A munkáltatót nem az érdekli, hogy miről van papírja a végzett tanulónak, hanem hogy mit tud

2018.02.28.

Projekttükör | Szakképzés

A Szegedi Szakképzési Centrum Hansági Ferenc Szakképző Iskolája hosszú évek óta biztosít szakács, pincér és cukrász tanulói számára külföldi tapasztalatszerzési lehetőséget. Kiváló pályázataiknak, valamint projektjeik tudatos és hosszú távú tervezésének köszönhetően 2009-ben Szakképzési mobilitási tanúsítványt nyertek, melyet 2016-ban sikeresen meghosszabbítottak. Munkájuk során az évek alatt szerzett tapasztalatokat újrahasznosítják, pályázati eszköztárukat folyamatosan bővítik. Jancsikinné Smicskó Klára projektkoordinátorral a minőségfejlesztésről, a tanulási eredmények fontosságáról és az értékelés eszközeiről beszélgettünk.

Sokaknak még mindig idegenül hangzik az ECVET kifejezés. Önök hogyan tanulták meg az ilyen fajta eszközök használatát?

Az ECVET eszközök segítenek a minőségi projektek megvalósításában. Nekünk sokat segített Farkas Éva: Segédlet a tanulási eredmények megírásához a szakképzési és a felnőttképzési szektor számára című anyaga. Emellett szinte minden lehetőséget megragadtunk a tanulásra: partnereink jó gyakorlatainak megismerése, a kísérő tanárok tapasztalatainak felhasználása, illetve a célzott tanárcserés programok által. Szakoktató kollégáink között számos óraadó van, akik elismert gyakorló szakemberek képzőhelyeken, így az ő tapasztalataik is beleépülhettek az általunk készített ECVET eszközökbe.

Milyen előnyeit látják az ECVET eszközök használatának?

Ezek az értékelés jobb követhetőségét, objektivitását segítik. Minden külföldi mobilitást szervező intézménynek javasoljuk az ECVET eszközök használatát. Igen széles palettán felhasználhatóak ezek: a képesítések leírásától, tantervek, képzési programok, modulok, tematikák, tananyagok tervezése, fejlesztése szintjétől; a vizsgafeladatok kidolgozásán vagy például a duális képzésben a gyakorlati követelmények megfogalmazásán át; a nem formális környezetben szerzett kompetenciák elismeréséig sok területen. Így a mobilitási programok kialakításában is.

Kérem, mutassa be az ECMO – ECVET meets europass mobility kísérleti projektet!

Az Európai Unió kombinálni kívánja a már meglévő európai átláthatósági eszközöket. Az ECMO kísérleti projekt volt az, amely megtette az első lépéseket azzal a céllal, hogy az Europasst az ECVET dokumentációs eszközeként használja, és ajánlatot tett az Igazolvány 5.a pontjának továbbfejlesztésére. A kompetenciák, képzések dokumentálására, értékelésére nagyon sok különböző követelmény létezik Európa-szerte. A cégek által alkalmazott módszerek nem teljesen érthetőek és nem tekinthetőek megbízhatónak. Az ECVET alkalmazásához elengedhetetlenül szükséges a mobilitási tevékenységek során megszerzett tapasztalatok dokumentálása, a gyakorlatiasság elősegítése érdekében. A módosított Europass igazolványt használták és tesztelték a HoReCa (Vendéglátó) szektorban. A leggyakoribb munkafolyamatok azonosítására a VQTS modellt használták a vendéglátós szektorban. A VQTS modell a munkához kötődő kompetenciák strukturált jellemzésére szolgál, melynek egyik legfontosabb eleme a kompetencia mátrix, amit mi is kidolgoztuk a szakács, pincér és cukrász szakmára.

Olvassa tovább az interjút!

További sikeres projektekről is szívesen olvasna? 
Ide kattintva böngészheti projektbemutatókból készült szűrhető adatbázisunkat.

Utolsó módosítás: 2018.02.28.