Európa ízei
2010 | Köznevelés | | Budapest | Hunfalvy János Külkereskedelmi Szakközépiskola
Iskolánkban már egy évtizede oktatunk az Európai Unióvak kapcsolatos tantárgyakat: célnyelven tanítjuk a nemzetközi gazdasági ismeretek tárgyat, melynek hangsúlyos eleme az EU ismeretek oktatása, valamint ide tartozik a célnyelvi civilizáció tárgy is, amelynek keretében egy egész fejezetet szentelünk az EU témájának.
A kétéves projektünk alatt rengeteg olyan mű született, amelyek révén a diákok bemutatták egymásnak országaink gazdasági, szociális és kulturális életét.
Projektünk termékei:
- kérdőív + felmérés az étkezési szokásainkról
- videoklip egy-egy történelmi kor ételeiről
- a helytelen táplálkozásról : plakát, vers, keresztrejtvény, dal, novella, képregény
- videofilm az üzleteinkről, áruinkról, vásárlási szokásainkról
- receptkönyv a kedvenc ételeinkről
- közös társasjáték, amely ötvözi a két éves munkák eredményeit
Mindez megtalálható a közösen működtetett weboldalon:
http://st-ursula.bw.lo-net2.de/comenius/.ws_gen/
A munka során felhalmozott ismereteket a közösen elkészített társasjátékban foglaltuk össze, ami szórakoztató formában közvetíti a nyelvi, gazdasági, gasztronómiai és kulturális ismereteket.
A játék a 4 részt vevő ország, azaz Ciprus, Spanyolország, Németország és Magyarország földrajzi adottságainak, gazdasági és mezőgazdasági tradicionális ismereteinek a feldolgozását segíti. A 16-17 éves korosztálynak készült, előfeltétel a legalább 2 éves francia nyelvtanulás. A gasztronómia kedvelt téma az oktatásban is, főleg ha számunkra távoli , kevésbé ismert országról van szó (pl. Ciprus ). Kiválóan alkalmas a szókincs fejlesztésre, a mértékegységek használatára, az idő kifejezésére, receptek megismerésére és írására, alapanyagok meg- vagy felismerésére, játékos formában, akár tanóra, akár egy klubdélután keretében. Hatékonysága a játékosságban rejlik, mert a diákok nem otthon magolják be az új kifejezéseket, hanem órán, a játék során sajátítják el azokat. Kiemelendő a játék sokoldalúsága: földrajzi, gazdasági, politikai, gasztronómiai és interkulturális ismereteket egyaránt fejleszt, a mindennapi élethez ad praktikus információkat.
A diákok mindig fogékonyak más országokkal kapcsolatos témák iránt. Nagyon motiváló a más nemzetiségű diákokkal való kapcsolattartás, e-mail váltás, a közös munka. Ez természetesen szélesíti a látókörüket, és közelebb hozza őket egymáshoz. 2004. május 1-én, az Unióhoz való csatlakozásunk napján a franciaországi Guer (Bretagne) nevű városka ünnepségén 48 diák vett részt néptánccal, zenével, színdarabbal, hét másik ország képviselőivel együtt.
Béládi Magdolna
projektkoordinátor