Vizuális nevelés és matematika - Izgalmas interdiszciplináris projekt egri vezetéssel

2016 | Felsőoktatás, Köznevelés | IKT, természettudomány | Heves | Eszterházy Károly Főiskola

Érintett tantárgy(ak): matematika
Címkék: Problémamegoldás, Kreatív gondolkodás, IKT eszközök alkalmazása a tanórán, Játék

A hazánkban is nagy múltra visszatekintő Tempus programban nyert támogatást 2012-ben az egri Eszterházy Károly Főiskola által vezetett projekt. A belga, finn, osztrák és szerb partnerekből álló konzorcium célja az volt, hogy a matematikát vonzóbbá tegye a fiatalok számára, illetve hogy a technológia és a pragmatikus oktatási módszerek fejlesztése révén támogassa a szerbiai tanárképzést. A vizuális matematikaoktatás módszertana lehetőséget teremt a tanárok számára, hogy ezt a sokszor nehéznek tartott tantárgyat kreatív, izgalmas módon mutassák be. A kétéves program tevékenységei között tanulmányutak, kutatás, nyári egyetemek, workshopok szerepeltek. A legfontosabb eredmény az angolul és szerbül publikált, a projekt során tesztelt módszertani kötet, illetve az azt kísérő számtalan segédanyag volt. A sikeresen lezárult projekt koordinátorával, Prokajné Dr. Szilágyi Ibolyával, az EKF docensével, a Projektfejlesztési és -koordinációs Osztály vezetőjével beszélgettünk. 

Sokunk számára az iskolai matematikaórákról hosszú számsorok, egyenletek, nehézkes geometriai szerkesztések, a kockás füzet és a táblán megcsikorduló kréta emléke maradt. Ezzel szemben az Ön által vezetett Tempus projekt honlapja színes játékok, izgalmas háromdimenziós szerkezetek, elmélyülten játszadozó gyerekek és felnőttek fotóival üdvözli a látogatót. Ilyen izgalmas is lehet a matematika?

A matematika mint az univerzum nyelve kizárólag érdekes és izgalmas lehet, hiszen a körülöttünk levő világot és annak jelenségeit segít leírni. A játék pedig születésünktől kezdve természetes módja a tanulásnak. Hisszük, hogy a matematika izgalmas összefüggései játékosan mutathatóak meg a legegyszerűbben. A nagy alkotók, mint Dienes Pál is, számos játékot terveztek, ezzel is segítve a matematikai összefüggések megértését. Ő és sokan mások is értették, tudták, hogy a tapasztalatból lesz a megértés, abból pedig a tudás.

A partnerországok közül a szerbiai felsőoktatás fejlesztése mellett döntöttek. Miért éppen ezzel az országgal kezdtek együttműködni?

Finn vonalon rendelkezünk egy sok évre visszatekintő patnerkapcsolattal, személyes ismeretséggel és munkakapcsolattal. Ezen a vonalon építkezve épült és alakult ki a partneri kör. A szálak mozgatója Fenyvesi Kristóf volt, aki az ÉlményMűhely nemzetközi mozgalom szakmai vezetője. 

Kik vagy mely intézmények élvezik a megvalósított fejlesztések hasznát?  Milyen eredményeket tart a leghasznosabbnak?

A projekt eredményeit minden matematikatanár, -oktató élvezheti, aki nyitott az új módszerek iránt, s természetesen minden diák, aki szereti egy-egy matematikai probléma kreatív, érdekes megközelítését. A projekt eredményeként létrejött színes kézikönyv mindenki számára ingyenesen elérhető és letölthető a honlapunkról.

Az EKF mint a konzorcium vezetője számára milyen hasznot hoz a projekt? És mennyiben illeszkedik az intézmény stratégiájába, nemzetköziesítési tevékenységébe?

A projekt három éve alatt rengeteg tapasztalatot gyűjtöttünk a kollegákkal. Lehetőség nyílt megismerkednünk szakterületükön kimagasló eredményeket elérő külföldi szakemberekkel. Új módszereket ismerhettünk meg, kipróbálhattunk számos foglalkozásformát, s nem utolsó sorban láthattuk a gyerekek csillogó szemeit. Az intézmény nemzetközi projektvezetésben szerzett tapasztalataihoz is nagymértékben hozzájárult ez a program.

A megvalósítás során milyen kihívásokkal, konkrét problémákkal kellett szembenézniük? Hogyan sikerült ezeket orvosolni?

A legnagyobb kihívást az jelentette, hogy a különböző kultúrából érkező, különböző nyelveket beszélő szakemberek között megtaláljuk a közös hangot. Az egyes intézmények különböző financiális háttere s a pénzügyi/elszámolási szabályok nem összecsengő értelmezése is okozott súrlódásokat. A menedzsmenttalálkozókra felkészülten kellett érkezni, s igen határozott vonalat képviselni egyes kérdésekben.

A Tempus projekt tevékenységei hamarosan véget érnek. Hogyan tervezik folytatni az együttműködést? Fenntarthatónak látszik a közös munka?

A közös munka folytatásán még gondolkodunk. Sok múlik a kínálkozó lehetőségeken.

Hogyan csinálna kedvet másoknak egy hasonló együttműködési pályázathoz?

A fejlődés elengedhetetlen eszköze az együttműködés. Igazi tudás pedig csak tapasztalati úton szerezhető. Egy nemzetközi projektben megtanulhatók az együttműködés finomságai, s a rengeteg tapasztalat révén igazi tudást szerzünk, ami előre visz.

Projekt címe: Visuality & Mathematics: Experiential Education of Mathematics through Visual Arts, Sciences and Playful Activities

Pályázat éve: 2012

Partnerek: Eszterházy Károly Főiskola (koordinátor), University of Jyväskylä, Belgrade Metropolitan University, University of Novi Sad, Serbian Academy of Sciences and Arts,  ICT College of Vocational Studies, Sint-Lucas School of Architecture, University of Applied Arts Vienna

A projekt honlapja: http://vismath.ektf.hu

Az interjút készítette: Beke Márton, Felsőoktatási egység, Tempus Közalapítvány

A cikket kattintással letölthető pdf-ben is el tudja olvasni.