Tanulástervezési útmutató pedagógusoknak, oktatóknak, felnőttképzési és felnőtt tanulási szakembereknek

Gyakorlati vezető kérdésekkel
Cím:
Tárgy/Kurzus neve:                                                               
Témakör:
Évfolyam: 
  Tanulástervező neve:                                                         
1. lépés – Az elvárt tanulási eredmények meghatározása   
Megállapított átfogó célok: Milyen átfogó tanulási célok megvalósítását szeretnénk elérni? (pl. tantervben/pedagógiai programban lefektetett elvárások, kurzus/programcélok, tanulási eredmények)
Megértés (A tanulók a tanulási egység végére érteni fogják, hogy…)
  • Melyek a téma mögött húzódó átfogó, absztrakt gondolatok?
  • A tanulók az átfogó gondolatok mely speciális vetületével lesznek tisztában?
  • Milyen félreértések láthatóak előre?

Tudás (A tanulók a tanulási egység végére tudni fogják, tisztában lesznek azzal, hogy…)

  • Milyen (elméleti) tudást fognak elsajátítani a tanulók a tanulási egység végére?
  • Főnevekben és tartalmi elemekben érdemes fogalmazni.

Képesség (A tanulók a tanulási egység végére képesek lesznek arra, meg tudják csinálni azt, hogy…)

  • Milyen kulcsfontosságú (gyakorlati) készségek, képességek birtokában lesznek a tanulók a tanulási egység végére?
  • Igékben és állításokban érdemes fogalmazni.

 Kulcskérdések

  • Milyen kérdésekkel lehet felébreszteni a kíváncsiságot, támogatni a magasabb szintű megértést és segíteni a tudás új helyzetben való alkalmazását, a tanulók közti tudásépítést?
2. lépés – Értékelési módszerek meghatározása – Miből tudható, hogy a tanulók elsajátították az ígért tanulási eredményeket?

Tanulási bizonyítékok

  • Milyen módokon fogják a tanulók bizonyítani a tanulási előrehaladásukat? (pl. blogbejegyzés írása, interjú, kérdőíves önreflexió, összegzés írása egy adott téma pro és kontra oldalairól, vitán való részvétel, esemény szervezése, kvíz írása egymás számára, egymás tanítása stb.)
  • Milyen módon fognak a tanulók reflektálni a saját tanulási folyamatukra?
  • Milyen módon tudják önmaguk értékelni a saját előrehaladásukat?

Eredeti, önálló produktumok létrehozása

  • Milyen eredeti teljesítményt létrehozó feladatokkal tudják a tanulók megmutatni, hogy elérték a kívánt magasabb szintű megértést és a gyakorlati készségeket, amelyeket kitűztünk?
  • Milyen kritériumok mentén lesznek értékelve a létrehozott produktumok, amelyek jelzik a megértést?
 3. lépés - Tanulási terv készítése (szempontok a terv elkészítéséhez)

Tanulási tevékenységek

  • Milyen tanulási élmények és instrukció segíti a tanulókat abban, hogy a kitűzött tanulási eredményeket elérjék?
  • Hogyan tervezhető úgy a tanulási folyamat, hogy:

… segítse a tanulókat abban, hogy lássák, mi a tanulási egység célja és melyek az elvárások?

… támogassa a tanárt abban, hogy előzetes információkat kapjon a tanulókról (előzetes tapasztalatok, motivációk, érdeklődések, problémák felmérése)?

… megfogja minden tanuló figyelmét és meg is tartsa azt?

… támogatni tudja a diákokat abban, hogy saját élmény során tapasztalhassák meg az adott téma mögött rejlő kulcsgondolatokat, érzéseket, vagyis támogassa az önálló felfedezést?

… rendszeresen legyen alkalom a témával kapcsolatos megfigyelésekre, egyéni megértések megfogalmazására?

… teret adjon a tanulóknak a tanulási folyamatuk, eredményeik és munkájuk saját maguk általi értékelésére?

… a különböző szükségletű, érdeklődésű és képességű tanulók is megtalálják benne a helyüket?

A fenti tanulástervezési útmutatóhoz felhasználtuk Grant Wiggins and Jay McTighe által kidolgozott Understanding by Design tanulástervezési keretrendszer útmutatóját. A tanulástervezési sablont a Tempus Közalapítvány részére adaptálta Ashlock-Kéthelyi Eszter, 2015.

Kapcsolódó tartalmak:

Sima vagy fordított? Akkor előlről tanítsunk vagy kezdjünk neki a végén?>>

Az értékelés nem egy teszt. Az értékelés egy folyamatos beszélgetés.>>

Alma a fán pedagógus képzés - tanulási eredmények alapú gondolkodás műhelymunka>>

Utolsó módosítás: .