MI-vel az osztályteremben: új korszak az oktatásban

Partner hír | 2023.11.06.

Hír | Ifjúság, Köznevelés

Mire jó a mesterséges intelligencia az oktatásban? Nem volt elég az a digitális sokk, amit a Covid hozott? Ehhez hasonló kérdésekre keresi a választ a Modern Iskola cikkében Molnárné Dr. László Andrea, tantárgyakra lebontva a MI lehetséges használatát a pedagógiai gyakorlatban.

Valójában mesterséges intelligencia kutatások már a múlt század második harmada óta folynak, előrejelzések már régóta léteznek, viszonylag régóta tudjuk, hogy meg fogja változtatni a munkaerőpiacot, mégis döbbenetes sokk-ként hatott, amikor megjelent a ChatGPT 2022. novemberében. 

Megjelent és futótűzként terjedt el, nincs olyan szakmai konferencia, fórum, értekezlet, ahol ne hangzana el a bűvszó: mesterséges intelligencia. 

Biztos vagyok benne, hogy nem tudjuk kikerülni, elkerülni, az oktatásba legalább olyan sebességgel kell bevezetnünk, mint ahogy egyéb területeken megjelent. A miértre viszonylag egyszerű a válasz: nem akarhatjuk, hogy ne legyen naprakész tudásunk, ne a legkorszerűbb eszközökkel és módszerekkel készítsük fel a diákokat a munkaerőpiaci kihívásokra. Nem vállalhatjuk a szakszerűtlenség stigmáját. Nélkülözhetetlen, hogy a diákok megismerkedjenek a mesterséges intelligencia használatával, ezzel is elősegítve versenyképességüket mind a hazai mind a nemzetközi piacon.

Egyes nézetek szerint a mesterséges intelligencia az oktatásban a pedagógusok munkáját hivatott könnyíteni, hogy ezzel is még nagyobb teret engedjenek a szakmai fejlődésnek, a szakmai profizmusra szánt időnek. Ennek alapján személyre szabott tananyag készülhet, javulhat a diagnosztizálás, azaz azoknak az elakadásoknak a felismerése, ami a diák továbbhaladását akadályozza, objektívvé teszi az értékelést, illetve teljesen leveszi a tanár válláról a javítás feladatát.

"Jómagam azon az állásponton vagyok, hogy ezekre mind nagy szükség van, és valóban a pedagógus munkáját leegyszerűsíthetik ezek az alkalmazások, lehetőségek. Ugyanakkor a pedagógus felelőssége nem merülhet ki annyiban, hogy saját munkáját hatékonyabbá teszi. Hiszem, hogy a diákokat is be kell vonni a mesterséges intelligencia használatba, és olyan feladatokat kell adjunk nekik, amelyekkel megtanulhatnak együtt dolgozni a mesterséges intelligenciával." - állítja Molnárné Dr. László Andrea, kutató-nyelvtanár szakértő.

A cikk folytatásában egy projektfeladatot követhetnek végig az olvasók, pályaorientációs célzattal.

 

Forrás: MI-vel az osztályteremben: új korszak az oktatásban – Modern Iskola

 

_

 

Utolsó módosítás: 2023.11.07.