Minőségmenedzsment - Technológiával a pedagógusok tehermentesítéséért

2018.08.28.

Projekttükör | Szakképzés

Magyar, brit, ír, olasz és spanyol szakképzési intézmények vették fel a kesztyűt a pedagógusok vállát nyomó adminisztrációs terhek ellen, és a minőségi szakképzési oktatás érdekében.

Hogyan lehet egy Erasmus+ stratégiai partnerség projekt során egy komplex, a minőségbiztosítási rendszert támogató képzést és eszköztárat kidolgozni a technika vívmányainak segítségével? Hartyányi Máriát kérdeztük a nívódíjjal elismert nemzetközi együttműködésről.

Mi volt a projekt kiinduló pontja?

Intézményünkben több mint 20 éve foglalkozunk felnőttképzéssel informatikai szakterületen, ezen belül is OKJ képzéssel és tanártovábbképzéssel. Szerettünk volna tevékenységünknek keretet adni, így 2001-ben bevezettünk egy minőségbiztosítási rendszert, de hamar rájöttünk, hogy inkább elektronikus megoldást kellene keresnünk. A másik ok az volt, hogy az elmúlt években folyamatosan nőtt az igény az iskolák belső minőségkultúrájának fejlesztésére, a minőségi oktatást elősegítő minőségmenedzsment megoldásokra. A projekt benyújtásának időszakában kezdődött Magyarországon a pedagógus életpálya modell kidolgozása, ami szintén egy minőségbiztosítási rendszerelemnek tekinthető. Ennek a három tényezőnek a hatására született az ötlet, hogy olyan iskolai eszköztárat dolgozzunk ki, ami az új technológiát a szakképzési minőségfejlesztés szolgálatába tudja állítani.

Mit tart a projekt legfontosabb hozadékának?

Egy nagyon erős konzultációra és hálózati együttműködésre épülő képzés kidolgozását, és az elkészült szoftver eszköz prototípust, amelyhez hasonló megoldást kutatásaink alapján sehol a világon nem találtunk. A képzést sikerült Magyarországon akkreditálni, azonban az alkalmazás (Educational Quality Open Software – röviden EQOS) iskolákon belüli beépítése jóval nagyobb feladat lesz.

Hogyan történt a projekt megvalósítása?

Az első budapesti rendezvényen szakképzésben dolgozó pedagógusok előtt prezentáltuk a céljainkat, és óriási csalódást okozott a fogadtatás. A tanárok egyhangúan többlet terhet láttak a minőségbiztosítási rendszerben, elmondták, hogy nincs energiájuk erre. Világossá vált, hogy ha nem tudunk olyan rendszert kiépíteni, ami kifejezetten a pedagógusok munkáját segíti, akkor nem is érdemes elkezdenünk. Elhatároztuk, hogy meghívjuk a pedagógusokat egy hosszabb online konzultációra. 37 tanár között folyt a beszélgetés arról, hogy mit jelent az iskolában a minőség, miért van szükség minőségbiztosítási rendszerre, és hogyan segíthet ez az oktatásban. Minden nap felvetettünk néhány olyan problémát, amelyek alapvetően befolyásolják a tanítási-tanulási folyamat eredményességét, vitaindítóként videókat, olvasmányokat ajánlottunk, és megkértük a résztvevőket, hogy közös fórumon mondják el véleményüket, írják le egy belső blogban a gondolataikat. A konzultáció alapján egyértelművé vált, hogy a pedagógusok közötti együttműködés és tudásmegosztás az egyik legkritikusabb kérdés a hazai iskolákban. Tapasztalataink szerint a pedagógusok többsége nem, vagy nem eléggé nyitott arra, hogy a saját készítésű oktatási segédanyagait, óraterveit megossza kollegáival.

Olvassa tovább az interjút és nézze meg a projektről készült videónkat!

További sikeres projektekről is szívesen olvasna? 
Ide kattintva böngészheti projektbemutatókból készült szűrhető adatbázisunkat.

Utolsó módosítás: 2018.08.28.