ALMA A FÁN – Fókuszban a korai iskolaelhagyás – műhelysorozat
A Tempus Közalapítvány délutáni szakmai rendezvénysorozata az iskolai lemorzsolódás megelőzésében és csökkentésében érintett szereplők számáraIdőpont: 2018.04.23. 15:00 – 18:00
Helyszín: Tempus Közalapítvány (1077 Budapest, Kéthly Anna tér 1., 6. emelet, Brüsszel terem)
Az évek óta népszerű Alma a fán pedagógus műhelysorozathoz kapcsolódva 2016-ban útjára indítottuk az Alma a fán – Fókuszban a korai iskolaelhagyás műhelysorozatot, újabb fórumot teremtve a pedagógusok, szülők, iskola- és munkaközösség-vezetők mellett minden olyan társterületi szakember számára is, akinek szerepe lehet az általános- és/vagy középiskolai lemorzsolódás csökkentésében. A délutáni, három órás klubrendezvények célja, hogy teret adjanak a párbeszédre és a közös tudásmegosztásra a lemorzsolódás arányának csökkentése és megelőzése kapcsán.
Téma: ESLplus portál – on-line jó gyakorlatok off-line
Célcsoport: Jelen műhelysorozat a korai iskolaelhagyás téma okán, mely a társszektorok helyi együttműködésével hatékonyabban kezelhető, nem csak pedagógusoknak szól. Ezért várunk iskolavezetőket és intézményfenntartókat, pedagógusokat, ifjúságvédelmi felelősöket, valamint pedagógiai szakszolgálatok, szociális és gyermekvédelmi intézmények szakembereit, iskola-egészségügyben dolgozókat és civil szervezetek képviselőit, illetve a témához kapcsolódó további szakembereket.
Jelentkezés: A rendezvényen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A maximális létszám: 60 fő, a jelentkezések elfogadása a regisztráció sorrendjében történik (túljelentkezés esetén ez alól kivételt jelenthet, ha egy intézményből aránytalanul sok jelentkező lenne). Kérjük, hogy a jelentkezéskor jelölje meg, hogy melyik műhelymunkán szeretne részt venni.
Háttér: A korai iskolaelhagyás csökkentése érdekében a Tempus Közalapítvány számos szakmai tevékenységet folytat, ennek egyike a témával foglalkozó ESL PLUS nemzetközi projekt szakmai vezetése és koordinálása. A nemzetközi partnerség célja a korai iskolaelhagyással kapcsolatos elméleti és gyakorlati tudás összegyűjtése, elemzése, rendszerezése és terjesztése. A projekt egyik fő eredménye az ESLplus portál (www.eslplus.eu), melyen a meglévő európai elméleti és gyakorlati tudásbázis kerül szintetizálásra. A portál tervezett fő funkciói: jó gyakorlatok gyűjteménye, országprofilok készítése, szakmai háttéranyagok közzététele, korai iskolaelhagyáshoz kapcsolódó tanulmányok strukturált és kereshető gyűjteménye továbbá a szakpolitikai tanulást támogató alkalmazás fejlesztése. A portál köré, a projekt másik fő eredményeként, egy szakértői hálózat (ADPE – Alliance for Dropout Prevention in Europe) is épül, melynek szerepe, hogy az európai országokban, mind szakpolitikai, mind gyakorlati szinteken tudatosítsa a korai iskolaelhagyás problémáját és terjessze, illetve összegyűjtse a fiatalok középfokú végzettséghez segítésében hatékony megoldásokat.
A műhely leírása: Jelen műhely során bemutatjuk az ESL portál funkcióit és megismerhetnek néhányat a már ott olvasható jó gyakorlatok közül. Bemutatunk olyan, a múzeumpedagógiai gyakorlatból vett ötleteket, amelyek iskolai keretek között is eredményesen alkalmazhatóak. Ez egyúttal példa is a közművelődési és nevelési intézmények közötti sikeres együttműködésre, hiszen az új, akár más területekről átvett megközelítések szükségesek lehetnek, a hátrányos helyzetű, legtöbbször roma tanulók fejlesztésére, amire a hagyományos iskolarendszer eszközei sok esetben nem megfelelőek. Emellett megismerhetnek az iskolai mindennapok tapasztalatainak és problémáinak feltárásért, a korai iskolaelhagyás kockázatainak megelőzéséért kialakított Fórum színházi módszerekkel, melyeket a tanári/képzői kézikönyv alapján munkájuk során ki is próbálhatnak. Azt is megtudhatják, hogy egy iskola milyen közösségi teret alakított ki és hogyan alulmotivált, sokszor a korábbi iskolai előtörténetükben konfliktusos és problémás diákjai számára. Mire használják, milyen eredménnyel és milyen szakemberekkel működik együtt a tantestület a siker érdekében.
PROGRAM
14:30 – 15:00 | Érkezés, regisztráció | |
15:00 – 15:15 |
Hangoló és bevezető gondolatok Szabó Csilla, ESLplus projektmenedzser, Tudásmenedzsment csoport, Tempus Közalapítvány |
|
15:15 – 15:30 |
Múzeumpedagógia vagy iskolai pedagógia? Gyakorlati foglalkozások hátrányos helyzetű diákok számára Takács Gábor, tanár, Miskolc MJV Önkormányzat és Napraforgó Egyesület |
|
15:30 – 15:45 |
Tudatossággal a korai iskolaelhagyás ellen: megértés, elemzés, megoldáskeresés. Kritikus incidensek és Fórum színház. Komjáthy Zsuzsanna, Artemisszió Interkulturális Alapítvány |
|
15:45 – 16:00 |
A jól kialakított „RÉT” - Segítő szakma az iskolában, hogyan segít ebben a közösségi tér Bekény Zsombor, BKSZC Ybl Miklós Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája |
|
16:00 – 16:15 | Szünet | |
16:15 – 18:00 | Párhuzamos műhelymunkák | |
16:15 – 17:00 |
1. műhely – Brüsszel I. terem (45 perc) Takács Gábor Múzeumpedagógia vagy iskolai pedagógia? Gyakorlati foglalkozások hátrányos helyzetű diákok számára A műhely során részletesen is megismerhetnek több programelemet, melyeket a gyakorlatban is kipróbálhatnak. Röviden megismerhetnek más programokat is, amiketéletkori és tanulási- valamint szociális háttérképesség fejlesztési szempontok szerint át is beszélünk. 2. műhely – Brüsszel II. terem (45 perc) Bekény Zsombor Teremtsünk együtt! - Egy közösségi tér, ahogy mi gondoljuk Egy közösen folytatott beszélgetés után a gyakorlatban is a közösségi terekről, az abban folyó munkáról, annak dinamikájáról szerzetnek tapasztalásokat. Közös munkával megtervezik, hogy intézményükben, közvetlen környezetükben hogyan nézne ki a közösségi tér, ami segíti a tanítási folyamatban közvetlenül részt nem vevő szakember könnyebb integrálódását és a diákok értelmes keretek közötti rekreációját. |
3. műhely: Athén terem (105 perc) Komjáthy Zsuzsanna EZ NEKED IS PROBLÉMA? Fórum színházzal az iskolai mindennapok tapasztalatainak és problémáinak feltárásért, a korai iskolaelhagyás kockázatainak megelőzéséért A műhely célja olyan - iskolai környezetben is végezhető - gyakorlatok bemutatása és kipróbálása, melyek - segítenek a problémák detektálásában, megélésében és megoldásában, - tanárok és diákok számára közös gondolkodási és cselekvési lehetőségeket adnak, - kreatív és demokratikus folyamaton keresztül segítenek a megértésben és a problémamegoldásban, - segítik az egyén és a csoport önismeretét, melyek támogatják az integrációt, az együttműködést. A nemzetközi együttműködésben megvalósult FOTEL projektben kidolgozott tanári/képzői kézikönyv a műhely után további inspirációt és segítséget nyújt azoknak, akik a módszert szeretnék beépíteni munkájukba
|
17:15 – 18:00 |
Párhuzamos műhelymunkák: 1. műhely – Brüsszel I. terem (45 perc) 2. műhely – Brüsszel II. terem (45 perc) |
Jelentkezni legkésőbb 2018. április 20-ig, illetve a szabad helyek függvényében lehet alább. A rendezvényre kb. 60 főt várunk, amint a regisztráltak száma eléri a 60 főt, a regisztrációt lezárjuk.
Az eseménnyel kapcsolatban Szabó Csilla projektvezetőnél érdeklődhet: csilla.szabo{kukac}tpf.hu
Utolsó módosítás: 2018.04.19.
HIBA
Kérjük, töltse ki a kötelező mezőket.
HIBA
Az e-mail cím formátuma nem megfelelő. Kérjük, hogy a mezőbe csak egy e-mail címet írjon, és regisztrációja elküldése előtt győződjön meg róla, hogy a formátum helyes.
HIBA
Ezzel az e-mail címmel már regisztrált rendezvényünkre. A jelentkezés elfogadásáról néhány napon belül e-mailben értesítjük.
Rendszerünk rögzítette a regisztrációját, melynek elfogadásáról néhány napon belül e-mailben értesítjük.
Üdvözlettel,
Tempus Közalapítvány