Bolognai folyamat

Hogyan toborozzunk hallgatókat intézményünkbe? Hogyan nézzen ki az intézményi honlap? Hogyan építsük fel annak magyar és a nemzetközi változatát? Hogyan írjunk rá szöveget és hogyan helyezzünk el rajta információkat, képeket? Milyen szerzői jogi alapelveket kell észben tartanunk? Hogyan kommunikáljunk és hogyan alkalmazzuk a web 2.0-ás szolgáltatásokat marketing célokra? Milyen ergonómiai és akadálymentességi elveket kell figyelembe vennünk a honlap szerkesztése során? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre igyekezett választ adni a Tempus Közalapítvány nemzetközi honlap fejlesztési online kurzusa. Ennek tapasztalatiról ír Abonyi-Tóth Andor az ELTE Informatikai Karának oktatója, aki a kurzus kidolgozásáért és lebonyolításáért volt felelős.

A Tempus Közalapítvány felsőoktatási intézmények számára Nemzetközi honlap fejlesztési ismeretek és web 2.0 ötletek, módszerek, technikák címmel online kurzust szervezett 2015. szeptembere és novembere között, amelyre összesen 268 érdeklődő jelentkezett.

A jelszóval védett leckék a regisztrált résztvevők számára a  nemzetkozihonlap.wordpress.com blog felületen kerültek megosztásra, heti 1 alkalommal. A bejegyzésekhez kapcsolódó feladatok megoldásait, a hozzászólásokat és kérdéseket a blog, illetve padlet szolgáltatás felületén küldhették el a résztvevők.  Ezen kívül természetesen e-mailben és on-line felületen (Google Hangouts) is lehetett konzultálni az oktatóval. Azon témaköröknél, ahol a megértést az online bemutató hatékonyabban segítette, webináriumok is készültek, amelyek később a Youtube-on is elérhetővé váltak azok számára, akik nem tudtak az adott időben részt venni a meghirdetett eseményen.

A képzés az alábbi témákat érintette:

  • Ajánlások a web-es szöveg írására vonatkozóan
  • Webszöveg írási praktikák
  • Szerzői jogi információk, szabadon felhasználható és/vagy speciális tartalmak keresése
  • Webmarketing alapok, népszerű közösségi oldalak
  • Web 2.0-es szolgáltatások használata és integrálási lehetőségei az intézményi portálra
  • Ergonómiai és akadálymentességi elvek és ellenőrző eszközök
  • Saját intézményi portál irányelv alapú elemzése
  • Jó példák a nemzetköziesítés területén
  • Milyen CMS rendszert válasszunk az intézményi portál fejlesztéséhez?
  • Többnyelvű portál készítése a WordPress CMS rendszer segítségével

Az elméleti tartalmú bejegyzések mellett kifejezetten gyakorlatias jellegű cikkek is születtek. Ilyen volt az is, amikor egy fiktív felsőoktatási intézmény többnyelvű portálját hoztuk létre Wordpress alapokon és töltöttük fel (minimális) tartalommal, szabadon elérhető sablonokkal kialakítottuk a designt, majd megteremtettük a kapcsolatot a közösségi oldalakkal is. A HTML szerkesztés iránt érdeklődők egy webinárium keretében ismerkedhettek meg a legfontosabb alapelvekkel, illetve a honlapok akadálymentességi ellenőrzésére alkalmas segédeszközök használatába is betekinthettek.

Az on-line konzultáció lehetőségével viszonylag kevesen éltek (15-20 fő), amelynek egyik oka a kitöltött kérdőívek alapján a nagyon eltérő időbeosztásra, valamint a jelentkezők magas fokú leterheltségére vezethető vissza. Emellett többen hiányolták, hogy nem tudtak személyesen találkozni és tapasztalatot cserélni a többi résztvevővel, ezért – ha lesz rá még alkalmunk – az elkövetkezendő képzéseket kevert oktatási formában szervezzük meg.

Dr. Abonyi-Tóth Andor, egyetemi adjunktus
ELTE Informatikai Kar

 

A kurzus anyagai regisztráció után továbbra is elérhetők, azonban konzultációra már nincs lehetőség. 
Kérjük a megerősítő üzenetben kapott jelszót jegyezze fel, mert a tartalmakhoz csak ennek megadásával tud hozzáférni.

nemzetkozihonlap.wordpress.com

Az online kurzus az Európai Felsőoktatási Térség reformja (559232-EPP-1-2014-1-HU-EPPKA3-BOLOGNA) projekt keretében jött létre.

Utolsó módosítás: 2018.09.03.