Az információs és kommunikációs technológia (IKT) bevonása önmagában nem elegendő ahhoz, hogy hatékonyan támogassa a hagyományos oktatás sikerességét – ezt már a szakirodalom is rengetegszer taglalta az utóbbi évtizedben. A technológiai változások gyorsasága miatt szinte lehetetlen aktualizált tartalmú tankönyvekkel ellátni a szakképző intézményeket. Emellett a hallgatók számára tananyagot előkészítő pedagógusoknak egyre inkább figyelembe kell venniük az interneten elérhető hatalmas mennyiségű információt.
Útmutatás pedagógusok számára az IKT eszközök sikeres használatához
Az ITStudy Hungary Educational and Research Centre for Information Technology a Flip IT! – Fordított tanterem az európai szakképzésben (Flipped Classroom in the European Vocational Education) elnevezésű projekt során igyekezett megoldást találni a tanárközpontú oktatás hátrányaira.
A projekt elnevezésében említett megfordítás arra vonatkozik, hogy nem a tanárok kezdik el a közös gondolkodást magyarázatokkal és frontális előadással, hanem a diákok otthon kezdenek neki a téma feldolgozásának; tájékozódnak, majd később közösen megbeszélik a gondolataikat a tanórán. A passzív hallgatóságból aktív résztvevőkké váló tanulók koncepciója már régóta létező cél a pedagógus pályán, de mindig változtak az eszközök a kivitelezésére. A 21. századi platformok sikeres használatához azonban a tanároknak támogatásra van szüksége.
A „fordított tanterem” módszertannal gyakorlati kapcsolatba kerülő oktatók beszámolója szerint ez a módszer fokozza a hallgatók és tanárok aktív együttműködését, a hangsúlyozottan tanárközpontú oktatással szemben egyértelműen segítőként áll a tanulók mellett. A Cseh Köztársaságban végzett öthónapos pedagógiai kísérlet végső értékelése szerint például a matematikát tanuló hallgatók teljesítménye egyértelműen magasabb volt a „fordított tanterem” módszertanát felhasználva, mint korábban.
A 2018-ban lezárult „Flip IT!” projekt eredményeként kidolgozott „Fordított osztályterem a gyakorlatban: Módszertani megújulás a szakképzésben” című tanári kézikönyv magyar és angol nyelvű változata felkerült a Magyar Elektronikus Könyvtárba. Annak ellenére, hogy a könyvet elektronikus formában bárki le tudja tölteni a projekt weboldaláról, a MEK-ben való megjelenés nagyságrenddel megnövelheti azoknak a pedagógusoknak a számát, akikhez eljuthat a projekt eredményeként készített kiadvány.
A kézikönyv magyar nyelven >>
A projekt honlapja >>
Utolsó módosítás: 2020.10.27.