Erasmus+ Nívódíj 2020

2020.05.07.

Hír | Ifjúság, EU, Önkormányzatok, Szakképzés, Felnőtt tanulás, Civil szervezet, Köznevelés

Most mutatkozik meg igazán a nemzetközi együttműködések gyakorlati haszna: szakmai felkészülés a digitális oktatásra, az iskolai lemorzsolódás csökkentése, távsegítség az idősgondozásban, önkéntesek bevonása a szociális intézmények mindennapjaiba.

Néhány nívódíjas téma a köznevelés, a szakképzés, a felnőtt tanulás és az ifjúsági munka területéről, amelyek jól mutatják, hogy az Erasmus+ projektekben végzett munka hasznos tudást és kézzelfogható segítséget jelenthet a mindennapokban, bárki számára.

Az uniós támogatású Erasmus+ programban megvalósított nemzetközi együttműködésekből nemcsak a résztvevők, hanem az egész társadalom profitálhat. A projektekben elért eredmények, a közzétett segédanyagok és elkészült kiadványok bárki számára inspirálóak és hasznosak lehetnek. A külföldön megismert innovatív módszerek, új eszközök és technológiák így hozzájárulhatnak az oktatás és képzés széles körű fejlesztéséhez.

Épp ezért tartja fontosnak az Erasmus+ program hazai megvalósításáért felelős Tempus Közalapítvány, hogy minden évben kiemelje és népszerűsítse a legkiválóbb nemzetközi együttműködéseket. Azok a magyar koordinálású Erasmus+ projektek kaphatnak Nívódíjat, amelyek kimagasló színvonalú, példaértékű projekttevékenységet végeznek. Ezek a köznevelési, szakképzési, felnőtt tanulási és ifjúsági projektek az oktatást és képzést színesebbé, a részt vevő diákokat, tanárokat és szakembereket pedig motiváltabbá teszik a külföldi partnerekkel végzett közös munka által.

A díjazott projektek témái, mint a digitális készségek fejlesztése, a helyi közösségek erősítése, a környezettudatos szemléletmód vagy a szolidaritás, nemcsak most, a járvány idején bírnak nagy jelentőséggel, de később, annak elmúltával is fontosak lesznek, és jól érzékeltetik az Erasmus+ program szerepét és lehetőségeit. A járvány miatt a külföldi mobilitások most szünetelnek, de a nemzetközi együttműködés és maga a program egyáltalán nem állt le – mondta el Tordai Péter, a Tempus Közalapítvány főigazgatója a nívódíjas projektek megvalósítóinak szóló gratulációjában.

2019-ben csaknem 53 millió euró (19 milliárd forint) állt a magyar pályázók rendelkezésére a program köznevelési, szakképzési, felsőoktatási, felnőtt tanulási és ifjúsági területén. Ez az elmúlt évben rekord számú résztvevő, több mint 30.000 fő nemzetközi tapasztalatszerzését tette lehetővé az Erasmus+ programban.


 Erasmus+ Nívódíjjal elismert projektek, 2020 

 

Szakmódszertani, digitális és nyelvi kompetenciák fejlesztése a Vasváriban – Szegedi SZC Vasvári Pál Gazdasági és Informatikai Szakgimnáziuma

Az iskola első, munkatársakat megcélzó Erasmus+ projektjében 14-en vettek részt külföldi továbbképzéseken: nemcsak idegennyelv-tanárok, hanem az iskolavezetés, valamint az informatikai és a közgazdasági munkaközösség tagjai is. A modern ismeretek alkalmazásának köszönhetően a tanórák izgalmasabbá, a pedagógusok pedig motiváltabbá váltak, így a szakmai fejlődés pozitív hatásaiból az egész intézmény profitálhat.

No Stereotypes But Diversity – Budapest XIII. Kerületi Ady Endre Gimnázium

Négy iskola két évig dolgozott az előítéletek és a sztereotípiák leküzdésén ebben az Erasmus+ projektben. Olyan megoldásokat kerestek, amelyek lehetővé teszik egy toleránsabb gondolkodásmód és egy békésebb világ kialakítását, miközben a diákok készségeinek és kompetenciáinak fejlesztése is komoly hangsúlyt kapott. A közös munka során összeállítottak egy módszertani gyűjteményt, ami hasznos segítséget jelenthet a társadalmi befogadás témakörének feldolgozásához bármelyik iskolában.

Zöld Árnyalatok a szakképzésben és a munkaerőpiacon délen – Miskolci SZC Martin János Szakközépiskolája és Szakiskolája

Modern, rendszerszemléletű iskola és a korszerű követelményeknek megfelelő képzés – ezt érte el az intézmény az Erasmus+ projektjének köszönhetően. Többségében sajátos nevelési igényű diákjaik valós munkatapasztalatot szerezhettek külföldön; oktatóik és tanáraik pedig szakmai látogatásokon, továbbképzéseken vehettek részt. A megismert módszereket, technológiákat és a környezettudatos szemléletet beépítették a mindennapi folyamatokba, ezáltal erősödött a diákok tanulási motivációja, ami hozzájárul az iskolai lemorzsolódás csökkenéséhez is.

Grandis XXI. – PROMPT-H Számítástechnikai Oktatási, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., Gödöllő

Szociális gondozók digitális készségeinek fejlesztése volt a célja az Erasmus+ együttműködésnek, amelyben kisvállalkozások, szakképzési és felnőttképzési szervezetek, valamint két egyetem is részt vett. Olyan továbbképzési programot dolgoztak ki, amely segítséget nyújthat az idős emberek önálló életvitelének fenntartásában, fizikai és mentális egészségük, szociális hálójuk megőrzésében. A pilot képzésben szociális gondozók, szociális és egészségügyi szakképzésben oktató tanárok és tanulók vettek részt.

SoVol – Önkéntes Központ Alapítvány, Budapest

Önkéntesek bevonásával segítették a szociális intézményekben élők és dolgozók mindennapjait ebben az Erasmus+ projektben. A partnerek kézikönyveket és módszertani útmutatókat hoztak létre, valamint képzéseket is szerveztek az érintetteknek. Az önkéntesektől a dolgozók extra segítséget kaptak, a gondozottak számára pedig új szolgáltatások és programok váltak elérhetővé. A projekt hosszú távú hatása, hogy a részt vevő szociális intézmények maguk is képessé válnak hatékony önkéntes programok kialakítására és működtetésére.

Let it be vol. 2 - Shared Wisdom – Együttható Egyesület, Budapest

A fiatalokkal foglalkozó szakemberek kiégésével, illetve annak kezelésével foglalkozott ez az Erasmus+ projekt, amelyben ifjúsági szervezetek képviselői, kortárs segítők, pszichológusok, mentorok és animátorok vettek részt. Számukra képzést szerveztek, ahol megismerhettek egy olyan szakmai önfejlesztő módszert, amellyel külső segítség nélkül is kezelhetők a belső feszültségek és ellentmondások. A tapasztalatok alapján egy kiadványt is készítettek, amelyben a tréning és a módszer legfontosabb lépései mellett esettanulmányokat is bemutattak.

Párbeszéd a Roma Nőkért – Bagázs Közhasznú Egyesület, Budapest

A roma nők csoportja az egyik legkevésbé képviselt és leginkább kiszolgáltatott társadalmi réteg. Ennek az önkéntesek és szakértők bevonásával megvalósult Erasmus+ projektnek ők álltak a középpontjában. Az volt a cél, hogy a dányi cigánytelepen felépítsenek egy erős női közösséget, akik a helyi problémák megoldásának is aktív részesei lehetnek. Különböző szituációs gyakorlatok, foglalkozások és beszélgetések segítségével el is érték ezt, a drogproblémák megjelenését is hatékonyan kezelő összefogásuk pedig más települések számára is példaértékű lehet.

Utolsó módosítás: 2020.05.13.