Koncepció karikatúrák a természettudományos tanórákon

Közzétéve2013-03-23 16:46:00
ÖtletgazdaZsigó Zsolt, legorobot.hu, http://blog.sulinet.hu/csmfizika/
A gyerekek számára ismert, és nagyon kedvelt egy történet, vagy egy szituáció elmesélésére a képregény, vagy a karikatúra. Ezt használjuk ki, amikor a gyerekek naiv fogalom értelmezését, esetleg téveszmékkel tarkított ismereteit szeretnénk biztos tudássá változtatni. Természetesen ez nem csak pl. fizikaórán lehetséges, hanem bármilyen tantárgy tanítása során használhatjuk. A kiválasztott téma egy adott fogalmát próbáljuk pontosítani a diákok számára. Természetesen használhatjuk új téma bevezetésekor is, motivációként.

Az adott témával, jelenséggel kapcsolatban a diákok koncepciókarikatúrát keresnek, vagy a tanár keres egyet, esetleg készít.

A koncepciókarikatúra felépítése:
- A probléma felvetése
- Helytelen válaszok a szövegbuborékokban
- Egy helyes válasz mindig van az egyik szövegbuborékban

A hagyományos, jól ismert vita során ellenőrzik a válasz helyességét.

Megtudhatjuk a koncepciókarikatúra megbeszélése során a gyerekek elképzelését az adott fogalommal kapcsolatban, valamint azt is, hogy milyen nehézségeik vannak a megértés során. Megtudhatjuk milyen modelleket ismer, és használ a tanuló a fogalom kapcsán. Azonosíthatjuk, illetve fejleszthetjük a diákok érvelési technikáját. A munka során lehetőségünk van összekapcsolni a mindennapi természeti jelenségeket, és az őket magyarázó modelleket. Segíthet abban is, hogy megértse a modellek közötti összefüggéseket, és azt is, hogy egy jelenséget akár több modellel is próbálunk megmagyarázni. A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be