Az Alma a fán műhelyek 10 éve

2021.07.21.

Hír | Ifjúság, Önkormányzatok, Szakképzés, Civil szervezet, Köznevelés, Felsőoktatás

10 éve rendezünk kompetenciafejlesztő műhelyeket pedagógusoknak Alma a fán címmel.

A gyermek „megérik az iskolára, mint az alma a fán" – az ALMA A FÁN elnevezésű műhelyek, klubok és interjúkötetek címadó hasonlata Vekerdy Tamástól, az Alma a fán – Párbeszédek a kompetenciafejlesztésről című interjúkötetünk egyik beszélgetőpartnerétől származik. Az első ALMA A FÁN műhelyt 2011-ben rendeztük meg Budapesten. Célunk kezdettől fogva az volt, hogy a gyakorlati pedagógia valamely területéről érkező, kimagasló eredményeket elért pedagógusok megoszthassák inspiráló, jövőt formáló gondolataikat, ötleteiket kollégáikkal. Nem továbbképzéseket szervezünk, még kevésbé törekszünk a rendszerlehetőségek feltárására, szándékunk jóval inkább a szemléletformálás és az érzékenyítés, nem mellesleg pedig a hozzánk érkezők lelkesedésének a fenntartása (utóbbi talán a számukra a legfontosabb).

Az ALMA A FÁN műhelymunka-sorozat évente többször megrendezett alkalmaival, ingyenesen feltöltött előadás- és videóanyagaival, a műhelymunka-sorozathoz kapcsolódó interjúkötetekkel, valamint a legnépszerűbb műhelymunkákból létrehozott, Alma a fán – Az együttműködő tanulás támogatása IKT eszközökkel című pedagógus-továbbképzéssel olyan kezdeményezéssé vált, amelyen keresztül az értékes gondolatok - talán lassan, de szándékaink szerint biztosan - változást hoznak a hazai közoktatás világába.

Az ALMA A FÁN interjúkötetek interjúi által megteremtett párbeszédek közérthető formában járják körül az oktatás világának aktuális kérdéseit azzal a céllal, hogy a tanítás, a felnövekvő generációk nevelése, de leginkább a tanulás iránt elkötelezett szakmabeliek és laikusok tájékozódását segítsék. Az első kötet Alma a fán – Párbeszédek a kompetenciafejlesztésről címmel 2010-ben jelent meg. Ennek a sikerén felbuzdulva hamarosan újabb kötetek következtek. Pedagógusoknak szóló műhelyeket egyébként 2008 óta folyamatosan szerveztünk, de ezek az ALMA A FÁN nevet a 2010-es kötet utáni évtől kapták.

Az eddig megjelent Alma-kötetek listája:

2019-től a társadalmi befogadás az oktatásban áll műhelymunkáink fókuszában. A műhelymunkák tartalmi koncepcióját az Európai Bizottság Oktatás és Képzés 2020 iskolai irányelvek munkacsoportja által kidolgozott ún. Átfogó iskolai megközelítés című tanulmányra alapozva építettük fel. Ennek keretében a tanulót a középpontba helyező, az iskola világának minden szereplőjét érintő témákat dolgoztunk fel, úgymint a társadalmi beilleszkedésért küzdő gyerekek támogatása hatékony kommunikációval, az inkluzív iskola szellemisége és értékei, tanulók támogatása tudásportálokkal és projekteredményekkel, valamint a szülők és az iskola együttműködése. A Covid-19 világjárvány okozta körülményekre tekintettel az utóbbi időben a műhelyek online formátumban kerülnek megrendezésre.

Ezzel a fókusszal eddig a következő műhelymunkák kerültek megrendezésre:

  1. Hatékony kommunikációval a társadalmi beilleszkedésért küzdő gyerekek támogatásáért (2019. október 17.)
  2. Befogadó oktatási környezet (2020.02.27.)
  3. Tudásportálokkal és projekteredményekkel a tanulók támogatásának szolgálatában (2020.10.01.)
  4. Értjük egymást? Értsük egymást! Jó gyakorlatok és módszertanok a szülőkkel való együttműködésre II/1. (2021. 03. 25.)
  5. Értjük egymást? Értsük egymást! Jó gyakorlatok és módszertanok a szülőkkel való együttműködésre II/2. (2021. 05. 20.)

Jelenleg készítjük elő 2021 novemberére a szakpolitikai szintű érdekeltek felkutatását és összekapcsolását a párbeszéd elősegítése és ösztönzése céljából, illetve 2022 tavaszára tervezzük legújabb ALMA A FÁN interjúkötetünk bemutatóját, amelyben az inklúzió előmozdításával foglalkozó szakértőket, tanárokat, iskolavezetőket és segítő társszakmák képviselőit szólaltatjuk majd meg.

Amennyiben érdeklik műhelymunkáink és köteteink, kövesse a híreinket, illetve iratkozzon fel A tanulás jövője nevű Facebook-oldalunkra!

Várunk minden érdeklődőt ősszel!

Utolsó módosítás: 2021.07.26.