Digitális eszközök a történelem tanításában

2018.07.30.

Oktatás és képzés az EU-ban | Felsőoktatás, Ifjúság, Szakképzés, Köznevelés, Nonprofit szervezet

Projektek és óratervek a Digitális Módszertárból

A Digitális Módszertár hazánk egyik legnagyobb digitális pedagógiai ötleteket tartalmazó módszertára. Most egy olyan gyűjteményt adunk közre a módszertár ötleteiből, amelyet kifejezetten Történelem szakos tanárok számára készítettünk.

A Tempus Közalapítvány Tudástárának Digitális Módszertára (http://tka.hu/tudastar_kereso) a tanítási gyakorlatot újszerű, interaktív módszerekkel, a tananyag feldolgozását IKT-eszközökkel megtámogató ötletek gyűjteménye, ahol közel 400 szakmailag lektorált jó gyakorlat közül böngészhetnek az érdeklődők. Olyan, a pedagógiai tervezés és tanulásszervezés tárgykörébe tartozó dokumentumoknak, módszertani ötleteknek ad helyet, melyek a digitális nemzedék interaktív tanulását, tanítását segítik az IKT eszközök kreatív használatával, azok tanórai vagy tanórán kívüli alkalmazásával.

A kereshet ötleteket egyebek közt témakör, életkor és szükséges eszközök szerint.

További ötletekre kíváncsi? Kövesse A tanulás jövője Facebook oldalunkat, ahol rendszeresen osztunk meg ötleteket és jó gyakorlatokat a Digitális Módszertárból!

 

Éder Márta: Lehetsz király

A projekt Hunyadi Mátyás életéhez kapcsolódik, melyben a diákok változatos feladatokat oldanak meg, többségük IKT eszközhasználattal párosul. Digitális napló vezetnek, a különböző korosztályok együtt dolgoznak. A tanulók egyénileg vagy csoportokba szerveződve programoznak, kódvadászaton vesznek részt, applikációkkal 3D-s várakat építenek, online középkori falvakat generálnak, riportot készítenek, s a projekt végén szabadulószobából is ki kell jutniuk. Digitális történetmeséléssel nyomoznak a monda valóságtartalma után. Számtalan IKT eszközt használnak. Erősségei a feltöltött ötletnek a különböző évfolyamok, célcsoportok megszólítása, a bemeneti-kimeneti mérés és értékelés, a rengeteg innovatív applikáció és alkalmazás.

Vit Olivér: Portál a múltba

A módszer egyfajta virtuális időutazás segítségével, eredeti forrásszövegekre építve aktualizálja a történelem más-más korszakait, mintha napi élő valóság lenne. Egy olyan tudatosított játékot jelent, mely a történelem egy szeletét láttatja – lehetőség szerint minél nagyobb– egységben a társadalom- és életmódtörténettel. Az egyes korszakok egy „korabeli” internetes hírportál „köntösében” jelennek meg, jellemző címlappal és annak minél részletesebb rovataival, blogokkal, interaktív felületekkel. A kortörténeti környezetbe olyan forrásokat válogattak össze, amelyek a középiskolai Nemzeti alaptantervi követelményeket is lefedik, de túl is mutatnak rajta, nagy hangsúlyt fektetve a mindennapi élet krónikájára, a mikrotörténelemre is.

 

Bognár Amália: A birodalmi sas lecsap, avagy német támadások a II. világháborúban

Komplex, több tanórát felölelő, nagyobb tematikus egységet feldolgozó módszertani ötlet. Számos IKT eszközt használ változatosan és kreatívan, együttműködésre ösztönzően, építve a diákok munkájára is. Kiemelendő a diákok egymás munkájára adható társértékelése a tanári értékelés mellett, valamint, hogy az értékelési szempontrendszer is mellékelésre került a csoportfeladatoknál. A diákok munkáin látszik, hogy sok hasznos munkát generált a projekt.

 

Vit Olivér: Budapest a térképasztalon a történelem viharában

A modern, IKT eszközök felhasználásával készült projekt bemutatja Budapest dualizmus kori kiépülésének történetét és digitalizált módon létrehoz egy Budapestről szóló helyismereti gyűjteményt, amelyet önálló forrásfeldolgozás és anyaggyűjtés segítségével a diákok fejlesztenek tovább.

A technológia felhasználásának szép példája, hogy olyan tanulási feladatok megoldása során jelennek meg online eszközök és alkalmazások, amelyek másképp csak a tanulók sokkal kisebb aktivitásával, vagy egyáltalán nem lennének megoldhatók. A módszer alkalmazása során a tanulók nem csak felhasználói a meglévő digitális tartalmaknak, hanem együttműködve a társaikkal, saját maguk is digitális produktumokat hoznak létre és osztanak meg, ami a technológia felhasználásának értékes formája – a tágabban értelmezett közösség számára is.

 

Köszönjük a pedagógusoknak a közzétett ötleteket! Hiszünk abban, hogy ezeknek az ötleteknek a megosztása komoly segítséget jelent tanároknak és szakmabelieknek az IKT eszközök használatában.

Amennyiben szeretne böngészni a feltöltött ötletek között, megteheti a Tudástár keresőjében.

Korábbi gyűjteményünket az alábbi linkekre kattintva érhetik el:

Ossza meg tanár ismerősével is!

Töltse fel Ön is jó gyakorlatát a 2020-as felhívási időszakban július 13-tól augusztus 17-ig és nyerjen Digitális pedagógus díjat!

Utolsó módosítás: 2020.06.15.