ALMA A FÁN – Fókuszban a korai iskolaelhagyás – műhelysorozat

A Tempus Közalapítvány délutáni szakmai rendezvénysorozata az iskolai lemorzsolódás megelőzésében és csökkentésében érintett szereplők számára

Időpont: 2017.10.26. 15:00-18:00
Helyszín: Tempus Közalapítvány (1077 Budapest, Kéthly Anna tér 1., 6. emelet, Brüsszel terem)

Az évek óta népszerű Alma a fán pedagógus műhelysorozathoz kapcsolódva 2016-ban útjára indítottuk az Alma a fán – Fókuszban a korai iskolaelhagyás műhelysorozatot, újabb fórumot teremtve a pedagógusok, szülők, iskola- és munkaközösség-vezetők mellett minden olyan társterületi szakember számára is, akinek szerepe lehet az általános- és/vagy középiskolai lemorzsolódás csökkentésében. A délutáni, három órás klubrendezvények célja, hogy teret adjanak a párbeszédre és a közös tudásmegosztásra a lemorzsolódás arányának csökkentése és megelőzése kapcsán.

Téma: Kommunikációval a korai iskolaelhagyás elleni küzdelem támogatásáért

Célcsoport: iskolavezetők, pedagógusok, ifjúságvédelmi felelősök, pedagógiai szakszolgálatok, szociális és gyermekvédelmi intézmények szakemberei, iskola-egészségügyben dolgozók és civil szervezetek képviselői, illetve a témához kapcsolódó további szakemberek

Jelentkezés: A rendezvényen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A maximális létszám: 60 fő, a jelentkezések elfogadása a regisztráció sorrendjében történik (túljelentkezés esetén ez alól kivételt jelenthet, ha egy intézményből aránytalanul sok jelentkező lenne).

Háttér: Napi szinten folyamatosan kommunikálunk mind online formában, mind személyesen, írott és kimondott szavakkal és metakommunikációval egyaránt. Ha mindeközben konfliktusok vesznek körül, intoleranciát mutatunk vagy élünk át, súlyos sérüléseket szerezhetünk vagy okozhatunk másoknak, akár a privát, akár a szakmai életünkben, így akár az iskolában is. A mai diákok még fokozottabban kitettek az agresszív, bántalmazó vagy kirekesztő kommunikációnak, mely gyakran az online térben történik. Ezért is fontos magunkba nézni, hogy mi felnőttként vajon milyen mintát mutatunk számukra. Iskolában tartásuk vagy lemorzsolódásuk múlhat akár azon is, hogy megtanuljanak megfelelően kommunikálni, segítséget kérni, ha konfliktusba kerültek, felismerni, hogy esetleg bántalmazták őket, illetve megfelelően kiállni jogaikért és alkalmazni a demokratikus együttélés alapvető normáit.

A műhely célja, hogy megismertessen a résztvevőkkel olyan gyakorlatokat, ami kommunikációs szempontból segítheti a diákokat, valamint növelheti a tanárok és segítő szakemberek felkészültségét a diákokat érintő konfliktusos helyzetekben, történjen az akár szemtől szembe, vagy az on-line véleménynyilvánítás negatív formájában.

A műhelyről: A műhely keretében a Tempus Közalapítvány Tudásmenedzsment csoportjának munkatársai és a meghívott előadók és műhelyvezetők mutatják be, hogy a megfelelő kommunikáció hogyan segítheti vagy ronthatja a lemorzsolódással veszélyeztetett diákok esélyeit az iskolában.

Rövid előadások keretében ismerhetnek meg egy volt gyakorló tanárt, jelenleg közoktatási elemzőt, akinek külföldi tapasztalata az, hogy konfliktusos helyzetekre van kialakult szakmai protokoll, a tanárok ezt tanulják, betartják, a diákoknak modellként és tudatosan is átadják. Mellette az online gyűlöletbeszéd elleni mozgalom tagjai vonják be az emberi jogi nevelés fontosságáról szóló diskurzusba a résztvevőket, annak hatásáról az iskolai életre is.

Az előadásokat követően műhelymunkákon vehetnek részt. A műhelymunkák során megismerhetnek létező szakmai protokollokat, ami alapján pl. nehéz kommunikációs helyzeteket lehet kezelni, valamint olyan gyakorlatokat, melyek segítenek a diákoknak felismerni, ha gyűlöletbeszéd áldozatai vagy szemlélői és segítenek megtanulni kiállni a jogaikért.

A műhelymunkák egyikén a résztvevőknek alkalmuk nyílik a KAHOOT! applikáció használatára, így amennyiben szeretnének ebben a feladatban részt venni, kérjük, hogy előzetesen töltsék le ezt az applikációt okostelefonjukra.

 

Program

14:30-15:00 Érkezés, regisztráció
15:00-15:15 Hangolás: interaktív játék formájában

Szabó Csilla, projektvezető, Tudásmenedzsment csoport, Tempus Közalapítvány

15:15-15:30 Attitűdök és kommunikációs normák a lemorzsolódás kutatások tükrében

Szegedi Eszter, csoportvezető, Tudásmenedzsment csoport, Tempus Közalapítvány

15:30-15:45 5 lépés és 5 eredményes módszer, amelyet megtanulhatunk a brit pedagógusoktól, hogy sikeresek legyünk a tanulók viselkedésének szabályozásában

Békési Kálmán, közoktatási elemző, Oktatási Hivatal, Közoktatási Elemzések Főosztálya

15:45-16:00 Internetbiztonságban!?

Nedeczky Lilla, elnök, No Hate Speech Mozgalom

Jósa Balint, alelnök, No Hate Speech Mozgalom

 

Segédanyagok a gyűlöletbeszéd megértéséhez:

Gyűlöletbeszéd

Olvasd a szabályokat

Keep Calm Feladatgyűjtemény

Böngésző

16:00-16:15 Szünet
16:15-17:00

Párhuzamos műhelymunkák az előadások témájában

Békési Kálmán, Oktatási Hivatal, Közoktatási Elemzések Főosztálya

Segédanyag a workshophoz

Nedeczky Lilla, Jósa Bálint, No Hate Speech Mozgalom

17:00-17:10 Szünet, teremcsere
17:10-17:55

Párhuzamos műhelymunkák az előadások témájában

Békési Kálmán, Oktatási Hivatal, Közoktatási Elemzések Főosztálya

Nedeczky Lilla, Jósa Bálint, No Hate Speech Mozgalom

17:55-18:00 Zárszó, visszajelzés

 

Jelentkezni legkésőbb október 25-ig, illetve a szabad helyek függvényében lehet az alábbi linken. A rendezvényre kb. 60 főt várunk, amint a regisztráltak száma eléri a 60 főt, a regisztrációt lezárjuk.

Az eseménnyel kapcsolatban Szabó Csilla projektvezetőnél érdeklődhet: csilla.szabo{kukac}tpf.hu

Utolsó módosítás: 2017.12.15.

HIBA

Kérjük, töltse ki a kötelező mezőket.


Rendszerünk rögzítette a regisztrációját, melynek elfogadásáról néhány napon belül e-mailben értesítjük.

Üdvözlettel,
Tempus Közalapítvány