Élményalapú tanulás felnőttkorban
Partner hír | 2024.08.09.
Hír | Felnőtt tanulás
A felnőttkori tanulás nemcsak a munkaerőpiacon nyithat meg új utakat, de a személyes fejlődést is támogatja
Az új ismeretek és készségek megszerzése önbizalmat ad és segít hatékonyabban kezelni a kihívásokat.
A folyamatos tanulás által versenyképesebbé válunk a munkahelyi környezetben, lépést tarthatunk a változó világ követelményeivel, azaz életünk minden területén sikeresebbek lehetünk.
Az élethosszig tartó tanulást az Európai Unió is számos módon támogatja: célkitűzések, jogszabályok, pénzügyi források biztosítása és különböző együttműködések által. A szociális jogok európai pillérére vonatkozó cselekvési terv kiemelt célkitűzése, hogy 2030-ra a felnőttek 60%-a évente részt vegyen valamilyen képzésben. Az Erasmus+ az Európai Unió oktatást, képzést, ifjúságügyet és sportot támogató programja, amely többféle pályázati lehetőséget kínál a célcsoportok számára, ezzel szintén támogatva a fenti célok elérését. |
A személyes igények és célok mellett, azonban a technológia rohamos fejlődése, a digitalizáció elterjedése is nélkülözhetetlenné teszi az állandó tanulást, hiszen az új eljárások beépülése a munkafolyamatokba, egyre komplexebb feladatok megoldását teszi szükségessé.
Az oktatásban – különösen a felnőtt tanulók oktatásában – ezzel párhuzamosan az egyik legfontosabb feladattá a tanuló érdeklődésének, tanulási vágyának, motivációjának felkeltése és megtartása vált. A felnőttek célorientáltan tanulnak, nagy szerepet játszik tehát esetükben a motiváció, ami sok esetben azonban hiányzik. Ez az egyik oka annak, hogy viszonylag kevesen vesznek részt akár formális, akár informális tanulási folyamatokban.
Az EPALE podcast sorozatának egyik része szintén a témával foglalkozik: a Nemzeti Támogató Szolgálat kérésére Kánai András kommunikációs szakember és jövőkutató beszélget Koltányi Gergellyel arról, hogy mit kell nyújtani ahhoz, hogy a felnőttek örömmel kapcsolódjanak be egy tanulási folyamatba és részesévé váljanak az egész életen át tartó tanulásnak. |
Az élményalapú tanulás megoldást nyújthat erre a problémára, mivel ez a módszer a hagyományos oktatási módszerekhez képest sokkal hatékonyabb, és élvezetesebb tanulási élményt nyújt. Az élményalapú tanulás lényege, hogy a tudás megszerzése közvetlen tapasztalatokon, gyakorlatokon, saját élményeken keresztül történik, hiszen ezek sokkal erősebben kötődnek hozzánk. Az élményalapú tanulásnak köszönhetően az új ismeretek mélyebben rögzülnek, és sokkal könnyebben felidézhetők. Az élmények egyben pozitív érzelmeket váltanak ki, amely szintén megkönnyíti a tanulást, illetve fokozza a motivációt és a tanulási kedvet. További fontos előny, hogy ennél a tanulási formánál, előtérbe kerül a tanuló, vagyis a képzés a tanuló személyes igényei és szükségleteire épül, valamint, hogy az élményalapú tanulás szinte minden területen alkalmazható, legyen szó szakmai továbbképzésről, nyelvtanulásról vagy személyes fejlődésről.
Az élményalapú tanulás – amely segít a mélyebb megértésben, a hosszú távú megjegyzésben és a motiváció fenntartásában – különösen hatékony lehet felnőtt korban, amikor a hagyományos, elméleti oktatás már kevésbé motiváló. Az Erasmus+ projektek területén szerzett tapasztalatok is azt mutatják, hogy az élményalapú tanulás a felnőttek, szakemberek csoportjaiban is igen eredményessé teszi a tanulást és az együttműködést. |
A kép forrása: Shutterstock
Az élményalapú tanulás és tanítás számos formája/eszköze létezik ma már: drámapedagógia, kooperatív tanulás, projektmódszer, művészeti nevelés, a médiapedagógia módszerei, a „szórakoztatva tanítás” (edutainment) és a játékosítás (gamification), szimulációs feladatok, kísérletezés, szerepjátékok, stb.
Források:
Epale podcast
A tanulás és tanítás szabadsága - élményalapú tanulás
Utolsó módosítás: 2024.08.29.