A nemzetköziesítés ma már nem csak a felsőoktatás ügye, hanem az egész magyar oktatási rendszer jövőképe
2025.12.10.
Rendezvény | Szakképzés, Köznevelés
Az ünnepélyesség és a szakmaiság egyszerre jellemezte a harmadik A tanulás jövője - Együtt a fejlődés útján konferencia és díjátadó eseményt december 4-én.
A Tempus Közalapítvány által szervezett konferencia és díjátadó esemény célja az volt, hogy bemutassa a köznevelési és szakképzési szektor számára A tanulás jövője 2025-ös legfontosabb fejlesztéseit, szolgáltatásait, valamint átadásra kerüljenek a Közalapítvány által alapított díjak: a most 10 éves Digitális Pedagógus és Oktatói Díjak és az idén első alkalommal kiosztásra kerülő A Tanulás Jövője Díjak. A rendezvény háziasszonya Várszegi Dóra, a Tempus Közalapítvány stratégiai és fejlesztési igazgatóhelyettese volt.
Az eseményt Bodrogi Richárd, a Tempus Közalapítvány főigazgatója nyitotta meg, aki A tanulás jövője konferenciát a köznevelési-és szakképzési szektor egyik meghatározó szakmai találkozóhelyeként jellemezte.
![]() |
![]() |
„A nemzetköziesítés ma már nem csak a felsőoktatás ügye, hanem az egész magyar oktatási rendszer jövőképe.” – hangsúlyozta.
Éppen ezért a Tempus Közalapítvány A tanulás jövője kezdeményezés keretében 2022-ben új fejezetet nyitott a köznevelés és a szakképzés támogatására a nemzetköziesítés útján járó pedagógusok és oktatók számára, akik nem félnek a változástól, sőt alakítói azoknak.
Az európai oktatási térség múltja, jelene és jövője
A délelőtt kiemelkedő pontja Christian Kiefer, az Európai Bizottság programreferensének előadása volt, aki az Erasmus+ program számos pozitív hatása közül kiemelte, hogy friss felmérések alapján a mobilitásokban részt vevő diákok 90%-nál csökkentek a viselkedési-és tanulási zavarok. Kiemelte továbbá, hogy a mindennapi életünkben, illetve a munkaerőpiacon való elhelyezkedéskor egyre nagyobb jelentőséggel bíró transzverzális készségek fejlődését az Erasmus+ programon való részvétel képes előmozdítani. Végül felvázolta a 2028-tól induló programszakasz új struktúráját.

Cristian Kiefer, programreferens, Európai Bizottság
Ezt követte Verses István, a Tempus Közalapítvány Erasmus+ és felsőoktatási nemzetköziesítési igazgatójának előadása, aki kifejtette, hogyan válhat tanuló szervezetté az iskola a nemzetköziesítés által, majd részletesen bemutatta, milyen támogató szolgáltatásokat kínál A tanulás jövője ennek előmozdítására:
- Erasmus+ mentorhálózat: országszerte kilenc mentorponton nyújt támogatást a pályázás útján elindulni vágyó intézményeknek, szervezeteknek.
- A Tempus Közalapítvány képzései: 4 szinten nyújtanak segítséget a nemzetközi pályázatokkal foglalkozó intézmények, szervezetek munkatársai számárára.
- A Tanulás Jövője Díj: 2025-ben először került átadásra intézményi szinten elkötelezett, szakmailag felkészült és motivált pedagógusok és oktatók tevékenységének elismeréseként.
- Nemzetköziesítés lépésről-lépésre kiadvány, mely hiteles, gyakorlatias, hazai példákon keresztül támogatja a nemzetköziesítés útján járó közoktatási intézményeket és munkatársaikat.
- A tanulás jövője online felülete: a weboldalon többek között megtalálható az Intézményed útja a fejlődés felé – Nemzetköziesítés az oktatás világában videóinterjú sorozat.
- Módszertani Ötlettár: digitális óratervek, módszertani ötletek és jógyakorlatok tárháza pedagógusok és oktatók számára.
Verses István, Erasmus+ felsőoktatási nemzetköziesítési igazgató, Tempus Közalapítvány
A szakmai program Dr. habil Hercz Mária szakértő előadásával folytatódott, aki a Szakképzésben végzett tanulók karrierútja című tanulmányának kutatási eredményeit mutatta be. A tanulmány konklúziójaként a résztvevők megtudhatták, hogy nemzetközi kutatások alapján a szakmai kompetenciák, a személyes kompetenciák, illetve a társadalmi hatás hármasa a mobilitásban részt vett tanulókra vonatkozóan a legkiemelkedőbb mértékben érvényesülnek.

Dr. habil. Hercz Mária, értékelési szakértő, egyetemi docens
Elismerés a nemzetköziesítés és a digitális oktatás nagyköveteinek
A konferencia ünnepélyes fénypontjaként került sor a Tempus Közalapítvány által alapított díjak átadására. A díjazottakat dr. Pálmai Gergely, a Kulturális és Innovációs Minisztérium szakképzésért felelős helyettes államtitkára köszöntötte.

dr. Pálmai Gergely, szakképzésért felelős helyettes államtitkár, Kulturális és Innovációs Minisztérium
„A szakképzés nem egy B terv, hanem maga a hivatás és a kiteljesedés és ez nagyban köszönhető a nemzetköziesítésnek és a mobilitásnak is.” – mondta, majd hozzátette: „A szakképzés egyszerre kínál biztos szakmai egzisztenciát és nyitja meg a továbbtanulás útját.”
Dr. Pálmai Gergely köszönetét fejezte ki mindazok felé, akik elkötelezettséggel és hittel állnak a nemzetköziesítés ügye mellé mind a szakképzési, mind a köznevelési szektorban.
„A mai nap azt bizonyítja, hogy közösségként képesek vagyunk értéket teremteni és példát mutatni a jelen és a jövő generációinak számára.” – mondta.
Ezután dr. Pálmai Gergely, Bodrogi Richárd és Verses István ünnepélyes keretek között átadták a díjakat.
Elsőként a 10 éve alapított Digitális Pedagógus és Oktatói Díj díjazottjai részesültek elismerésben:
- Csikó Szilvia: Álmok álmodói – Az innováció magyar hősei és hősnői
- Fükő Judit: TwinBus – Online utazás Európán át
- Pappné Takács Krisztina: Misszió: Green City
- Sirkó-Lantos Vivien: Egy óra a könyvelőirodában
- Szabó Márta Mária, Mészáros Zsuzsanna, Veress László, Borenszki-Gutási Éva, Csákány Emma, Nemes Benedek: HexaTales
- Tóth Éva: CodeWeek of Discoveries

Majd a frissen megalapított A Tanulás Jövője Díj díjazottjai vehették át díjaikat:
- Sajbán Zsuzsanna, pedagógus, Erasmus+ koordinátor
Szent Imre Katolikus Általános Iskola és Jó Pásztor Óvoda, Alapfokú Művészeti Iskola - Torda József, oktató, pályázati munkatárs
Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum - különdíj: Rozmán Éva, igazgató
Az Andrássy György Katolikus Közgazdasági Technikum, Gimnázium és Kollégium

Networking, tudásátadás, fejlődés
Az ebéd utáni program négy párhuzamos szekcióban folytatódott, amelyek gyakorlatias tudást és azonnal felhasználható módszereket kínáltak a résztvevő pedagógusoknak és oktatóknak. A műhelyek témái között az ideális nemzetközi partner megtalálása, a nemzetközi projektek innovációs motorokként való definiálása, az Erasmus+ centralizált pályázatokkal kapcsolatos ismeretek bővítése, illetve digitális pedagógiai jógyakorlatok megismerése is szerepelt.

A tanulás jövője Konferencia 2025-ben is megerősítette, hogy a magyar közoktatásban dolgozó szakemberek elkötelezettek a nemzetköziesítés, illetve a digitális pedagógiai megújulás iránt, amelyek kulcsfontosságúak a jövő nemzedékének felkészítésében.
Köszönjük a résztvevőknek, hogy együtt tanulhattunk és ünnepelhettünk!
|
Fotók: Lékó Tamás
Utolsó módosítás: 2025.12.13.









