A lelkesedés átadása a kulcs - Interjú Szeles Beáta Erasmus+ mentorral

2025.12.01.

Nemzetköziesítés | Köznevelés

Több mint egy évtizede töretlen a lelkesedésem mindazért, amit az Erasmus+ nyújt - a szakmai építkezés, az utazások, az új keresésének missziója folyamatosan hajt.

Hogyan léptél rá a nemzetköziesítés útjára?

Szeles Beáta Erasmusplusz mentor profilkepe
Szeles Beáta, Erasmus+ mentor, Budapest

Az újpesti Károlyi István Általános Iskola és Gimnáziumban tanítok és nemzetközi koordinátorként dolgozom. Pedagógiai programunk két pillére a „hagyomány és korszerű műveltség" – ez utóbbi inspirált bennünket, hogy 2014-ben, az Erasmus+ program indulásakor belevágjunk a pályázásba. A módszertani megújulás vágya hajtott minket.

Az első projektet az idegen nyelvi munkaközösség négy lelkes tagjával valósítottuk meg. Angol és német nyelvoktatási módszereket sajátítottunk el továbbképzéseken, ahol európai kollégákkal találkozhattunk.

Innentől nem volt megállás – bekerültünk egy szakmai hálózatba, ahol kapcsolat kapcsolatot hozott.

Szerencsések vagyunk, haladó szellemiségű vezetőink vannak. Úgy az Észak-Budapesti Tankerületi Központ, mind Hirmann László főigazgató és Takács Judit igazgatóhelyettes felismerték a nemzetköziesítésben rejlő lehetőségeket.

Tudatosan építkeztünk, intézményi nemzetköziesítési stratégiát alkottunk, és mára kiterjedt kapcsolatrendszerrel rendelkezünk.

Miért döntöttél úgy, hogy belépsz az Erasmus+ Mentorhálózat csapatába?

Egyértelmű volt, hogy ide tartozom. Amikor megismertem a felhívást, rádöbbentem: az Erasmus+ indulása óta informálisan mentorálok, folyamatosan vonom be az intézményeket a programba.

A Tempus Közalapítvány jól ismerte koordinátori munkámat és projekteredményeinket. Korán elkezdtünk komplex projekteket építeni, tanulási eredmény alapú gondolkodás révén tanártovábbképzésen részt venni, szakmai látogatásokat és oktatási tevékenységet végezni.  Törekedtünk továbbá arra is, hogy a külföldről hazahozott tudástartalmakat, szakmai jó gyakorlatokat, módszereket és élményeinket minél szélesebb körben megosszuk. Ezáltal kiemelt, díjazott projektünk is lett. Az egyik évben egy disszeminációs „road show”-t szerveztünk.

Emellett sokat jelentett nekem Tamás Ilona tankerület-igazgató ajánlása, aki folyamatosan támogatja intézményeink fejlesztését és ismerte koordinátori munkámat. Örültem, hogy egy kivételes csapat tagjává válhattam.

Mit tartasz a mentor legfontosabb feladatának?

A mentorálás sokrétű, de számomra a legfontosabb a motiválás. Persze átadunk konkrét információkat, megismertetjük a hozzánk fordulókat a nemzetköziesítés lépéseivel, az Erasmus+ lehetőségeivel, segítünk a projektmegvalósításban - de a „lelkesedés átadása" a kulcs. Tudom, ez nem egzakt dolog, mégis ez a lényeg: kedvet csinálni a programhoz.

Szőke hölgy barna kerítés előtt fotózkodik egy folyóval a háttérben

Több mint egy évtizede töretlen a lelkesedésem mindazért, amit az Erasmus+ nyújt – a szakmai építkezés, az utazások, az új keresésének missziója folyamatosan hajt. Személyes motivációm is ebből ered: az Erasmus+ projektek révén szakmai és emberi személyiségem is gazdagodott, integráltabbá vált. Nagyon fontos része az életemnek, ezt tudom hitelesen átadni.

Melyik mentori tevékenységet szereted a legjobban?

A workshopokat csinálom a legjobban. Ezek kidolgozása és az adott intézményre hangolása jelenti a legnagyobb kihívást. Egy másfél órás műhely alatt, amit az intézmény valós igényeire alapozunk, át lehet adni a pályázatírás és projekttervezés alapjait. Az elmélet és gyakorlat találkozásából egy beadandó pályázat vázlata elkészíthető.

Izgalmas, hogy hozzájárulhatok az intézmények fejlesztéséhez és nemzetköziesítéséhez.

Szeles Beáta előadást tart a nemzetköziesítésről

Milyen intézménytípusokkal működsz együtt? Tervezed bővíteni a palettát?

A tanulás jövője brand és a Mentorhálózat egyre ismertebb, így egyre több megkeresést kapunk. Budapesten szinte minden intézménytípussal dolgoztam már. A paletta természetes módon bővül. Esetleg még az alternatív intézmények, alapítványi iskolák köre erősödhetne.

Milyen tevékenységekben kérnek segítséget a hozzád forduló intézmények?

Elsősorban a pályázattípus kiválasztásában, a pályázatírás és projekttervezés kezdő lépéseiben támogatom őket. De a projektmegvalósítás bármely szakaszában, vagy a disszeminációs tevékenységek kreatív megvalósításában is segítek. Mind a támogatott, mind az elutasított pályázók megkeresnek. Szép feladat az is, amikor egy sikertelen pályázatot átdolgozunk, optimalizáljuk egy sikeres újra benyújtáshoz. 

Mit tekintesz az elmúlt időszak legnagyobb sikerének?

Nemrég egy óvodavezető keresett meg, akiknek egy éve tartottam workshopot. Együtt gondoltuk végig fejlesztési lehetőségeiket az EU prioritások mentén. Nyertek! Az álmuk valóra vált - utazhatnak, tanulhatnak nemzetközi közegben, és új módszerekkel kísérletezhetnek az inkluzív pedagógia területén.

A megkeresések száma is a siker indikátora. A tanulás jövője egyre ismertebb, így bennünket is egyre többen keresnek.

Mi az eddigi legkedvesebb, Mentorhálózathoz köthető élményed?

Van egy alap élményem, amit szinte hetente megtapasztalok: olyan társaság tagja lehetek, ahol egy nyelvet beszélünk, sallangmentesen kommunikálunk. Értjük egymást. Szuper inspiráló kreatív folyamatokban közösen részt venni, együtt készülni rendezvényekre, mert egyszerűek a folyamatok, örömmel hozunk létre tartalmakat.

A Mentorhálózat csapat tagjának lenni egyfajta szakmai felüdülés. Folyamatos emberi és szakmai töltődés. Örömmel tölt el, hogy olyan kollégákkal vagyok körülvéve, akikre felnézek, akiktől tanulhatok. Egyszerűen felemelő.

Hogyan jellemeznéd az együttműködésedet a másik budapesti mentorral?

Tóth Judit Emmával már közel egy éve dolgozunk együtt. Ő a szakképzés, én a köznevelés területén vagyok mentor. Könnyen egymásra hangolódtunk, harmonikus szakmai és egyre inkább baráti viszonyban állunk. Juci szaktudása kimagasló, remek szervező, digitális kompetenciái és projekt-skilljei fantasztikusak. Sokat tanultam tőle.

Szeles Beáta és Tóth Judit Erasmusplusz mentorok

Az élet külön ajándéka, hogy több programot együtt szervezhettünk. Remekül kiegészítjük egymást. Az együttműködéseink dinamikusak, kreatívak és könnyedek – ezt szuper megtapasztalni.

Milyen események várnak rád az elkövetkező időszakban mentorként?

A februári pályázati határidő kapcsán több intézmény keresett fel, az ő mentorálásukkal vagyok elfoglalva. Az online konzultációs lehetőségnek köszönhetően jól ütemezetten tudunk együttműködni.

Milyen lépéseket teszel annak érdekében, hogy a klasszikus mobilitáson túl nemzetközi partnerségi projektekben gondolkodjanak mentoráltjaid?

Prezentációkban igényesen bemutatok partnerségi jó gyakorlatokat - azt, hogy milyen gyümölcsöző lehet egy nemzetközi együttműködés.

Emellett saját példát is említek: egy Kis léptékű izlandi-magyar együttműködést, amit a covid idején terveztünk, és amint lehetett, megvalósítottunk. A nyolc mentálhigiénés módszer, amit az Akureyrí-i kollégákkal közösen kidolgoztunk, a mai napig hasznunkra van.

Mennyire jellemző a régiódban, hogy a nemzetköziesítés az intézmények mindennapjának része?

Budapest szerencsés régió. Országos viszonylatban sokan ismerik az Erasmus+ programot, éltek a pályázati lehetőséggel, magas színvonalú projekteket valósítottak meg. Igen sok intézmény mindennapjának része a nemzetköziesítés - folyamatosan jelen van náluk az európai perspektíva és értékrend.

Mit tanácsolsz azoknak az intézményeknek, akik eddig nem mertek belevágni a nemzetköziesítésbe?

Azt szoktam viccesen mondani: az Erasmus+ világába csak belépni nehéz - innen nincs kiút!

A legtöbben, akik belevágtak, folyamatosan új projektálmok megvalósítására törekszenek. Egy jobbfajta függőség ez. Merjenek belevágni! Merjenek álmodni! Javaslom a Tempus Közalapítvány rendezvényeit vagy a mentorok megkeresését - így ismerhetik meg a lehetőségeket és a kezdeti lépéseket.

Szőke hölgy előadást tart a nemzetköziesítésről egy laptop előtt

Milyen előnyökkel jár egy intézmény számára, ha elindul a nemzetköziesítés útján?

Az oktatási rendszer rengeteg kihívással szembesül. Az elvárások és problémák közvetlenül az intézmény-használók és pedagógusok találkozásain kerülnek felszínre – ez hatalmas teher. Gyakran nincs megfelelő válaszunk, kevés a muníció a folyton változó világ igényeire. Online oktatás nehézségei, tanulási nehézséggel küzdő diákok, digitális eszközök túlzott térnyerése, nehezen motiválható tanulók – a lista hosszú.

Bár az Erasmus+ sem nyújthat választ minden kihívásra, a nemzetköziesítés folyamata, az európai szakmai kitekintések, a kapcsolatok és együttműködések révén nyert tudás hatalmas előnyhöz juttatja a projektmegvalósító intézményeket. Gyakran előfordul, hogy a kihívás, amivel szembesülünk, egy-egy partnerünknél már korábban jelentkezett, így segítségünkre lehetnek a megoldásban.

Végül, a nemzetköziesítés folyamata tanuló intézménnyé alakítja a szervezetet. Alkalmazkodóvá, ellenállóvá, nyitottá és professzionálisan képzettebbé teszi az intézményeket. Ez hatalmas előny.

Tudjon meg többet az Erasmus+ Mentorhálózat működéséről és keresse fel régiós mentorát!

Képek: Szeles Beáta

Utolsó módosítás: 2025.12.01.