KarantÉnünk - Daidalosz és Ikarosz története, avagy mi van a kulisszák mögött?

Közzétéve2020-08-17 21:28:28
ÖtletgazdaDénesné Szak Andrea,
A módszertani ötletem alapjául az az alapkérdés szolgált, hogy ki mit tekint "karanténnak". Daidalosz és Ikarosz története nagyon sok szálon kapcsolódott a kialakult karanténos suli helyzetéhez és sokféle megközelítést rejtett magában.
Az én alapötletem egy időutazás keretébe zárva két síkon vonult végig az online feladatsoron, amit az 5. osztályosoknak terveztem.
1. sík: Kinek mit jelent a maga karanténja? Daidalosz számára a sziget a karantén, a gyerekek számára egy időre a saját otthonuk vált azzá. Mindenki máshová vágyik belőle. Van-e közös ebben a helyzetben? Lehet-e értelmesen el és kitölteni az időt a karanténban, vagy mindenáron ki kell törni belőle? És mi lesz ennek az ára?
Már a ráhangoló feladatokból kiderül, hogy melyik gyermeknek melyik sziget képe tetszik, és milyen fogalmakat társít hozzá. Hasonlóságokat is kell keresniük a karanténos suli és a szigetlét között.
2. sík:
A másik gondolatmenet, ami látszólag a háttérben, rejtve vonul végig, valójában egy a coachingból vett ötlet. Ez nem más, mint a DIADAL-modell értelmezése a műre vonatkoztatva. Mit is jelent ez valójában?
D= diagnózis. Feltárjuk a kiinduló helyzetet, megismerjük a körülményeket és a szereplőket. Ki miért van ott a szigeten? Főleg Daidalosz megismerése a fő cél, de Ikaroszról is megalkotják a diákok a saját képüket.
I=iránykijelölés. Megállapítjuk, hogy mi is az az irányvonal, ami mentén Daidalosz cselekedni szeretne?
A=alternatívák. Bár maga a történet nem utal erre, de mi körbe járjuk, hogy milyen más lehetősége lett volna a főszereplőnek másképp alakítania az életét.
D=döntés. Daidalosz is meghozta a maga döntését. Ebben a szakaszban azt járjuk körül, hogy milyen előkészületek zajlottak a szökést megelőzően? Hogyan készítette fel fiát a repülésre? Milyen tanácsokkal látta el?
A= alkalmazás. Ebben a szakaszban elindul a hős az általa kiválasztott úton. Fókuszkérdés: hogyan lehetett volna elkerülni a tragédiát? Kinek miben áll a felelőssége? Itt jelenik meg a karanténos helyzet kettősségének a kérdése is. Kinek mi a karantÉnje? Hova vágyik belőle? A FELELŐS szóból kiinduló nyelvi játék intuitív kapcsolódásokat fedeztet fel a történettel kapcsolatban.
L= lezárás. A kiinduló helyzet lezárásra kerül. A főszereplő elérte a célját, vagy mégsem? Kiszabadult a szigetről, de ez tragédiával járt együtt. A feladatsor végén összegyűjtött betűk a DIADAL szót adták ki, amely ebben a szituációban szintén kétértelmű. Kinek mi számít diadalnak? Lehet-e örülni akkor, ha ez veszteséggel jár együtt?
Az egyéni tanulási út végén egy interaktív feladatot végezhetnek el a tanulók, amiben a kreativitásukat és a kézügyességüket is próbára tehetik - kacsolódva a főhős erősségeihez.
Egy feedback után egy üzenettel búcsúzom tőlük! A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be