Összesen 100 ezer kilométer utat járt be 361 diák 121 tanár kíséretében az elmúlt 15 évben. Tíz projektjük élményeit és tapasztalatait osztja meg M. Tálos Ilona.

Összesen 100 ezer kilométer utat járt be az aktív „jurisichos” diáksereg (361 diák) tanárok (121 mobilitás) kíséretében az elmúlt 15 évben. Tíz projektünk keretében több száz diák csodálhatta Európa mesés tájait és gazdag kulturális örökségét.

Hófedte hegycsúcsok, kéklő tengerek és levendulamezők, alvó vulkánok, és az éppen kitörésre készülő Etna, hangulatos kisvárosok, gazdag történelmi emlékek varázsolták el az utazás résztvevőit. Jártunk szigeteken (Ciprus, Menorka, Szicília, Szardínia, és Korzika), magas hegyek ölelte kicsi városkákban, szenvedtünk tengeribetegségtől, csodáltuk a paralimpikonok teljesítményeit a 2006-os Paralimpiai Téli Olimpián stb. A világörökség mesés kincseinek egy részét (27 hely) is volt alkalmunk megtekinteni, pl. a Lascaux barlang, Alberobello, Roma, Vatikán, Firenze, Teide, Burgos, Wieliczka, Auschwitz.

Mindez 1999-től napjainkig folytatódó programok eredménye. Nemcsak a változatos, mesés földrajzi környezet, a sok történelmi és kulturális emlék gazdagította a résztvevők ismereteit, hanem mindaz az a gyűjtőmunka, amelyet minden kiutazásra és vendégfogadásra végeztünk, hogy minél többet tanuljunk saját országunkról, hagyományainkról, természeti és kulturális örökségünkről. A találkozókra való utazások alkalmával – amikor csak lehetett – a buszos közlekedést választottuk, hogy minél több tanuló és tanár vehessen részt a közös programokon. A portugáliai Lousadóba a három napos út egyáltalán nem volt fárasztó, mert mindig elvarázsolta a sok látnivaló az éppen fáradókat. Menorcára kompozva a békés tenger ringatta álomba a fáradt kőszegi csapatot, visszafelé pedig a haragos tenger mutatta meg másik arcát.

Az eltelt évek során egyre több tanár kapcsolódott be a munkába, és egyre lelkesebbé váltak a diákok. A szervezési munkák során sok tapasztalatra tettünk szert, tanultunk egymástól és partnereinktől. A jó példákat követtük, és azokat igyekeztünk továbbadni, a rosszakból tanultunk, és a lehetőségek szerint megpróbáltuk nem elkövetni azokat.

Diákjaink megtanultak bátran kiállni nagyobb tömeg elé, és adott hosszúságú előadást tartani egy-egy vállalt témában. A projektmunka lényege, hogy mind a diákok, mind pedig a tanárok megtanuljanak csoportban dolgozni, valamint mindenki abban a témában tudjon kibontakozni, amely számára kedves. A projektek nyelve angol volt, de sokan próbálkoztak lelkesen más nyelvek (pl. lengyel, portugál, holland) tanulásával is. Az együttműködések, utazások és programok során mindenki nyitottabbá vált, lelkileg is gazdagodott.

A legsikeresebb hároméves iskolai együttműködési projekt 2006-ban fejeződött be, a záró találkozó megrendezésére az olaszországi Oulxban, a Téli Paralimpiai Játékok idején került sor. A kőszegi csapat magyar táncokkal, a kötélugrók káprázatos ugrásaikkal nyűgözték le a találkozó résztvevőit.

A sok-sok élmény mellett barátságok szövődtek, amelyek közül sok még ma is tart.

M. Tálos Ilona
Jurisich Miklós Gimnázium, Kőszeg

Utolsó módosítás: 2016.12.07.