A Shaping VET for Tomorrow című konferencia kiadványa

2025.12.08.

National VET Team | Szakképzés, Köznevelés

A könyv a „Shaping VET for Tomorrow” c. nemzetközi konferencia tartalmát foglalja össze, célja, hogy betekintést nyújtson az Erasmus+ szakképzésben betöltött szerepébe.

A kiadvány teljes terjedelemben csak angol nyelven érhető el.

A nemzetközi könyv a „Shaping VET for Tomorrow” című nemzetközi konferencia szakmai tartalmának összefoglalása, amelyet a Tempus Közalapítvány keretében működő National VET Team (Magyar Nemzeti Szakképzési Munkacsoport) kezdeményezésére rendeztek meg Budapesten 2024. december 6-án. A konferencia résztvevői 13 országból érkeztek: Ausztriából, Bulgáriából, Horvátországból, Csehországból, Észtországból, Németországból, Magyarországról, Lettországból, Litvániából, Lengyelországból, Romániából, Szlovákiából és Törökországból.
A konferenciakötet célja nemcsak a konferencia előadásainak megjelentetése, hanem a szakképzési szektorban elérhető Erasmus+ programok komplex áttekintése, a legtöbb szakképző intézmény által alkalmazható jógyakorlatok összegyűjtése, és a szakképző iskolák támogatása az Erasmus+ programok lehető legsikeresebb és leghatékonyabb megvalósításában.

Az első tanulmány címe az „ERASMUS+ fejlődése és perspektívája a szakképzés területén”

Értelmezi az Európai Oktatási Térség kérdését, majd számokban mutatja be az Erasmus+ programok fejlődését, végül pedig a jövőre vonatkozó kitekintéssel zárul. A tanulmány szerzője Marta Munoz, az Európai Bizottság képviselője.

A második tanulmány, melynek címe „Határokon túl: A mobilitás hatásának vizsgálata a szakképzésben részt vevő diákokra a Kelet-Közép-európai országokban”

Szerzője Julita Pienkosz. A tanulmány egy nemzetközi kutatási projekt eredményeinek bemutatásán keresztül a szakképzési mobilitásoknak a szakképzésben tanuló diákok kompetenciáira gyakorolt hatására összpontosít.

A harmadik tanulmány, amelyet egy nemzetközi szakértői csoport írt, az Erasmus+ programok által generált oktatási innovációkat emeli ki.

Az „Erasmus-vezérelt innováció az iskolákban – Szélesítsük látókörünket!” című tanulmány az Erasmus+ programok hatásainak megvalósítását kezdeményezi, figyelembe véve mind a tanárok, mind a diákok mobilitásának hatását, és négy jógyakorlatot ismertet Magyarországról, Lettországból, Ausztriából és Horvátországból.

A következő két tanulmány a jelenlegi programszakasz két prioritását hangsúlyozza

A részvételt a demokratikus életben és a fenntarthatóságot. Az előbbi prioritással kapcsolatban a negyedik tanulmány a a demokratikus életben való részvételt, annak szerepét és gyakorlati megvalósítását fejti ki. A különböző országokból származó alkalmazható jógyakorlatok mellett a tanulmány tartalmazza a SALTO véleményét általánosságban és javaslatait erről a horizontális prioritásról.

Az ötödik tanulmány, melynek címe „Zöld átmenet az Erasmus+ programban”

Négy szakértő egyedi nézőpontjait ötvözi, akik négy országot képviselnek, és a szakképzés zöld átállásához való megközelítéseiket mondják el, valamint számos mini-jógyakorlatot mutatnak be. A tanulmány hangsúlyozza, hogy a nemzetközi együttműködés kulcsszerepet játszik az oktatásban a zöld készségek fejlesztésében, és felkészíti a jövő generációit a fenntartható világ igényeire.

Az utolsó tanulmány kitér az EQAVET-re és a minőségbiztosításra a szakképzésben, valamint kiemeli a minőségbiztosítás jelentőségét az Erasmus+ KA1 projektek sikeres megvalósításában.

A négy különböző országból bemutatott jógyakorlatok: a magyar szakképző intézmények EQAVET-alapú minőségirányítási rendszere, valamint a német, az észt és a bolgár tanulási mobilitás minőségbiztosítási rendszerei.

A kiadvány nemzetközi szerzői és a szerkesztő remélik, hogy a könyv értékes és hatékony javaslatokat ad a szakképző intézmények számára az Erasmus+ programok megtervezéséhez, a horizontális prioritásoknak a projektekbe való beépítéséhez, az eredményeknek az iskolák mindennapi működésébe való beépítéséhez, a nemzetközi programokban szerzett tapasztalatok intézményi szintű átvételéhez, melyek hatással lehetnek mind az oktatók, mind a tanulók fejlődésére, valamint az Erasmus+ programok előnyeinek alkalmazásához az oktatás minőségének növelése, a tanárok inspirálása és a diákok motiválása érdekében.

  Elolvasom a kiadványt  > > 

Utolsó módosítás: 2025.12.09.