közneveléskompetencia- és készségfejlesztésnemformális tanulás

A Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnázium READ projektje során kidolgozott módszerekkel és jó gyakorlat összegző gyűjteménnyel nem is olyan nehéz feladat rávenni a diákokat az olvasásra.

Forgatókönyvvel, kvízzel, dráma gyakorlatokkal és digitális eszközökkel az olvasás is megszerettethető a gyerekekkel

Az iskola Reading in English for Amusement and Dialogue in Europe, vagyis READ projektjének célja az olvasás népszerűsítése a 14-17 éves diákok körében. A program egy hároméves együttműködés keretében zajlott, hat ország részvételével. Az első évben az olvasáson volt a fő hangsúly. Ebben az jelentette a kihívást, hogyan dolgozzanak fel a diákok egy-egy szöveget a hagyományosnak számító feleletválasztós tesztek, illetve az igaz-hamis mondatokat tartalmazó feladatok használata helyett. Végül azt találták ki a pedagógusok, hogy a szövegek elolvasása és értelmezése után szülessenek naplóbejegyzések, interjúk, újságcikkek, illetve a feldolgozás alapja legyen egy társasjáték és egy kvíz is.

A READ projekt résztvevő országai:

  • Horvátország,
  • Olaszország,
  • Spanyolország,
  • Litvánia,
  • Törökország és
  • Magyarország.

A kreatív írás állt a második év fókuszában. A tanulók többek között egy irodalmi magazint készítettek, amelynek minden számát az épp soron következő nemzet diákjai írták. Rendeztek egy kreatív írás versenyt is, melynek végén a diákok szavazhattak a legjobb novellára. Az utolsó évben ezt minden ország színpadra állította, így tudták beemelni a drámapedagógia módszereit is az idegennyelv tanításba. 

A pedagógusok számára egy IKT linkgyűjtemény készült a projekt során, valamint óravázlatokat és feladatokat tartalmazó kiadvány. Egymás kultúrájának megismerése érdekében cikkeket írtak a projekt résztvevői a nemzeti szokásokról, ételekről és érdekességekről.

A READ projekt honlapja >>

A projektkoordinátorral készült interjú >>

Utolsó módosítás: 2020.11.23.