Dráma és színház digitálisan

Közzétéve2017-08-09 15:14:10
ÖtletgazdaVizi Bernadett,
A tanév végi tanulás mindig is sarkalatos pont volt az oktatásban. A fáradt, kimerült diákokat tevékeny és hatékony munkára bírni - lássuk be - meglehetősen nehéz feladat. Ekkorra a nyolcadikosok már tisztában vannak felvételijük sikerességével, a legkevésbé sem szeretnének tanulni, fejben már a középiskolában vannak.
Megpróbálva a lehetetlent(?) belevágtam a drámás programba, hogy egy kicsit felrázzam őket, és a téma teljes feldolgozásával merőben mást mutassak, mint az eddig megszokottak. Tisztában voltam digitális tudásukkal és eszköztárukkal, hiszen korábban is dolgoztunk ilyen módon, és ügyesen elejtettem egy-két mondatot a drámázós tervemről. Jöttek a további kíváncsi kérdések, de a válasszal szűkmarkúan bántam. Ezért aztán alig várták, hogy elkezdjük. De talán én a legjobban.
A feldolgozás a tanmenet alapján történik, melynek során a tanulók a különböző tananyagokhoz kapcsolódva a dráma és a színház témakörén belül offline és online feladatokat oldanak meg. A sikeres feladatmegoldásokkal drámaforintokat gyűjthetnek, amit a témakör végén jegyre váltanak.
Cél, hogy hasznos linkeket és internetes tartalmakat ismerjenek meg, tanulási céllal használjanak különféle applikációkat. Fejlődjön kreativitásuk, bizalmuk és önbizalmuk, képességeiket sokrétűen bontakoztathassák ki és fejleszthessék, munkájuk hatékonysága magas szintet érjen el.
A témakört 5 részre bontottam, összesen 9 órát szántam rá.
1. Irodalomelméleti ismeretek a dráma műneméről és a tragédia műfajáról
2. Shakespeare színháza; a Rómeó és Júlia eredete és témája
3. A tragédia feldolgozása
4. Összefoglalás
5. Ellenőrző dolgozat
A gamification elemei is megjelennek a feldolgozásban, hiszen a sikeres feladatmegoldásokkal a tanulók drámaforintokat szerezhetnek, ami a beváltáskor jegyet ér órai munkáik alapján. Saját kezűleg szerkesztettem ezeket a bankjegyeket, melyeken egy Shakespare-idézet, egy színházi jelkép, a drámaforint értéke (100,- 500,-), figyelmeztető szöveg: "A bankjegyhamisítást a törvény bünteti!" és az aláírásom állt. Ezeket sokszorosítottam, méretében pedig ügyeltem, hogy egy A4-es papírból hajtogatott pénztárcába beleférjen. Célom az volt, hogy sikerélményük legyen, és ne a hibás vagy hiányos feladatmegoldást büntessem, így ez az értékelési rendszer született: 0-20%=100,-; 21-40%=200,-; 41-60%=300,- 61-80%=400,-; 81-100%=500,- drámaforint.
Mivel kézzel fogható, maradandó anyagot is szerettem volna a diákok kezébe adni, így a témakör feldolgozása során összegyűjtött segédletekből elkészítettük a Dráma-lapbookot.
A munkafolyamatot mindvégig a motiváltság, a produktivitás és az alkotókedv jellemezte. Minden pillanatot megért!
A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be