Workshopot tartottak a tanulási eredmények és az Erasmus+ projektek kapcsolódásáról

2022.09.27.

National VET Team | Szakképzés

A szakképzés megújulása szempontjából az egyik legjelentősebb változás, hogy 2020-ban megjelentek a szakmák tartalmi szabályozásának új megközelítést alkalmazó dokumentumai.

Ezekben tanulási eredmények formájában fogalmazták meg az egyes szakmákhoz tartozó követelményrendszert. A tanulási eredmények szemlélet jól támogatja az Erasmus+ mobilitásokban elvárt tanulási eredményalapú munkaprogramot. A témáról tartott műhelymunkát szeptember 22-én a Nemzeti Szakképzési Szakértői Munkacsoport, az ún. National VET Team két szakértője, Palencsárné Kasza Marianna és Bogdány Zoltán a szakképzésben dolgozó oktatók és az Erasmus+ koordinátorok számára.

Első lépésként a jogszabályi változások tisztázása, valamint a tanulási eredményalapú szemlélet létjogosultságának a bemutatása történt meg. A résztvevők csoportban dolgoztak és terveztek rövid, illetve hosszú távú mobilitásokat a KKK-kban megtalálható tanulási eredményekre építve. A csoportok összetétele heterogén volt: a résztvevők egy része többéves gyakorlati tapasztalattal rendelkezett, míg többen „abszolút kezdőnek” számítottak. A heterogén csoportok jó lehetőséget biztosítottak az egymástól való tanulásra is.

A workshopon közös gondolkodás folyt a mobilitások tanulási eredményeinek méréséről-értékeléséről és azoknak a szakmai oktatásba való beszámításáról. Emellett fontos szempontként jelentek meg a szakmai kompetenciák mellett a kulcskompetenciáknak a mobilitás alatt történő fejlesztési lehetőségei.

A műhelymunka utolsó szakaszában a „mobilitási ablak” és a portfólió használatának lehetőségeiről cserélték ki véleményüket a résztvevők. Megvitatták, hogy a betervezett mobilitásoknál ezen eszközöknek milyen feltételei és lehetőségei kínálkoznak a szakképzésben. A mobilitási ablak mind a tanulók, mind az oktatók számára tervezhető lenne, amennyiben a szakképző intézmények rendelkeznek Erasmus+ akkreditációval, mivel ebben az esetben éves szinten tervezhetőek a mobilitásaik. A gyakorlattal rendelkező projektkoordinátorok több jógyakorlatot is megosztottak, amelyek rávilágítottak arra, hogy egy jól szervezett és TEA alapon megtervezett mobilitás valóban rendelkezik innovációs és motivációs potenciállal.

 

Utolsó módosítás: 2022.11.11.