A nemzetköziesítés ma már nem csak a felsőoktatás ügye, hanem az egész magyar oktatási rendszer jövőképe

2025.12.10.

Rendezvény | Szakképzés, Köznevelés

Az ünnepélyesség és a szakmaiság egyszerre jellemezte a harmadik A tanulás jövője - Együtt a fejlődés útján konferencia és díjátadó eseményt december 4-én.

A Tempus Közalapítvány által szervezett konferencia és díjátadó esemény célja az volt, hogy bemutassa a köznevelési és szakképzési szektor számára A tanulás jövője 2025-ös legfontosabb fejlesztéseit, szolgáltatásait, valamint átadásra kerüljenek a Közalapítvány által alapított díjak: a most 10 éves Digitális Pedagógus és Oktatói Díjak és az idén első alkalommal kiosztásra kerülő  A Tanulás Jövője Díjak. A rendezvény háziasszonya Várszegi Dóra, a Tempus Közalapítvány stratégiai és fejlesztési igazgatóhelyettese volt.

Az eseményt Bodrogi Richárd, a Tempus Közalapítvány főigazgatója nyitotta meg, aki A tanulás jövője konferenciát a köznevelési-és szakképzési szektor egyik meghatározó szakmai találkozóhelyeként jellemezte.

Bodrogi Richárd a Tempus Közalapítvány főigazgatója köszöntőt mond A tanulás jövője konferencia 2025

„A nemzetköziesítés ma már nem csak a felsőoktatás ügye, hanem az egész magyar oktatási rendszer jövőképe.” – hangsúlyozta.

Éppen ezért a Tempus Közalapítvány A tanulás jövője kezdeményezés keretében 2022-ben új fejezetet nyitott a köznevelés és a szakképzés támogatására a nemzetköziesítés útján járó pedagógusok és oktatók számára, akik nem félnek a változástól, sőt alakítói azoknak.

Az európai oktatási térség múltja, jelene és jövője

A délelőtt kiemelkedő pontja Christian Kiefer, az Európai Bizottság programreferensének előadása volt, aki az Erasmus+ program számos pozitív hatása közül kiemelte, hogy friss felmérések alapján a mobilitásokban részt vevő diákok 90%-nál csökkentek a viselkedési-és tanulási zavarok. Kiemelte továbbá, hogy a mindennapi életünkben, illetve a munkaerőpiacon való elhelyezkedéskor egyre nagyobb jelentőséggel bíró transzverzális készségek fejlődését az Erasmus+ programon való részvétel képes előmozdítani. Végül felvázolta a 2028-tól induló programszakasz új struktúráját.

Elegáns férfi előadást az Erasmusplusz programról egy konferenciateremben
Cristian Kiefer, programreferens, Európai Bizottság

Ezt követte Verses István, a Tempus Közalapítvány Erasmus+ és felsőoktatási nemzetköziesítési igazgatójának előadása, aki kifejtette, hogyan válhat tanuló szervezetté az iskola a nemzetköziesítés által, majd részletesen bemutatta, milyen támogató szolgáltatásokat kínál A tanulás jövője ennek előmozdítására:

Az iskola mint tanulószervezet Verses István előadásaVerses István, Erasmus+ felsőoktatási nemzetköziesítési igazgató, Tempus Közalapítvány

A szakmai program Dr. habil Hercz Mária szakértő előadásával folytatódott, aki a Szakképzésben végzett tanulók karrierútja című tanulmányának kutatási eredményeit mutatta be. A tanulmány konklúziójaként a résztvevők megtudhatták, hogy nemzetközi kutatások alapján a szakmai kompetenciák, a személyes kompetenciák, illetve a társadalmi hatás hármasa a mobilitásban részt vett tanulókra vonatkozóan a legkiemelkedőbb mértékben érvényesülnek.

Dr habil Hercz Mária előadása freskós konferenciateremben
Dr. habil. Hercz Mária, értékelési szakértő, egyetemi docens

Elismerés a nemzetköziesítés és a digitális oktatás nagyköveteinek

A konferencia ünnepélyes fénypontjaként került sor a Tempus Közalapítvány által alapított díjak átadására. A díjazottakat dr. Pálmai Gergely, a Kulturális és Innovációs Minisztérium szakképzésért felelős helyettes államtitkára köszöntötte.

Pálmai Gergely köszöntője A tanulás jövője konferencián
dr. Pálmai Gergely, szakképzésért felelős helyettes államtitkár, Kulturális és Innovációs Minisztérium

„A szakképzés nem egy B terv, hanem maga a hivatás és a kiteljesedés és ez nagyban köszönhető a nemzetköziesítésnek és a mobilitásnak is.” – mondta, majd hozzátette: „A szakképzés egyszerre kínál biztos szakmai egzisztenciát és nyitja meg a továbbtanulás útját.”

Dr. Pálmai Gergely köszönetét fejezte ki mindazok felé, akik elkötelezettséggel és hittel állnak a nemzetköziesítés ügye mellé mind a szakképzési, mind a köznevelési szektorban.

„A mai nap azt bizonyítja, hogy közösségként képesek vagyunk értéket teremteni és példát mutatni a jelen és a jövő generációinak számára.” – mondta.

Ezután dr. Pálmai Gergely, Bodrogi Richárd és Verses István ünnepélyes keretek között átadták a díjakat.

Elsőként a 10 éve alapított Digitális Pedagógus és Oktatói Díj díjazottjai részesültek elismerésben:

A Digitális Pedagógus és Oktatói Díj díjazottjai oklevéllel a kezükben

Majd a frissen megalapított A Tanulás Jövője Díj díjazottjai vehették át díjaikat:

  • Sajbán Zsuzsanna, pedagógus, Erasmus+ koordinátor
    Szent Imre Katolikus Általános Iskola és Jó Pásztor Óvoda, Alapfokú Művészeti Iskola
  • Torda József, oktató, pályázati munkatárs
    Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum
  • különdíj: Rozmán Éva, igazgató
    Az Andrássy György Katolikus Közgazdasági Technikum, Gimnázium és Kollégium

A Tanulás Jövője Díj díjazottjai üvegdíjjal a kezükben

Networking, tudásátadás, fejlődés

Az ebéd utáni program négy párhuzamos szekcióban folytatódott, amelyek gyakorlatias tudást és azonnal felhasználható módszereket kínáltak a résztvevő pedagógusoknak és oktatóknak. A műhelyek témái között az ideális nemzetközi partner megtalálása, a nemzetközi projektek innovációs motorokként való definiálása, az Erasmus+ centralizált pályázatokkal kapcsolatos ismeretek bővítése, illetve digitális pedagógiai jógyakorlatok megismerése is szerepelt.

Elegánsan öltözött férfiak és nők asztalnál ülve beszélgetnek egy karácsonyi hangulatú teremben

A tanulás jövője Konferencia 2025-ben is megerősítette, hogy a magyar közoktatásban dolgozó szakemberek elkötelezettek a nemzetköziesítés, illetve a digitális pedagógiai megújulás iránt, amelyek kulcsfontosságúak a jövő nemzedékének felkészítésében.

 

Köszönjük a résztvevőknek, hogy együtt tanulhattunk és ünnepelhettünk!
Találkozzunk jövőre is A tanulás jövője konferencián!

  

Fotók: Lékó Tamás

Utolsó módosítás: 2025.12.13.