Digitális olvasónapló

Közzétéve2016-08-19 23:32:36
ÖtletgazdaKőteleki Andrea Éva,
A kötelező olvasmányok feldolgozása évről-évre problémaként kerül elő a magyartanításban. Hivatkozunk olvasni nem tudó, motiválatlan diákokra, kicseréljük a kötelező szót a házi olvasmányra - a helyzet nem változik. Az olvasónaplóra számtalan modern megoldás született már, a blogok, Fakebook-bejegyzések, twitter (Twitterature), stb. Annak érdekében, hogy a mű feldolgozása a diáknak ne a kötelező olvasónapló másolás legyen, s a tanár számára is több legyen, mint egy kötelező feladat teljesítése, mi is rendhagyó és XXI. századi eszközökhöz nyúltunk. Elkészítettük saját, digitális olvasónaplónkat. A projektet a Digitális Témahét 2016 rendezvénysorozat keretein belül valósítottuk meg hetedikes osztályommal.

A projekt egy kötelező olvasmány (Mikszáth Kálmán: Szent Péter esernyője) feldolgozása a hetedik évfolyamon rendhagyó módon, digitális eszközöket alkalmazva. A tanulók a tananyag feldolgozása során összeállítják saját olvasónaplójukat, amiben a maguk készítette élőképeket és háttereket használják fel. Az élőképeket maguk koreografálják és rögzítik digitális fényképezőgéppel, mobiltelefonnal. A munka során a történet földrajzi és történelmi vonatkozásait is kutatják. Informatika órán elkészítik a szereplők névjegykártyáját is, ezeket is felhasználják a prezentáció illusztrálására. Munka közben válaszokat keresnek az irodalom tankönyvben felvetett kérdésekre és megfigyelik a szereplők kapcsolatait, jellemük alakulását, a szerepjátékokkal könnyebben átélik és megértik a mű cselekményét és üzenetét.

A tanulók a mű előzetes olvasása és az akadálymentes filmadaptáció közös megnézése után elkészítik a rendhagyó olvasónaplót. Egy ötletbörze és gondolattérképek készítése során megtervezik azokat a jeleneteket, amiket majd közösen megvalósítanak. A regény cselekményének a feldolgozását élőképekkel valósítjuk meg. Minden esetben beillesztve a történetbe, megbeszélve a szereplők legfőbb tulajdonságait, szerepüket a történet alakulásában. Ezekből a fotókból és az informatika órán készítendő névjegyekből áll össze a prezentáció, s ezt egészítik ki az önként vállalt illusztrációk, melyet a Minecraft segítségével készítenek el hozzá. A képeket informatika szakkörön, míg a prezentációt a projektzáró órán bemutatják és értékelik. Az ismeretek szélesítése, rendezése és a tantárgyak közötti koncentrációja is megvalósul, történelem órán feleleveníthetik a kor történelmi és kulturális életét, földrajzon pedig elhelyezik a korabeli Magyarország térképén a helyszíneket. Vizsgáljuk a legendák születését, a pletyka terjedését és egyéb erkölcsi, etikai kérdéseket is. A központi kérdés pedig, amire a válaszokat keressük az, hogy: "A pénz az, ami boldogít?" A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be