Egyéni fejlesztés virtuális osztályteremben
Közzétéve | 2013-09-17 15:18:21 |
Ötletgazda | Dr. Ujhelyiné Szeverényi Irma gyógypedagógus, szevirma.blogspot.hu |
A Sulivilág magyar internetes iskolai közösség olyan online tanulási környezet, amely lehetőséget ad egy merőben új kezdeményezésre a gyógypedagógiai fejlesztést illetően. Bár az oldalt elsősorban többségi iskolák pedagógusai, diákjai használják digitális osztályteremként, ám a sajátos nevelési igényű, valamint a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekek számára is kiválóan alkalmas egyéni fejlesztések, felzárkóztató foglalkozások megtartására. A közismerten nehezen motiválható gyermekcsoport élményszerűen, szinte informális tanulással részesül fejlesztésben, ami ezzel a módszerrel egy komplex személyiségfejlődést eredményez esetükben. A 21. sz. elvárásainak megfelelő, hasznos tudást biztosító fejlesztési folyamatban nem szétszabdalva kapják meg a különböző részképességeik fejlődéséhez szükséges feladatokat, gyakorlatokat, hanem egységes formában, amely számukra nem kínos és unalmas sorok leírása, szavak, mondatok sokszori ismétlése, hanem egy izgalmas út a virtuális sztrádán. Közlekedésük minden mozzanata, tennivalója szinte játékos tevékenység, ám tele van ismerettel, kompetenciák elsajátításának halmazával. Módszertani ötletem eredője, hogy gyógypedagógiai tevékenységem során mindig kerestem azt az utat, ahol valóban esélyhez juthatnak az akadályokkal teli gyermeksorsok. Így találtam rá több mint két évvel ezelőtt a Sulivilág közösségére, amelybe azóta több gyermekcsoportot is bevezettem. E mostani módszertani ötlet a legfrissebb forrásokból táplálkozik. Mint utazó gyógypedagógus, két befogadó intézménybe járok, ahol délutánonként foglalkozom a fejlesztésre szoruló alsó tagozatos kisdiákokkal. Tudvalevő, hogy a komoly koncentrálást igénylő délelőtti tanulás után még az ép gyermekek is elfáradnak, akkor mennyivel inkább azok, akik valamilyen akadállyal, sérüléssel küzdenek. S ha segíteni akarunk terheiken gyógypedagógusokként , akkor meg kell találnunk azt a körülményt, ahol ugyan fejlesztést kapnak, de valamiképpen testük-lelkük megnyugodhat. Ennek megvalósításához igyekszem alkalmazni a virtuális teret, amit egy szeretetteljes, Snoezelen terápiából ismert barátságos légkör vesz körbe. Mivel a gyógypedagógiai fejlesztés sikeressége team-munkában valósítható meg, így a Sulivilág-adta lehetőségeket kihasználva készítettem a gyermekek oldalain kívül pedagógusi, valamint szülői csoportokat. Az átjárás, vendégeskedés szabadon megtörténhet, ha erre egyik közösség módot ad a másik számára.
Összegezve: egy olyan módszertani ötletet kívánok átnyújtani, amely ?tapasztalataim alapján- sok megoldatlannak látszó pedagógiai és gyógypedagógiai problémát orvosolhat napi tevékenységeink rengetegében.
A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be