A víziótól a cselekvésig – Budapesten zárult a PROFFORMANCE+ projekt
2025.10.22.
Rendezvény | Felsőoktatás
Az eseményen a projektben kifejlesztett IT eszközök tesztelése, valamint a felsőoktatás egyéni, intézményi, nemzeti és nemzetközi szintjei közötti párbeszéd volt a fókuszban.
Az öt éves nemzetközi együttműködés lezárása alkalmából megrendezett október 16-i záróeseményen (PROFFORMANCE Simulation Game) Portugáliától Georgiáig, Svédországtól Algériáig 14 országból 90 felsőoktatási szakember - minisztériumok, nemzeti ügynökségek, oktatók, szakértők, felsőoktatási vezetők, szakmai szervezetek képviselői vettek részt.
Elismerés a kiváló oktatóknak
A nap ünnepélyes díjátadóval indult, ahol kihirdették a 2024/25-ös PROFFORMANCE Felsőoktatási Oktatói Díj nyerteseit. A díjazottak a hat partnerország legkiemelkedőbb oktatói gyakorlatait képviselték, a PROFFORMANCE Értékelő Eszköz négy kiemelt területén: digitalizáció, nemzetköziesítés, inklúzió és sokszínűség, valamint fenntarthatóság. A résztvevők a díjazottak posztereit a helyszínen is megtekinthették. A poszterek online ezen a linken érhetők el: https://profformance.eu/en/poster-exhibitionprofformance-simulation-game
Közös gondolkodás a fejlesztésről
Besze Szilvia, moderátor bevezetőjében ismertette az esemény alapgondolatát:
A találkozón a felsőoktatás nemzeti, intézményi, oktatói, hallgatói és nemzetközi konzorciumi szereplői közötti párbeszéd elősegítése, és a folyamatos fejlesztési ciklus koncepciója mentén megvalósuló közös gondolkodás, tapasztalatcsere és együttműködés ösztönzése volt a cél. A résztvevőknek alkalma nyílt gyakorlatban is kipróbálni a projekt során fejlesztett termékeket, és gondolkodni, hogy azok, hogyan támogatják az oktatás-tanulás minőségfejlesztését és az oktatói kompetenciafejlesztést a saját területükön.

Besze Szilvia, az esemény moderátora
A résztvevők kislétszámú munkacsoportokban, tapasztalt facilitátorok közreműködésével dolgoztak, és egy Padlet felületen osztották meg tapasztalataikat, kihívásaikat és jó gyakorlataikat, valamit a közös gondolkodás eredményeit.
A szakmai munka előtt a projekt négy vezető szakértője bemutatta, hogyan fejleszthető az oktatás-tanulás az EHEA prirotitások mentén európai, nemzeti, intézményi és egyéni szinteken: Jan Beseda a digitalizációról, Irine Darchia a nemzetköziesítésről, Silke Preymann az inklúzióról és sokszínűségről, Barbara Gabriel pedig a fenntarthatóságról beszélt.

Jan Beseda
A csoportmunka során a résztvevők előre kiválasztott értékelési szempontokkal dolgoztak, megosztották saját gyakorlatukat, majd közösen SMART (konkrét, mérhető, megvalósítható, releváns és időhöz kötött) célokat fogalmaztak meg az oktatás-képzés fejlesztése érdekében, és végül azt pitch prezentáció keretében kommunikálták a többi csoport felé, hogy a későbbiekben a különböző szintek céljai összehangolhatóak legyenek.
Az értékeléstől a konkrét lépésekig
A nap második felében bemutatásra került a PROFFORMANCE Értékelő Eszköz (Profformance Assessment Tool) legújabb verziója, amely további felhasználóbarát elemekkel bővült. Egyrészt az EHEA prioritások mentén további értékelő szempontok érhetők el, másrészt a felhasználók letölthetik az eszköz értékelő szempontjait, majd kiválaszthatják, hogy mely szempontokat vonják be az értékelésbe. Bár az eszköz az értékelés végén egy grafikus gyorsjelentést szolgáltat az adatokról, az eredmények immár excelben is letölthetőek, hogy az intézmények személyre szabott kimutatásokat is készíthessenek.
A következő szakaszban a nemzetközi Intézményi PROFFORMANCE Nagyköveti hálózat jelenlévő tagjai megosztották, hogyan illeszkedik az eszköz az oktatási stratégiájukhoz, miként tudják azt használni az oktatás-képzés fejlesztés támogatására. A nagykövetek tapasztalatait a honlapon is olvashatják: https://profformance.eu/en/ambassador-activities.
Ezután közös tesztelésre került sor:
- az egyéni résztvevők, díjazottak, szakértők önértékelést végeztek,
- a nemzeti és intézményi képviselők munkatársi értékelést,
- a hallgatók pedig hallgatói értékelést folytattak le az oktatói perszónáról.
A teszt eredménye révén átfogó képet kaptak arról, hogyan látják a különböző szereplők az oktatói kompetenciákat.
A jövő építése – közösen
A záró szakaszban a csoportok konkrét intézkedési terveket és lépéseket határoztak meg SMART céljaik eléréséhez, és üzeneteket fogalmaztak meg más érintetti csoportok számára, kiemelve, milyen támogatásra van szükség a sikeres megvalósításhoz.
A résztvevők megismerkedtek a PROFFORMANCE Rövid Kurzusokkal is, és közösen gondolkodtak azon, hogyan építhető be az eszköztár, a CDC (Folyamatos Fejlesztési Ciklus) koncepció és a szintek közötti párbeszéd saját kontextusukba és gyakorlatukba. A napot Anca Greere zárta, aki összefoglalta a legfontosabb tanulságokat.
Egy közösség, amely tovább fejlődik
A rendezvény végén a résztvevők személyes emlékeket osztottak meg a közös munkáról és azokról, akik hozzájárultak a projekt sikeréhez. Bár a konferencia egy fejezet lezárása volt, a PROFFORMANCE közösség továbbra is nyitott az új tagok felé, és elkötelezett a kiváló oktatás határokon átívelő fejlesztése mellett.
Köszönjük mindenkinek, aki részese volt ennek az inspiráló szakmai utazásnak!

Utolsó módosítás: 2025.10.22.








