Így is lehet tanítani - Nívódíjat kaptak a legkiválóbb Erasmus+ projektek

2017.06.07.

Projekttükör | Köznevelés, Szakképzés

Egyszerű ötletek nagyszerű megvalósításáért kaptak nívódíjat azok a magyar pályázók, akik az iskolai órákat színesebbé, a pedagógusokat és diákokat pedig motiváltabbá tették az Erasmus+ program támogatásával.

A kiválósági elismerésben részesült projektek olyan oktatási módszereket alkalmaznak a nemzetközi együttműködéseknek köszönhetően, amelyek hozzájárulnak a hazai oktatás és képzés fejlesztéséhez, emellett mások számára is inspirálóak és hasznosak lehetnek. Az idei Erasmus+ nívódíjakat a program 30. születésnapja alkalmából rendezett szakmai konferencián adták át Budapesten.

A díjátadón Verses István, a Tempus Közalapítvány Erasmus+ programvezetője elmondta: a közalapítványnál 15 éves hagyománya van annak, hogy nívódíjat kapnak a legkiemelkedőbb, uniós támogatással megvalósult oktatási együttműködések. Az Erasmus+ nívódíj a Tempus Közalapítvány kiválósági elismerése azoknak a projekteknek, amelyek példaértékű nemzetközi együttműködéseket valósítottak meg a köznevelés és a szakképzés területén.
A díjakat dr. Nemeslaki András, a Tempus Közalapítvány kuratóriumának elnöke és dr. Maruzsa Zoltán, az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős helyettes államtitkára adta át.

2017-ben Erasmus+ nívódíjat kaptak:

Budapesti Nemzetközi Iskola és Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola – Híd a kultúrák között című mobilitási projektje
Pedagógusaik nyelvi és módszertani fejlesztésére pályáztak az Erasmus+ programban, de a megvalósított tevékenységeik túlmutatnak egy mobilitási projekt határain. Átalakították a pedagógiai programjukat, összehangolták az iskolában a brit és a magyar alaptantervet, és új tanmeneteket vezettek be. Mindeközben közelebb kerültek egymáshoz az intézményben dolgozó amerikai, indiai, ír és magyar kollégák: a közös munkának köszönhetően jobban megértik egymást mind a nyelv, a kultúra, mind pedig az iskolában alkalmazott tanítási módszerek tekintetében.
Fontos elem volt a projektben, hogy az egész tantestületet bevonták a tevékenységekbe. Nemcsak a külföldi továbbképzésen részt vett munkatársak osztották meg, amit tanultak a partnereiknél, hanem minden pedagógus bemutathatott egy-egy játékot vagy módszert, amit az óráin – akár évek óta – alkalmaz. Így az iskolában közös üggyé vált az a szemlélet, hogy érdemes megújulni és egymástól tanulni.

Pécsi Szakképzési Centrum Zipernowsky Károly Műszaki Szakgimnáziuma – Szakmai gyakorlat teljesítése a Höhere Technische Bundes Lehr- und Versuchsanstalt Bregenz iskolában című mobilitási projektje
Az iskola 22 éve működik együtt osztrák partnerével, és kölcsönösen biztosítanak szakmai gyakorlati lehetőséget gépész és elektronika-elektrotechnika szakmát tanuló diákoknak. A projekt koordinátora szerint azért nyerhettek nívódíjat, mert nem az Erasmus+ program célkitűzéseit próbálták meg adaptálni valamilyen ötletre, hanem az iskola céljai találkoztak a program elveivel.
A magyar diákok nemcsak az osztrák partner tanműhelyében végeztek gyakorlatot, hanem ipari termelőüzemekben is, és végig hangsúlyos elem volt a tanulók önállóságának biztosítása. Ezáltal olyan magas fokú precizitást és felelősségtudatot tanultak meg a diákok, ami a későbbi boldogulásuk szempontjából, illetve a munkaerőpiacon is hasznos lesz számukra.
A sikeres külföldi képzések kiváló motivációs eszközt jelentenek az intézmény valamennyi tanulója számára, a projekt pedig olyan jó gyakorlatnak számít, ami jelentősen növeli az iskola presztízsét.

TREBAG Szellemi tulajdon- és Projektmenedzser Kft. – Vállalkozói készségek az agrárszektorban című partnerségi projektje
Magyar, cseh, spanyol és román partnerek együttműködésével, az Erasmus+ program támogatásával, online oktatójátékot fejlesztettek ki az agrárszakképzésben tanuló 17-18 évesek számára. A szakközépiskolai tananyagra épülő játék nemcsak a tanulást segíti, hanem a diákok mezőgazdasági és vállalkozói ismereteinek fejlesztését is. Az Agropoly az elméleti tudásanyag mellett esettanulmányok, szimulációk és játékos feladatok által ismerteti meg a diákokat egy működő vállalkozás mindennapjaival. Ez a fajta tanulás nem hagyja lankadni a tanulók érdeklődését és motivációját, ugyanakkor lehetővé teszi a tananyag egyszerű és hatékony elsajátítását.
A játék készítői nem bízták a véletlenre a sikert: a diákok körében felmérést készítettek arról, hogy milyen módszerekkel szeretnek tanulni, majd pedagógusok, tanulók és szakemberek segítségével tesztelték az anyagot, hogy végül minden partnerországban alkalmazható, valóban hasznos eszközt hozzanak létre.

Harminc évvel ezelőtt indultak el az Európai Unió oktatási együttműködési programjai, melyeknek támogatásával eddig már 9 millióan szerezhettek nemzetközi tapasztalatokat. A 2014-2020 között megvalósuló Erasmus+ programban Magyarországról várhatóan 110.000 fő vehet részt a köznevelés, a szakképzés, a felnőtt tanulás, a felsőoktatás és az ifjúsági szektor területéről.
További információ a pályázati lehetőségekről: www.erasmusplusz.hu

 

Utolsó módosítás: 2017.06.29.