Átadták az Európai Nyelvi Díjat

2022.04.22.

Hír | Ifjúság, EU, Önkormányzatok, Szakképzés, Felnőtt tanulás, Civil szervezet, Köznevelés, Felsőoktatás

A Pécsi Tudományegyetem Egészségügyi Nyelvi és Kommunikációs Intézet és partnere, a Semmelweis Egyetem Szaknyelvi Intézete április 21-én, a Tempus Közalapítvány kihelyezett kuratóriumi ülésén, a Szegedi Tudományegyetemen vették át a díjat.

Az Európai Nyelvi Díj az Európai Bizottság által indított kezdeményezés, amelynek célja, hogy hivatalos elismerésben részesítse az idegen nyelvek tanítása terén megvalósuló, példaértékűnek minősülő és innovatív programokat az oktatás és képzés bármely szintjén. Magyarországon az Európai Nyelvi Díjra 2002. óta pályázhatnak nyelvoktatással foglalkozó intézmények, ezt a pályázati formát Magyarországon a Tempus Közalapítvány Erasmus+ mobilitási csoportja koordinálja.

2021-ben a legkiemelkedőbb projektnek a Pécsi Tudományegyetem Egészségügyi Nyelvi és Kommunikációs Intézetének „Demonstrátori Program a Biomedicinális Szaknyelv oktatásban” című programja bizonyult. A programot szoros szakmai együttműködésben valósítják meg a Semmelweis Egyetem Szaknyelvi Intézetével. Az Európai Nyelvi Díjat a Tempus Közalapítvány szegedi kihelyezett kuratóriumi ülésén megrendezett díjátadó keretében vehette át a programot megvalósító csapat a Szegedi Tudományegyetemen. 

 

Projektjük a „peer tutoring” oktatási forma nemzetközileg is elismert hatékonyságát felismerve, a Pécsi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Karának Egészségügyi Nyelvi és Kommunikációs Intézetében tíz évvel ezelőtt indult magyar, német és angol nyelven. Népszerűségének alapja az anyanyelvi beszélő demonstrátor hallgatók alkalmazása a kar magyar, angol és német programján futó orvosi szaknyelvi kurzusokon. A hallgatók így nem csak nyelvi kompetenciájukkal, hanem tanulmányaikban előre haladva, szakmai ismereteikkel is támogatják az oktatást.

Mindemellett a mentor tanárok építenek a hallgatók „digitális bennszülött” létére, látásmódjára is, így a program elengedhetetlen részévé vált a különböző IKT eszközök, mint például a Quizlet, Kahoot, Mentimeter vagy Padlet, hatékony alkalmazása. A COVID-19 világjárvány következtében kialakult online és távoktatás során is kitüntetett szerep jutott ezeknek a képességeknek a kamatoztatására: az órák interaktivitását, valamint a hallgatók figyelmét és motivációját is sikerült ilyen módon megőrizni.

A program fenntarthatóságát bizonyítja, hogy az évek során a projekt immár kooperációvá bővült, a Pécsi Tudományegyetem a Semmelweis Egyetemmel szoros szakmai partnerségben fejleszti azt tovább.

Utolsó módosítás: 2022.04.27.