Partnerségi együttműködések: innováció és jó gyakorlatok cseréje (KA2) a 2014-2020-as programszakaszban
Az Erasmus+ program 2. kulcstevékenysége, Az együttműködés az innováció és a bevált gyakorlatok cseréje terén (KA2) partnerségi együttműködésben megvalósuló tevékenységeket támogat, amelyek célja innovatív gyakorlatok intézményi, helyi, regionális, nemzeti vagy európai szinten történő fejlesztése, átadása, megvalósítása.
A pályázatok vagy brüsszeli benyújtásúak (centralizált pályázatok):
- tudásszövetségek;
- ágazati szakképzés-fejlesztési szövetségek (célzott pályázati felhívás által végrehajtva);
- kapacitásfejlesztés a felsőoktatás területén;
- kapacitásfejlesztés az ifjúságügy területén.
vagy hazai benyújtásúak (decentralizált pályázatok):
- stratégiai partnerségek a felnőtt tanulás, a felsőoktatás, a köznevelés, a szakképzés és az ifjúságügy terén.
Stratégiai partnerségek az Erasmus+ programban
A stratégiai partnerségek pályázattípus célja innovatív gyakorlatok fejlesztésének, átadásának, megvalósításának támogatása, továbbá az együttműködést, a társaktól való tanulást és az európai szintű tapasztalatcserét támogató közös kezdeményezések megvalósítása. A pályázatot a koordinátor intézmény országának nemzeti irodájához kell benyújtani. A nemzetközi együttműködések keretében megvalósuló projektek az európai és a hazai oktatás és képzés minőségének fejlesztéséhez járulnak hozzá. A cél az, hogy olyan eredmények szülessenek, melyeket a partnerség intézményei, illetve szűkebb-tágabb környezetük is használni fog a projektek lezárása után is.
A pályázati forma remek lehetőséget nyújt választ, megoldást találni az intézményen belül felmerülő szakmai kérdésekre, új kihívásokra, problémákra. Olyan intézményekkel javasolt együttműködni, melyek partnerek lehetnek a kitűzött célok elérésében.
A támogatási struktúra lehetőséget biztosít arra, hogy új tartalmakat hozzunk be az oktatásba, kipróbáljunk olyan tevékenységeket, módszereket, amelyek nem vagy kevésbé érhetőek el jelenleg az országban, környezetünkben, kísérletezzünk, tapasztalatot cseréljünk, tananyagot fejlesszünk, hogy mindezzel konkrét lépéseket tegyünk az oktatás fejlesztéséért.
Attól függően, hogy mik a projekt célkitűzései, eszközei, a projektek két típusba sorolhatók, ezek:
- Innovációt támogató stratégiai partnerségek, amelyek célja innovatív szellemi termék fejlesztésének vagy adaptálásának támogatása
- A bevált gyakorlatok cseréjét támogató stratégiai partnerségek
Az innovációt támogató stratégiai partnerségekben a partnerek a nemzetközi együttműködés keretében vállalják a projekt céljaihoz kapcsolódó, magas minőségű, innovatív gyakorlatok, szellemi termékek fejlesztését vagy átvételét, adaptálását és a már létező vagy új termék intenzív disszeminációját. Az elkészült vagy átvett szellemi termékek terjesztésére, népszerűsítésére külön események szervezhetők. A kitűzött célok elérését egymáshoz szervezett partnertalálkozók és beépített mobilitási tevékenységek is segíthetik akár.
Bevált gyakorlatok cseréjét támogató stratégiai partnerségek, melyben az egymástól tanulás, a jó gyakorlatok, módszerek, ötletek cseréje, hálózatok létrehozása és megerősítése, a nemzetközi együttműködések megalapozása és kibővítése, nemzetközi kapacitás növelése, kisebb eredményeken való közös munka, azok összegzése, terjesztése, valamint a résztvevők és szűkebb-tágabb környezetük képzése lehetséges. A kitűzött célok elérését egymáshoz szervezett partnertalálkozók és beépített mobilitási tevékenységek is segíthetik akár.
A köznevelés területén a bevált gyakorlatok cseréjére irányuló pályázattípusok közé tartozik az iskolai, óvodai partnerségek, azonban erre különálló pályázattípusként tekintünk speciális szabályai miatt.
A partnerségben részt vevő intézmények
Az oktatás megújítása nem kizárólag az oktatási intézmények feladata és hatásköre, a korszerű tudás és módszertan sok esetben kívülről kell, hogy bekerüljön az oktatási szektorba. Ezért a pályázattípusban nem csak oktatási intézmények számára nyitott a lehetőség a részvételre, hanem bármilyen intézmény bekapcsolódhat projektbe.
Oktatási szektorok
Az Erasmus+ program a felnőtt tanulás, a felsőoktatás, a köznevelés, a szakképzés és az ifjúságügy területén megvalósuló projekteket támogat. Az, hogy a projekt melyik szektorhoz kapcsolódhat, nem az határozza meg, hogy a projektben részt vevő intézmények melyik oktatási szektorhoz tartoznak, hanem az, hogy a projekt eredményei melyik szektorban hasznosulnak, melyik oktatási szektor fejlesztését támogatják. Az Erasmus+ program kiemelten támogatja olyan projektek megvalósulását is, amelyek több oktatási szektort érintenek. A pályázatot azonban annak az oktatási szektornak a pályázati űrlapján kell benyújtani, amelyik terület a projekt a legnagyobb hatást fejti, ahol a leginkább hasznosul.
A stratégiai partnerségek pályázattípus egyes fajtái a következőképpen érhetők el az egyes oktatási szektorokban.
Bővebb információ a pályázattípusról az egyes oktatási szektorokban
Az ifjúságügy területén benyújtható pályázatokról ezen az oldalon tájékozódhat.
További információk
Az Erasmus+ stratégiai partnerségek pályázattípusról, a pályázat benyújtásához kapcsolódó elvárásokról az angol nyelvű Erasmus+ program útmutatóból tájékozódhat.
A gyakori kérdések gyűjteménye a további tájékozódást segíti:
Partnerintézmények keresése alakuló projekthez
A Tempus Közalapítvány projektpartner keresését segítő adatbázisa: https://tka.hu/partnersearch
További információ a köznevelést érintő partnerkeresési lehetőségekről: https://tka.hu/palyazatok/532/partnerkereses
További információ a szakképzést érintő partnerkeresési lehetőségekről: https://tka.hu/palyazatok/573/partnerkereses
További információ a felnőtt tanulást érintő partnerkeresési lehetőségekről: https://tka.hu/palyazatok/579/partnerkereses
Jó példák, inspiráció
Már megvalósult magyar részvételű projektek között itt böngészhet tka.hu/projektbemutatok
Még több támogatott projekt leírása, és lezárult projektek eredményei az Európai Bizottság által fenntartott oldalon találhatóak Erasmus+ Project Results Platformon
Erasmus+ stratégiai partnerségek pályázattípust érintő cikkek, publikációk
Pályázattípusok 2014-2020 között
Utolsó módosítás: 2022.11.10.
Következő határidő:
A COVID-19 járvány alapvető hatással van az oktatás, a képzés és az ifjúság területére is. Ilyen kivételes körülmények között az Erasmus+ programnak még nagyobb szerepe van az oktatás, a képzés és az ifjúság területén megvalósuló innovációk elősegítésében, valamint a személyes, szociálpedagógiai és szakmai fejlődési lehetőség megteremtésében.
Részletek
Következő határidő:
A COVID-19 járvány alapvető hatással van az oktatás, a képzés és az ifjúság területére is. Ilyen kivételes körülmények között az Erasmus+ programnak még nagyobb szerepe van az oktatás, a képzés és az ifjúság területén megvalósuló innovációk elősegítésében, valamint a személyes, szociálpedagógiai és szakmai fejlődési lehetőség megteremtésében.
Részletek
Következő határidő:
A COVID-19 járvány alapvető hatással van az oktatás, a képzés és az ifjúság területére is. Ilyen kivételes körülmények között az Erasmus+ programnak még nagyobb szerepe van az oktatás, a képzés és az ifjúság területén megvalósuló innovációk elősegítésében, valamint a személyes, szociálpedagógiai és szakmai fejlődési lehetőség megteremtésében.
Részletek
Következő határidő:
A COVID-19 járvány alapvető hatással van az oktatás, a képzés és az ifjúság területére is. Ilyen kivételes körülmények között az Erasmus+ programnak még nagyobb szerepe van az oktatás, a képzés és az ifjúság területén megvalósuló innovációk elősegítésében, valamint a személyes, szociálpedagógiai és szakmai fejlődési lehetőség megteremtésében.
Részletek
Következő határidő:
Az Erasmus+ stratégiai partnerségek célja a jó gyakorlatok megosztásának, fejlesztésének, átvételének vagy alkalmazásának támogatása intézményi, helyi, regionális, nemzeti vagy európai szinten.
Részletek
Következő határidő:
A COVID-19 járvány alapvető hatással van az oktatás, a képzés és az ifjúság területére is. Ilyen kivételes körülmények között az Erasmus+ programnak még nagyobb szerepe van az oktatás, a képzés és az ifjúság területén megvalósuló innovációk elősegítésében, valamint a személyes, szociálpedagógiai és szakmai fejlődési lehetőség megteremtésében.
Részletek
Következő határidő:
Az ágazati szakképzettség-fejlesztési szövetségek olyan nemzetközi projektek, amelyek vagy azonosítják, vagy a meglévő és új készségekre építenek egyes gazdasági ágazatokban, és/vagy lefordítják ezeket az igényekre válaszoló szakmai tantervekre. Centralizált pályázattípus.
Részletek
Következő határidő:
Az Erasmus+ pályázattípus célja jó gyakorlatok megosztásának, fejlesztésének, átvételének vagy alkalmazásának támogatása intézményi, helyi, regionális, nemzeti vagy európai szinten a felnőttkori tanulás területén.
Részletek
Következő határidő:
A pályázattípus célja innovatív tartalmak, gyakorlatok, módszerek kidolgozása, fejlesztése és/vagy már létező vagy új termékek, vagy innovatív ötletek intenzív disszeminációja és eredményeinek terjesztése intézményi, helyi, regionális, nemzeti vagy európai szinten a felsőoktatás területén.
Részletek
Következő határidő:
Az Erasmus+ stratégiai partnerségek célja a jó gyakorlatok megosztásának, fejlesztésének, átvételének vagy alkalmazásának támogatása intézményi, helyi, regionális, nemzeti vagy európai szinten.
Részletek
Következő határidő:
Az Erasmus+ pályázattípus a felsőoktatási intézmények és az üzleti szféra között alakuló nemzetközi eredmény orientált projekteket támogatja. Centralizált pályázattípus.
Részletek
Következő határidő:
Nemzetközi partnerségi projektek köznevelési területen aktív szervezetek számára, amelyek középpontjában az innováció és a jó gyakorlatok cseréje áll.
Részletek
Következő határidő:
Innovatív gyakorlatok fejlesztésének, átadásának és megvalósításnak támogatása, továbbá az együttműködést, a társaktól való tanulást és az európai szintű tapasztalatcserét támogató közös kezdeményezések megvalósítása az Erasmus+ program ifjúsági területén.
Részletek
Következő határidő:
Ez a pályázattípus az Európai Unió által 2017-ben kezdeményezett európai egyetemi intézményrendszer kialakításának első, kísérleti fázisban lévő szakasza. Az Európai Bizottság hosszú távon, 2025-ig mintegy húsz Európai egyetem létrehozását tűzte ki célul annak érdekében, hogy elősegítse az európai felsőoktatási intézmények nemzetközi versenyképességének növelését. Centralizált pályázattípus.
Részletek
Következő határidő:
Az Erasmus+ program általános célja a sport területén a sport európai dimenziójának fejlesztésére irányuló célkitűzések. Centralizált pályázattípus.
Részletek
Következő határidő:
Ez a pályázattípus az Európai Bizottság által 1990 óta működtetett Tempus program folytatása, amely 2014-től az Erasmus+ programon belül működik tovább.
Részletek