Útikönyv a határtalan Európához

2011 | Köznevelés | aktív állampolgárság, interkulturális tapasztalat, művészet, nyelvtudás | Győr-Moson-Sopron | Békefi Ernő Általános Művelődési Központ

Érintett tantárgy(ak): földrajz, történelem, országismeret, német nyelv
Címkék: Vizuális készségek, Szóbeli szövegértés, szövegalkotás, Írásbeli szövegértés, szövegalkotás, Önálló tartalom és információgyűjtés, feldolgozás, Problémamegoldás, Kreatív gondolkodás, Projektszerű megvalósítás

Négy ország látnivalóit mutatja be az az útikönyv, amelyet a rajkai Békefi Ernő Általános Művelődési Központ diákjai készítettek Comenius partnereikkel együtt. A német nyelvű kiadványt nem csak az iskolai órákon, hanem kirándulások alkalmával is használják.


A rajkai iskola projektje felrázta a környéket. A nemzetközi együttműködés a diákok aktív részvételére épült. Elsőstől a nyolcadikosig, minden korosztály részt vett valamilyen módon az útikönyv elkészítésében. Közösen választották ki a legérdekesebb látnivalókat, majd beosztották az osztályok között, hogy ki melyik témát dolgozza fel. Az adatgyűjtés, valamint a történelmi, földrajzi és kulturális információk felkutatása után tanulmányi kirándulásokra indultak, amelyek megszervezésében a szülők is lelkesen segítettek. A hazánkba látogató külföldi partnerek érkezését minden alkalommal nagy érdeklődés fogadta, és a tűzoltósági bemutatótól a lovas programokig mindenféle rendezvényen részt vettek. Így a projekt révén a rajkai iskolának sikerült jó kapcsolatot kialakítania a helyi szolgáltatókkal, a meglátogatott nevezetességek képviselőivel, az önkormányzat munkatársaival és civil szervezetekkel is.

Kirándulások Győr-Moson-Sopron megyében

A projekt célja a „határtalan” Európa, vagyis a partnerországok közös felfedezése volt. Minden intézmény a környékén található, a gyerekek által kiválasztott látnivalókat, nevezetességeket járta körül. Magyarországról tehát nem csak Rajka és környéke, hanem a megye főbb látnivalói – Győr, Pannonhalma, Sopron és Fertőd – is bekerültek az útikönyvbe. Farkas János igazgató szerint az ide látogató lengyel, német és osztrák vendégek számára a Szigetköz természeti szépségei voltak a leginkább megragadóak, de a gyerekek természetesen minden helyszínen megtalálták a számunkra legérdekesebb dolgokat, lehetett szó rajkai hód-lesről, a hármas határnál lévő szoborparkról vagy a szebbnél szebb kastélyokról.

Projektmaci kalandjai

A projekt során mind a diákok, mind a tanárok valódi csapattá kovácsolódtak. Nagyon sokat tanultak: közösen készítettek prezentációkat, napi szinten használták az internetet és a számítógépet, megismerték a csoportmunkát és megtapasztalták a vélemény kinyilvánításának és elfogadásának fontosságát. A közös munkába mindenki bekapcsolódhatott a készségei és képességei szerint. És a legkisebbeket sem hagyták ki! A tanulók által összegyűjtött munkákat háromhavonta postára adták, és hogy a kicsik számára is izgalmas legyen a csomagbontás, egy plüssmaci is utazgatott a dobozban.

Nem csak egy útikönyv

Az intézmény egyik fő profilja a német nyelv oktatása, amelyet nagymértékben elősegített a partneriskolákkal való közös munka és a német anyanyelvűekkel való kommunikáció. Az elkészült útikönyvet használják a nyelvórákon, illetve országismeret, földrajz vagy történelem tanításához, sőt iskolai és családi kirándulások szervezéséhez is. „Más területeken is tudjuk használni a projekt során szerzett tapasztalatokat” – mondja Farkas János igazgató. „Például a német partneriskola mintájára a Békefiben is bevezettük a csoportos furulyaoktatást, ami annyira jól működik, hogy mára az egész alsó tagozatunk tanul furulyázni az énekórák keretében. Osztrák partnerünktől pedig a tankonyha ötletét lestük el, így a technika órákon sütési-főzési alapismereteket is tudunk oktatni. A projektbe fektetett munka tehát nagyon sok területen hasznosult.”