Nomád dokumentumfilmesek európai vándorúton
2013 | Felsőoktatás | | Budapest | Színház- és Filmművészeti Egyetem
Két év, három ország és egy nemzetközi dokumentumfilm-rendező osztály. Lényegében ennyit tudtam a Docnomadsról, amikor jelentkeztem a képzésre egy három perces kisfilmmel a világomról, magamról.
A Docnomads a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetem vezetésével, a brüsszeli LUCA College Sint-Lukas és a lisszaboni Universidade Lusófona együttműködésében megvalósuló Erasmus Mundus mesterképzés. A hallgatók első csoportja 2012 szeptemberében kezdte meg tanulmányait Lisszabonban.
Most, a második félév végéhez közeledve, még mindig nem látjuk egész pontosan, hogyan alakul a következő egy év. Kísérleti, első osztály lévén még vannak bizonytalanságok, de a tanárok és a szervezők nagyon nyitottan állnak javaslatainkhoz.
A Docnomads egy elképzelés, amelynek formai megvalósulásáért nem csupán a szervezők és a tanárok, de legalább annyira a diákok is felelnek.
A képzés Lisszabonban kezdődik, majd Budapesten és Brüsszelben folytatódik. A negyedik szemeszterre az osztály három részre oszlik, és a három város egyikében forgatja le diplomafilmjét.
A negyedik félévtől eltekintve, ahol már csak a diplomafilmünkkel foglalkozunk, minden szemeszter két fő részből áll: egy elméleti és egy alkotói részből. Az első rész bárki számára könnyen elképzelhető: hétfőtől péntekig (olykor szombatig) reggeltől késő délutánig az éppen soron következő, szállásadó város filmművészeti egyetemének valamely termében ülünk és tanulunk. Rengeteg dokumentumfilmet nézünk, rengeteget beszélünk róluk, de vannak hangtechnikai, világítástechnikai, identitást, etikát taglaló és más óráink is. A masterclass órák keretében nemzetközi hírű teoretikusok és helyi filmrendezők tartanak egy-egy rövid workshopot. A szemeszter második felében már nincsenek órák. Ezekben a hónapokban mindenki a félév végi (7-9 perces) filmjét készíti. Ebben az időszakban tutoriális rendszer működik, rendszeres személyes konzultáció egy kiválasztott tanárral, aki végigkíséri a filmünket a kutatástól kezdve a vágásig.
A szemeszter végi értékelésben ez a szemeszterfilm, a szorgalmi időszak alatt megírandó néhány dolgozat és a forgatott kisfilmek sikeressége, valamint az órai aktivitás játszik szerepet.
A négy félév alatt mindig az adott országra jellemző oktatást kapjuk, helyi tanároktól, filmesektől, így a helyszínek mellett a didaktika és az oktatás színvonala is változik. És bár előfordult tartalmi ismétlődés, akadozó kommunikáció vagy törés a módszertani ívben, mindez eltörpül amellett az élmény mellett, amit egy nemzetközi osztályban való tanulás és munka jelent. A hallgatók a világ minden tájáról érkeztek, így egymástól legalább annyit tanulunk, mint a mesterektől a forgatások, közös beszélgetések során. Az osztálytársak, a masterclassok alatt megismert tanárok és a tutorok olyan hálózatot jelentenek, amely messze túlnyúlik a képzés két évén, és megalapozza, segíti a további munkát.
Természetesen naivitás volna azt gondolni, hogy pusztán a képzés végén kapott nemzetközi diploma tesz bárkit is jó rendezővé, hisz ehhez egy életen át kell tanulni, de ha valaki dokumentumfilmeket akar készíteni, és tud erre szánni két évet az életéből, annak bátran ajánlom ezt a képzést.
Dér Asia