Ezt adhatja az Erasmus+

2017.05.31.

Hír | Köznevelés, Felsőoktatás, Szakképzés, Felnőtt tanulás, Ifjúság, EU, Civil szervezet, Önkormányzatok

Szakmai konferenciát szervezett a Tempus Közalapítvány a program 30. születésnapjára

Legyen szó tanárról vagy diákról, tanulásról vagy önkéntes munkáról, európai vagy Európán kívüli országról, az Erasmus+ olyan pluszt ad a résztvevőknek, ami képes megváltoztatni az életüket. Az Európai Unió ikonikussá vált programjában 9 millióan vettek már részt, akik számára az Erasmus+ egyet jelent a szabadsággal, a sokszínűséggel és a sikerrel.

Május 30-án szakmai konferencia keretében ünnepelték meg az Erasmus+ program 30. születésnapját Budapesten. A rendezvény megnyitó beszédében Zupkó Gábor az Európai Unió egyik legfontosabb vívmányának nevezte az Erasmus+ programot.

Az Európai Bizottság Magyarországi Képviseletének vezetője szerint az elmúlt 30 év során bebizonyosodott, hogy az ösztöndíjas hónapok sokkal többet jelentenek a külföldi tanulásnál. A részvevők tökéletesíthetik a nyelvtudásukat; próbára tehetik magukat egy másik országban, oktatási rendszerben és kultúrában; emellett eltérő nézőpontokra tehetnek szert; szakmai és baráti kapcsolatokat építhetnek ki; önállósodhatnak. Zupkó Gábor kiemelte, hogy a program az európai identitás erősítéséhez is hozzájárul. „Aki átélte az Erasmus-élményt, az az európaiság élményét is átélte” – fogalmazott.

Zupkó Gábor, az Európai Bizottság Magyarországi Képviseletének vezetője

Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériumának család-, ifjúság- és nemzetközi ügyekért felelős államtitkára hozzátette: Magyarországról eddig több mint 227 ezren élhettek az uniós oktatási, képzési és ifjúsági programok által nyújtott lehetőségekkel, és 2020-ig várhatóan további 58 ezer fő nemzetközi tapasztalatszerzését támogatja majd az Erasmus+ program hazánkban. Az államtitkár kiemelte a program munkaerőpiaci jelentőségét, és elmondta, hogy kétszer akkora eséllyel szereznek állást az Erasmus+ programban résztvevők, mint a nemzetközi tapasztalatokkal nem rendelkező fiatalok.

Pölöskei Gáborné, a Nemzetgazdasági Minisztérium szakképzésért és felnőttoktatásért felelős helyettes államtitkára hangsúlyozta, hogy a hazai szakképzés fejlesztésében is óriási jelentősége van az Erasmus+ programnak, amely segíthet abban, hogy a képzések minél inkább igazodjanak a gazdaság igényeihez. Ezt a már megvalósult projektek is bizonyítják, amelyekben a szakképzésben tanulók külföldi szakmai gyakorlatára, pedagógusok és oktatók tapasztalatcseréjére és nemzetközi partnerségekre volt mód. Kijelentette, hogy a jövőben ezért még nagyobb hangsúlyt fognak fektetni a szakképzési centrumokban az uniós együttműködési programokban való részvételre.

Dr. Nemeslaki András, a Tempus Közalapítvány kuratóriumának elnöke elmondta, hogy Magyarországról 1998-ban utazhattak ki az első Erasmus hallgatók, és a program koordinálását azóta is a Tempus Közalapítvány végzi. Kiemelte, hogy ez idő alatt sikerült elérni egy nagyon erős intézményesülést, és mára a közneveléstől a felnőtt tanulásig az oktatás minden területén megfigyelhető, hogy az intézmények beépítik a stratégiájukba a jó gyakorlatokat, módszereket és eszközöket, amelyeket a projekteknek köszönhetően ismertek meg, így a hazai oktatás-képzés fejlesztéséhez és nemzetköziesítéséhez is hozzá tud járulni az Erasmus+ program.

Az uniós ösztöndíjprogramok jelentőségét hangsúlyozták a konferencián azok az előadók is, akiknek életében meghatározó szerepe volt a külföldi tapasztalatszerzésnek.

Szó Gellért cukrász új szemlélet ismert meg, recepteket tanult és inspirációkat szerzett franciaországi szakmai gyakorlata alatt, és ezeket kamatoztatva nyerte meg két egymást követő évben a Magyarország tortája versenyt.


Dr. Nemeslaki András, a Tempus Közalapítvány elnöke, Szó Gellért cukrász és Tordai Péter, a TKA igazgatója

Davidovics László koordinátorként évek óta elkötelezetten segíti a békés megyei fiatalok külföldi szakmai gyakorlatszerzését. Számára az uniós oktatási együttműködési programok olyan újfajta kihívást és motivációt jelentettek, amelyek megerősítették abban, hogy a pedagógus pályán maradjon.

Hudacsek Éva általános iskolai tanárként külföldi képzéseken és tanfolyamokon vehetett részt az Erasmus+ programnak köszönhetően, ahol színjátszással és drámapedagógiával foglalkozhatott. A megismert technikákat és eszközöket beépítette a tanóráiba is, így a szakmai módszertára jelentősen gazdagodott.

Egry Zsuzsanna a szülő-gyermek kapcsolat támogatásával foglalkozik. Ezzel a témával számos uniós felnőtt tanulási projektben vett részt, ahol a több országból érkezett szakemberekkel azt térképezték fel, hogy miképpen lehet segíteni a szülőket a gyermekeik jobb megértésében.

Ifj. Dúzsi Tamás szekszárdi borász számos elismerést nyert már világszerte, és ebben meglátása szerint az erasmusos tapasztalatainak is szerepe volt. A nemzetközi kapcsolatok és a különböző országokban alkalmazott technológiák segítették a szakmai karrierépítését is.

Katona Krisztina pedig az alkotóművészt fedezte fel önmagában az Erasmus+ programnak köszönhetően, és ennek hatására fiatalokkal, valamint börtönben lévő emberekkel ismerteti meg az alkotás örömét a mural falfestészet által.

Az Erasmus+ program a közneveléstől a felnőttkori tanulásig számos területen, és a lehető legkülönfélébb témákban nyújt lehetőséget a nemzetközi tapasztalatszerzésre. A pályázati lehetőségekről további információ a Tempus Közalapítvány honlapján található.

 

Utolsó módosítás: 2017.06.01.