Mérjük meg a Föld kerületét!

Közzétéve2016-08-09 13:55:23
ÖtletgazdaFilep Otília,
Különböző a tudományok oktatását népszerűsítő hazai és európai szervezetek sorra rendezik a fiatalokat is felpezsdítő eseményeket. Az European Association for Astronomy Education és a görögországi székhelyű Inspiring Science Education Academy - az Európai Unió és további európai szervezetek támogatásával és közreműködésével - 2014-ben hirdette meg először az Eratosthenes Experiment című programot, melynek célja a névadó tudós mérésének modern kori megismétlése a lehető legtöbb iskola és diák bevonásával. Ehhez az eseményhez, http://eratosthenes.ea.gr/en/content/experiment , csatlakoztunk mi is az elmúlt két év során. Ennek a projektnek a lebonyolítását, tapasztalatait foglalom össze az idei pályázati anyagomban.

Az Eratosztenész-féle földkerület-mérést ismételtük meg Európa sok iskola tanulóival együtt. Ez azt jelenti, hogy egy 2200 éve ismert gondolatmenet, valamint egyszerű eszközökkel elvégzett mérések alapján kiszámítottuk, hogy mekkora a Föld kerülete.

Fizikusok szerint ez a történelem hetedik legelegánsabb kísérlete!

A saját mérések elvégzése után, a számítások elvégzéséhez, másik két, szerbiai, iskola mérési adatait használtuk. A projekt keretében 263 iskola, projekt kapcsolattartó elérhetőségét kaptuk meg e-mailben,
A gyerekek nagyon örültek, hogy ilyen nagyméretű tevékenységben vehetnek részt.

A felkészülést a GEOGEBRA által kínált két tanegység segítségével és a SDT tananyagaival végeztük. https://www.geogebra.org/m/I5rcTdeb#material/Eo5ePxTx , https://www.geogebra.org/m/fyi5lmyK?doneurl=%2Fgwendir#material/UzY4lJTO .

A mérések és a számítások elvégzése után, a legjobb eredményünk: 39960 km lett. Tudjuk, hogy a Föld kerületének mérete 40075 km. A gyerekek örültek a hasonló eredményeknek, ami bizonyította a helyesen végzett mérést és számításokat. Már jó pár éve próbálkozom és úgy vettem észre a tanulók jobban figyelnek, szívesebben dolgoznak, ha önállóan tehetik, kis irányítással. Valahogy nagyobb a felelősség érzetük, igyekeznek teljesíteni a rájuk bízott feladatokat. És ez a cél, hogy szívesen vegyenek részt a tanórai tevékenységen, hogy élmény legyen a tanulás. A diákcsoportok kísérleteztek, méréseket végeztek, gondolkodnak, vázlatot írtak, kinyilvánították véleményüket szóban és írásban, mindezt hagyományos módon és új innovatív módszerek, eszközök használatával, segítségével. Amire nagyon büszkék voltak, hogy ők is hozzátehettek, együttműködhettek egykorú gyerekekkel egy nemzetközi projekt sikeressége érdekében. És biztosan állítom, hogy maradandó ismereteket szereztek földrajz, fizika és matematika terén, azt hiszem, hogy Eratoszthenész nevét és kísérletét sem fogják egyhamar elfelejteni.
A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be