A DOC NOMADS igazi brand lett mostanra

2020.07.23.

Magazin | Felsőoktatás

A pozsonyi születésű, de gyermekkora óta Budapesten élő Dér Asia a Pázmány Péter Katolikus Egyetem kommunikáció szakán végzett, majd egyike volt a DOC NOMADS dokumentumfilmes nemzetközi mesterképzés első végzőseinek. Arról kérdeztük, miként változtatta meg az életét ez a nem mindennapi tapasztalat, a több országban folytatott képzés, az ott szerzett ismeretek és kapcsolatok.

Mit adott neked a DOC NOMADS?

Rengeteg emlékem van, amelyeket sosem fogok elfelejteni, de ami rögtön beugrik, amikor a harmadik szemeszter végén, a vizsgafilmek vetítése után állunk huszonhatan az Uránia előtt, és sírunk összeölelkezve. Akkor voltunk utoljára így együtt, az utolsó félévben három csoportban mentünk vissza Lisszabonba, Brüsszelbe és Budapestre, hogy leforgassuk a vizsgafilmjeinket. Annyira szomorú voltam, mint még soha addigi életemben. Igazi családdá váltunk, másfél évig mindent együtt csináltunk: együtt laktunk, táncoltunk, filmeket elemeztünk, kritizáltuk egymás terveit, felfedeztünk új városokat…


Most mivel foglalkozol?

Most fejeztem be első egészestés dokumentumfilmemet, amit Haragonics Sárival rendeztünk. Őt például egy DOC NOMADS filmforgatás során ismertem meg Kazincbarcikán, ahol a Színház- és Filmművészeti Egyetem diákjaival dolgoztunk együtt. Az Inkubátor program keretében el tudtam kezdeni a Nem haltam meg című film forgatását is, most azon dolgozunk egy kis stábbal.

Közben felvettek az SZFE doktori iskolájába, a dokumentumfilm szereplőre és rendezőre gyakorolt hosszú távú hatásával foglalkozom a kutatásomban. Mindez, amit itt felsoroltam, lehetetlen lett volna a DOC NOMADS nélkül. A mesterképzés alatt lettem biztos abban, hogy dokumentumfilmmel szeretnék foglalkozni, és képes is leszek rá. Ebben nagy szerepe volt az osztálytársaimnak és tanáraimnak, különösen Almási Tamásnak és Margarida Cardosonak.

Miért jó ha valakinek nemzetközi, több egyetem által jegyzett diplomája van?

Szerintem önmagában jó, ha valaki nem csak egy ország oktatási rendszerét ismeri meg, főleg, ha művészeti képzésről van szó. Minden országban más nézőpont, kulturális szokások és módszerek szerint tanítanak, másfajta a kapcsolat tanár és diák között, ezekből mind csak tanulni lehet, még abból is, ami számomra nem kellemes. Sok minden, ami azelőtt egyértelmű volt, mert Magyarországon úgy szokás, megkérdőjeleződött. Például, hogy miért van olyan kevés női tanár az egyetemeken. Lisszabonban és Brüsszelben szinte 50-50 százalék volt a nő és férfi tanárok aránya. Ez nem a „PC-ség” miatt fontos, hanem azért, mert rengeteg szempont kimarad, ha nők nem tanítanak filmezést, filmtörténetet, filozófiát. Szerencsére ez már sokat változott az SZFE-n is azóta.

De más gyakorlati haszna is van a DOC NOMADS diplomának. Sok olyan filmes támogatás van, amire csak az adott ország állampolgáraként pályázhatsz, vagy ha ott végeztél egyetemet. Mi a filmterveinkkel mind a három országba pályázhatunk, ha találunk olyan producert, akit érdekel a filmünk. És mivel minden félévben voltak producer tanáraink is, van olyan személyes kapcsolat, ahonnan el lehet indulni. De ha külföldi koprodukciós partnert vagy stábtagot keresek, akkor is percek alatt kapok legalább 3 ajánlatot. Ma már nincs olyan nemzetközi pályázati vagy fesztivál eredmény, ahol ne lehetne olvasni docnomadsos neveket. Igazi brand lett mostanra.

Beke Márton
Tempus Közalapítvány, Felsőoktatási egység

A cikk a Pályázati Pavilon 2020. tavaszi számában jelent meg.

Utolsó módosítás: 2020.07.23.