Nemzetköziesítés, kreditelismerés, hallgatói mobilitás ösztönzése – fórumbeszélgetés modellváltó egyetemek képviselőivel

2023.02.10.

Hír | EU, Felsőoktatás

Az Erasmus+ program megvalósításával és más nemzetköziesítési tevékenységekkel kapcsolatos kihívások megvitatása és jó gyakorlatok cseréje.

A hazai felsőoktatási intézmények nemzetköziesítési és mobilitási programjait koordináló Tempus Közalapítvány által kezdeményezett fórumbeszélgetésen tizenhat modellváltó egyetem képviselői vettek részt személyesen, illetve online csatlakozva február 10-én.
A Tempus Közalapítvány Nemzetköziesítés a modellváltó intézményekben című rendezvényén a felsőoktatási intézmények megoszthatták egymással az Erasmus+ program megvalósításával és más nemzetköziesítési tevékenységekkel kapcsolatos kiküszöbölendő kihívásaikat és jó gyakorlataikat.

A beszélgetést Bodrogi Richárd, a Tempus Közalapítvány főigazgatója nyitotta meg: beszédében kihangsúlyozta, hogy a TKA szakmai keretet és támogatást kíván nyújtani a magyar felsőoktatási intézmények számára a nemzetköziesítési stratégiájuk megvalósításához, és ezzel az eseménnyel lehetőséget szeretne biztosítani a modellváltó egyetemek számára, hogy megvitathassák a fenntartói helyzetükből fakadó kihívásokat és előnyöket, illetve megosszák egymással a tapasztalataikat.

Verses István, Erasmus+ programigazgató előadása előzte meg a fórumbeszélgetést, amiben az elmúlt évekkel összehasonlítva mutatta be vizuális prezentáció segítségével, hogyan áll az Erasmus+ programból igényelt források felhasználása az intézményeknél, illetve milyen tendenciák figyelhetők meg a kifelé irányú hallgatói mobilitás terén. 

Új stratégiát kialakító egyetemek

Az eseményt Dr. Lukács Eszter, a győri Széchenyi Egyetem nemzetközi stratégiai elnökhelyettese, a Közalapítvány kuratóriumi tagja moderálta. A résztvevők először az egyetemi modellváltással kapcsolatos tapasztalataikat oszthatták meg: hogyan élték meg az elmúlt pár évet, milyen szervezeti és stratégiai változásokat hozott az alapítványi fenntartás. A következő téma az Erasmus+ hallgatói mobilitás megvalósítása volt: hogyan lehet növelni a koronavírus óta jelentősen megcsappant kiutazási kedvet, milyen tényezők nehezítik a kiutazó hallgatók számának növelését, milyen jó megoldásokat valósítottak meg az egyes intézmények. Az utolsó témakör az egyik legégetőbb probléma, a kreditelismerés volt, ami kapcsolódik a hallgatók kiutazással kapcsolatos legnagyobb félelméhez, a csúszáshoz.

Az eszmecsere során több egyetemi képviselő is megerősítette, hogy az alapítványi fenntartás előnyei közé tartozik a gyorsabb és hatékonyabb döntéshozatal, a források egyszerűbb átcsoportosítása és a lehetőség az intézményi stratégia megreformálására. Ezek segítik az intézmények nemzetköziesítési törekvéseit is, például a kutatóintézetekkel való együttműködést és a külföldi oktatók leszerződtetését. Egyetértés született abban, hogy minden intézmény számára egy tanulási folyamat felismerni az új modell lehetőségeit, majd ki is használni azokat. Lukács Eszter kihangsúlyozta, hogy ebben tudnak segíteni a tapasztalatmegosztó fórumok.

A beszélgetés során igény mutatkozott arra, hogy az alapítványi fenntartású egyetemek rendszeressé tegyék ezeket a közös fórumokat, és akár közös képviseletet is létrehozzanak, ezzel támogatva egymás stratégiai céljainak megvalósulását és nemzetköziesítési törekvéseit.

Utolsó módosítás: 2023.02.23.