a Nemzetgazdasági Minisztérium szakképzésért és felnőttoktatásért felelős helyettes államtitkára hangsúlyozta, hogy a hazai szakképzés fejlesztésében is óriási jelentősége van az Erasmus+ programnak, amely segíthet abban, hogy a képzések minél inkább igazodjanak a gazdaság igényeihez. Ezt a már megvalósult projektek is bizonyítják, amelyekben a szakképzésben tanulók külföldi szakmai gyakorlatára, pedagógusok és oktatók tapasztalatcseréjére és nemzetközi partnerségekre volt mód. Kijelentette, hogy a jövőben ezért még nagyobb hangsúlyt fognak fektetni a szakképzési centrumokban az uniós együttműködési programokban való részvételre. Előadása ide kattintva megtekinthető.

Dr. Nemeslaki András, a Tempus Közalapítvány kuratóriumának elnöke elmondta, hogy Magyarországról 1998-ban utazhattak ki az első Erasmus hallgatók, és a program koordinálását azóta is a Tempus Közalapítvány végzi. Kiemelte, hogy ez idő alatt sikerült elérni egy nagyon erős intézményesülést, és mára a közneveléstől a felnőtt tanulásig az oktatás minden területén megfigyelhető, hogy az intézmények beépítik a stratégiájukba a jó gyakorlatokat, módszereket és eszközöket, amelyeket a projekteknek köszönhetően ismertek meg, így a hazai oktatás-képzés fejlesztéséhez és nemzetköziesítéséhez is hozzá tud járulni az Erasmus+ program. Előadása ide kattintva megtekinthető.

Az uniós ösztöndíjprogramok jelentőségét hangsúlyozták a konferencián személyes történeteikkel azok az előadók is, akiknek életében meghatározó szerepe volt a külföldi tapasztalatszerzésnek.

> Szó Gellért cukrász új szemlélet ismert meg, recepteket tanult és inspirációkat szerzett franciaországi szakmai gyakorlata alatt, és ezeket kamatoztatva nyerte meg két egymást követő évben a Magyarország tortája versenyt.


Dr. Nemeslaki András, a Tempus Közalapítvány elnöke, Szó Gellért cukrász és Tordai Péter, a TKA igazgatója

Davidovics László koordinátorként évek óta elkötelezetten segíti a békés megyei fiatalok külföldi szakmai gyakorlatszerzését. Számára az uniós oktatási együttműködési programok olyan újfajta kihívást és motivációt jelentettek, amelyek megerősítették abban, hogy a pedagógus pályán maradjon.

Hudacsek Éva általános iskolai tanárként külföldi képzéseken és tanfolyamokon vehetett részt az Erasmus+ programnak köszönhetően, ahol színjátszással és drámapedagógiával foglalkozhatott. A megismert technikákat és eszközöket beépítette a tanóráiba is, így a szakmai módszertára jelentősen gazdagodott.

Egry Zsuzsanna a szülő-gyermek kapcsolat támogatásával foglalkozik. Ezzel a témával számos uniós felnőtt tanulási projektben vett részt, ahol a több országból érkezett szakemberekkel azt térképezték fel, hogy miképpen lehet segíteni a szülőket a gyermekeik jobb megértésében.

> Ifj. Dúzsi Tamás szekszárdi borász számos elismerést nyert már világszerte, és ebben meglátása szerint az erasmusos tapasztalatainak is szerepe volt. A nemzetközi kapcsolatok és a különböző országokban alkalmazott technológiák segítették a szakmai karrierépítését is.

Katona Krisztina pedig az alkotóművészt fedezte fel önmagában az Erasmus+ programnak köszönhetően, és ennek hatására fiatalokkal, valamint börtönben lévő emberekkel ismerteti meg az alkotás örömét a mural falfestészet által.

A délután során a felsőoktatási szektor képviselői egy panelbeszélgetésen vehettek részt, amelyet megelőzött Bokodi Szabolcs, a Tempus Közalapítvány felsőoktatási egységének vezetője röviden összefoglalta az Erasmus program 30 évét a felsőoktatásban. Előadása ide kattintva megtekinthető.

Ezzel párhuzamosan a 2016-ban zárult legkiválóbb köznevelési és szakképzési Erasmus+ projekteknek ítélt Nívódíjak átadására került sor. A kiválósági elismerésben részesült projektek olyan oktatási módszereket alkalmaznak a nemzetközi együttműködéseknek köszönhetően, amelyek hozzájárulnak a hazai oktatás és képzés fejlesztéséhez, emellett mások számára is inspirálóak és hasznosak lehetnek.

2017-ben Erasmus+ nívódíjat kaptak:

A díjakat dr. Nemeslaki András, a Tempus Közalapítvány kuratóriumának elnöke és dr. Maruzsa Zoltán, az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős helyettes államtitkára adta át.

Ezt követően a köznevelési, szakképzési, felnőtt tanulási és ifjúsági terület iránt érdeklődő résztvevők módszertani előadásokon, workshopokon vettek részt, amelyek során megismerkedhettek sikeres Erasmus+ pályázók jó gyakorlataival. Megtudták, hogyan lehet egyszerűen kezelni a különböző sztereotípiákat az iskolában, hogyan segíthetik a gyerekeket megküzdeni az iskolai nehézségeikkel a színjáték és a dráma segítségével, hogyan lehet felépíteni egy igazán izgalmas, élményekben gazdag nyelvórát, valamint azt is megtanulhatták, hogyan lehet tetra pak alapanyagból pénztárcát készíteni.

***

Ezt mondták a résztvevők a konferenciáról:

 „Minden nagyon érdekes volt: a személyes történetek talán kiemelkedtek, meg a párhuzamos szekciók is alkalmat adtak a tanulásra, felfedezésre.”

„Ha összesen egy érdemjegyet adhattam volna  konferenciára, akkor az kiemelt 5 lett volna. Mivel részekből tevődik össze az egész, így most kiemelném és megköszönném azt is, amit nem szoktak, pl. Süveges Gergő kulturált, szellemes, nem magát előtérbe helyező moderálását, a TKA munkatársainak szolgálatkészségét. Amire évek múlva is emlékezni fogok az Szó Gellért személyisége, kis tájszólása, minőségre való törekvése, öniróniája, családszeretete, nem beszélve az évfordulóra kreált, szintén egyedi üde tortácskájáról. További élményekben is gazdag, sikeres munkát kívánok az egész csapatnak!”

„A személyes történetek tetszettek a legjobban, amelyekben minden előadó arról beszélt, miben változtatta meg az életét az, hogy részt vett a programban.”

„Messziről jöttem (Erdélyből), és nekem nagyon jó élmény volt. Megérte, mert rengeteg jó ötletet kaptam, új dolgokat tanultam. Nagyon szépen köszönöm a lehetőséget!”

Az Erasmus+ program a közneveléstől a felnőttkori tanulásig számos területen, és a lehető legkülönfélébb témákban nyújt lehetőséget a nemzetközi tapasztalatszerzésre. A pályázati lehetőségekről további információ a Tempus Közalapítvány honlapján található.

 

Utolsó módosítás: 2017.08.23.