Az ifjúsági projektek egyik alapköve a fiatalok nemformális tanulása, ám ritkán esik szó a nemformális tanításról. Milyen eszközök állnak az ifjúságsegítők rendelkezésére, és hogyan adják át őket a fiataloknak? A Magyar Zsonglőr Egyesület Circus pedagogy for youth workers tréningjén készült útmutató segítségével a résztvevő ifjúsági szakemberek a képzést követően saját maguk is képesekké váltak nemformális tanulási módszerek elsajátítására és átadására, melyeket mindennapi munkájukba és saját nemzetközi projektjeikbe is beépíthetnek.
Magyar Zsonglőr Egyesület – Circus pedagogy for youth workers - Útmutató a nemformális tanuláshoz
Az ifjúságsegítők mobilitása Sikondán, 13 ország 30 résztvevőjével valósult meg és a cirkuszpedagógia eszközeinek elsajátítására fókuszált: arra, miként jelenhetnek meg cirkuszi tevékenységek, mint pedagógiai módszerek a tanításban és a nemformális oktatásban. A projekt célja volt, hogy bátorítsa az együttműködést, erősítse az önbizalmat, fejlessze a koordinációt és az állóképességet a résztvevőkben. Arra is hangsúlyt fektettek, hogy megtanulják, hogyan tudják mindezt beépíteni a saját munkájukba és a képzésen megtanult gyakorlatokat egy útmutatóban foglalták össze, amelyet minden résztvevő megkapott. A tanult módszerek pozitív gondolkodásra és életmódra ösztönözték őket, illetve képessé váltak átadni a tanultakat a velük kapcsolatba kerülő fiataloknak is.
A tanultak között szerepelt például partnerakrobatika, labdazsonglőrködés, egyensúlyelemek használata és lufihajtogatás is. Ezeket a résztvevők nem csupán kipróbálták, hanem annak módszertanát is elsajátították, miként lehet ezeket a tevékenységeket másoknak megtanítani. Az útmutatóban megtalálható gyakorlatok és a műhelymunka anyagai segítenek másokkal is megismertetni a cirkuszpedagógia nemformális módszereit, akár a formális tanulás területén is, hiszen a képzésen iskolai tanárok is részt vettek.
A képzés teret adott a résztvevők kulturális horizontjának szélesítésére, partnerkapcsolatok építésére, és arra, hogy önállóan is nemzetközi projektet tudjanak szervezni. Többen már a képzés alatt projektterv írásába kezdtek, még a 2019-es beadási határidőt célozva. Az elkészült módszertani útmutató eszközként szolgálhat a képzésen tanult nemformális gyakorlatok szélesebb körű terjesztéséhez.
Az útmutató angol nyelven >>
Videó: https://www.facebook.com/watch/?v=2191737017509339
Utolsó módosítás: 2020.10.19.