Fordított tanulás

Közzétéve2018-08-17 23:49:52
ÖtletgazdaGémesné Endre Erika,
A módszert olyan tananyagok feldolgozásához szoktam alkalmazni, amelyről úgy vélem, hogy a tanári magyarázat jelentősége és fontossága kisebb, és már maga a téma is érdekességével jobban fenntartja a tanulói figyelmet és érdeklődést. Elsősorban életmód-és kultúrtörténeti témáknál látom hasznosnak és jól alkalmazhatónak, de szinte bármelyik téma vagy résztéma feldolgozásánál használható.
A módszer lényege az, hogy a feldolgozandó tananyagrészről készítek a tanulóknak egy kisfilmet, amelyhez az ingyenesen letölthető Photo story programot használom. Az elkészült film mindenki számára elérhetővé válik a Google Drive közös csoportban, otthon nézik meg saját eszközükön, dolgozzák fel és készítenek belőle vázlatot. Ha valamelyik tanulónak nem áll rendelkezésre saját eszköz otthon, ő az iskolai könyvtár gépeit használhatja.
A vázlat elkészítése történhet önállóan is, de segítem a munkájukat azzal, hogy a közös felületen találnak segítő kérdéseket a feldolgozáshoz. A film megnézése és a vázlatkészítés alapján önállóan dolgozzák fel a tanulók az adott tananyagrészt, ezt otthoni, önálló munkaként végzik el. A következő tanórán én mindig szükségesnek tartok valamilyen rendszerezést és rögzítést, az ismeretek elmélyítését. Ennek egyik általam alkalmazott módszere a digitális táblán kivetített lyukas szöveg. A feladat megoldásához csoportokat alkotunk, véletlenszerű csoportalkotáshoz jól alkalmazható a Smart Notebook csoportalkotója(Lesson Activity Toolkit sablon). Ezt követően a kiscsoportok (általában ilyen feladat esetén 2-3 fő) feladata az, hogy az otthoni munkával megszerzett ismereteik alapján egészítsék ki a szöveget a megfelelő elemekkel. A tanóra ezen része lehetőséget ad a közös munka keretében az ismeretek elmélyítésére, az esetleges hibák közös megvitatására és javítására és ezzel együtt az önállóan szerzett ismeretek alkalmazására is . A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be