Fenntarthatóság – Több mint trendi téma

2020.06.05.

Magazin | Ifjúság, Szakképzés, Felnőtt tanulás, Köznevelés, Felsőoktatás

Bár az ökológiai lábnyom, az újrahasznosítás vagy az energiatudatosság mindenki számára ismerős fogalmak, mindig van mit tanulni a fenntarthatóságról. Számos Erasmus+ projekt is foglalkozik ezekkel a fontos témákkal, közülük mutatunk néhányat.

SPEED, azaz fenntarthatóság, vállalkozás, energia, Európa és fejlődés. Ezt rejti az a projekt, amelyben hat ország partneriskolái közösen egy tanulói vállalkozást modelleznek. A cél egy működő e-filling station, vagyis elektromos töltőállomás létrehozása és üzemeltetése Németországban.

Hunyadi Mátyás Általános Iskola, Gimnázium és AMI, Halásztelek

Középiskolás diákok dolgoznak együtt a vízgazdálkodás és a klímaváltozás összefüggésein, valamint a fenntartható fejlődés lehetséges megoldásain. Információkat gyűjtenek a globális felmelegedés várható éghajlati, vízrajzi hatásairól, és közösen alakítanak ki javaslatokat a saját korosztályuk számára is adaptálható környezettudatos viselkedési formákra.

SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola, Szeged

Nemrég indult el az a felsőoktatási stratégiai partnerség, melynek keretében a fenntartható városi közlekedés megvalósítási lehetőségeivel foglalkoznak különböző szakterületek képviselői. Kutatásokat fognak végezni, valamint oktatási eszközök és módszerek kifejlesztését tervezik az UrbanSCOPE projektben, és a városlakók széles körét szeretnék megszólítani.

Széchenyi István Egyetem és Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata

Többek között az újrahasznosításra, a hulladékmentes vendéglátásra és a helyi termékek fogyasztásának fontosságára hívják fel a gyerekek figyelmét abban a projektben, ahol még a méhek védelmével és ruhák használati tárggyá alakításával is foglalkoznak. A diákokon keresztül a szülők és családok edukálása is célja az együttműködésnek.

Bródy Imre Gimnázium és AMI, Ajka

Öt európai iskola tanulói vállalták a feladatot, hogy kidolgozzák egy tartós szerkezetű lakóépület építészeti koncepcióját, a fenntarthatósági elvárásoknak, a helyi szociális igényeknek és a természeti adottságoknak megfelelően. A projekt során a jövő házának legkorszerűbb építő- és szigetelőanyagait, elektromos és vízellátási rendszereit ismerhették meg a résztvevők.

Győri SZC Lukács Sándor Mechatronikai és Gépészeti Szakgimnáziuma

A Life című kétéves projektben óvodások is részt vesznek. A magyar, szerb és román partnerek együttműködésének célja a gyerekek környezeti nevelése. A projekt témája a környezettudatos magatartással, a hulladékok felhasználásával és a papír újrahasznosításával kapcsolatos ismeretek átadása, amelyet a kicsik igényeihez szabva, játékos formában, a szülők bevonásával végeznek.

Nagykanizsa Központi Óvoda Miklósfai Tagóvodája

Az élelmiszerpazarlás ellen szeretnének tenni a Less Food Loss ifjúsági csereprogram résztvevői. Az élelmiszerek előállításhoz szükséges erőforrásokat, anyagokat, technikákat és folyamatokat ismerhetik meg a fiatalok. Láthatják az étel körforgását a kerttől az asztalig és a komposztáláson keresztül a kertig, emellett arra motiválják őket, hogy jobban megbecsüljék, amit ők maguk állítanak elő.

Vidéken Jó! Alapítvány, Szaporca

Összeállította:
Győrpál Zsuzsanna
Tempus Közalapítvány, Kommunikációs egység

A cikk a Pályázati Pavilon 2020. tavaszi számában jelent meg.

Utolsó módosítás: 2020.08.05.