Hallgatói véleményfelmérés > következtetések és fejlesztések a gyakorlatban

2020.06.08.

Magazin | Felsőoktatás

A kétezres évek elejétől számos kutatás vizsgálta a hallgatók helyzetét, felsőoktatásról alkotott véleményét, ezek az adatgyűjtések a felsőoktatás-kutatás fontos eszközeivé váltak. Példaként említhetők a Bologna with Student Eyes vagy az Eurostudent kutatások, amelyek a hallgatók szemszögéből vizsgálják a felsőoktatásban zajló folyamatokat. A hallgatói elégedettséget mérő vizsgálatok a minőségi kérdések előtérbe kerülésével elterjedtté váltak. Napjainkban széles körben elfogadott, hogy a hallgatók véleménye az akadémiai és egyetemi élettel kapcsolatban megbízható és érvényes információforrásnak tekinthető.

A Tempus Közalapítvány évente készít online kérdőíves felmérést a Stipendium Hungaricum ösztöndíjas külföldi hallgatók körében, 2019- ben 6733 fő vett részt benne. Bár a kutatás fő témái az elmúlt három évben nem változtak, ugyanakkor évente új tematikus részekkel – például az oktatás, tanulás és tanítás minőségével, valamint a magyar mint idegen nyelv tanításával kapcsolatos kérdésekkel – egészült ki a kérdőív. Az ösztöndíjprogrammal való elégedettségi kérdések 2016 óta a kérdőív fontos részei. Az SH hallgatói véleményfelmérés korábbi eredményeit bemutató kiadványok a Tempus Közalapítvány honlapján elérhetők. Az alábbi összefoglaló a kutatás legfontosabb következtetéseit, valamint a kutatás eredményeit is felhasználó, vagy annak ajánlásaihoz kapcsolódó, azokkal összhangban lévő fejlesztéseket mutatja be.

A cikk a Pályázati Pavilon 2020. tavaszi számában jelent meg.

Utolsó módosítás: 2020.06.11.