Egy csésze kávé Tordai Péterrel, a Tempus Közalapítvány igazgatójával
2015.02.18.
Hír | Felsőoktatás
Egyre több külföldi tanul Magyarországon. A németek jönnek a legtöbben, de a törökök száma az utóbbi időben ugrásszerűen megemelkedett – mondja a közel két évtizede nemzetközi oktatási pályázatokat kezelő Tempus Közalapítvány igazgatója.
Nemrégiben a magyar felsőoktatás nemzetköziesítéséről rendeztek konferenciát. Milyen eredménnyel?
Szerencsés együttállása ez a különböző tényezőknek. A felsőoktatás nemzetköziesítéseglobális trend. Másrészt van egy erős kormányzati törekvés ennek a folyamatnak a felkarolására. Ezen túl pedig a hazai intézmények is érzik, hogy ez számukra jó kitörési pont lehet.
Ez utóbbi mit jelent pontosan?
Az egyetemek látják a nemzetközi folyamatokat, és érzik a demográfiai tényezőket. Kevesebb a hallgató. A közalapítvány által koordinált Erasmus-program keretében külföldi diákok érkeznek hozzánk. Ahová külhoni hallgató érkezik, ott az intézmény légköre nyitottabb lesz, a képzések sokrétűbbé válnak. Összességében jót tesz a rendszernek.
Hány külföldi tanul Magyarországon?
Nagyjából 20 ezren. Negyven százalékuk határon túli magyar. A Tempus nagyjából 5000, részképzéses hallgatót koordinál Magyarországon. Számuk dinamikusan nő.
Miért jönnek többen?
Egyrészt Magyarország trendi lett a fiatalok körében mint turisztikai célpont is, ez pedig viszi a hírünket. Másrészt a magyar felsőoktatásnak van egy jól kialakult kapcsolatrendszere. Magyarországon a régiós országokhoz képest lényegesen több a fizetős külföldi hallgató. Ebben kitüntetett szerepe van az orvosképzésnek, ahol a diákok fele külhoni.
Van tere a növekedésnek?
Jelenleg az Erasmus keretében érkező mintegy 5000 külföldi diák már több, mint amennyi magyar megy külföldre tanulni. Még két éve is 20 százalékkal többen mentek, mint jöttek. A részképzésben hosszabb távon az egyensúlyközeli helyzet tűnik tarthatónak, évről évre növekvő létszám mellett, míg a teljes idős képzésben jelentős bővülés várható.
Honnan érkeznek?
Az Erasmus tekintetében a németek hagyományosan vezető szerepben vannak, de az utóbbi időben ugrásszerűen megnőtt a török fiatalok érdeklődése, és a franciák is szép számmal tanulnak itt egy-egy szemesztert.
Egyre többször hangzik el, hogy a magyar egyetemeknek jobban kellene teljesíteniük a különböző rangsorokon. Ön szerint mennyire versenyképesek a hazai felsőoktatási intézmények?
Nagyon sokféle lista van. A nagy nemzetközi rangsorokra csak az első néhány egyetem tud felkerülni. Ennél fontosabb, hogy a magyar felsőoktatás egésze megtalálja helyét a nemzetközi vérkeringésben. A külföldi egyetemekkel alakítsanak ki olyan szoros együttműködéseket, amelyek a közös projektektől a közös tananyagfejlesztésig, akár közös képzésig terjed. Fontos, hogy az oktatók is menjenek külföldre. Ahol az oktató mobil, ott a hallgató is nagy valószínűséggel az lesz.
Mennyire együttműködők a magyar egyetemek?
Ebben van változás. Egyre inkább kezdik belátni, hogy kifelé, külföldön nem egymás versenytársai, csak együttműködve tudják eladni a magyar felsőoktatást, tudnak láthatóvá válni. Azt kell megmutatni külföldön, hogy a magyar felsőoktatás összességében jó színvonalú, versenyképes, amelynek ők meghatározó szereplői.
Aki kinn végez, ott is ragad?
Az alapképzést már kinn töltőknél ez elég gyakran előfordul. A doktori fokozatot kinn megszerzőknél ez kevésbé jellemző. A mester szak esetében a kettő között lehet az arány.
Milyennek találja a nemrég meghirdetett felsőoktatási stratégiát?
Kedvezőnek. Egyszerre szeretnék növelni az ide érkező fizetős hallgatók számát és helyzetbe hozni a felsőoktatási intézményeket, hogy be tudják vonzani a külföldieket. De növelni akarják a külhoni tapasztalatot szerző magyar hallgatók arányát is. A kormány osztja azt az uniós vállalást, hogy 2020-ig a diplomát szerzők 20 százaléka legalább egy szemeszterre kiterjedő nemzetközi tapasztalattal rendelkezzen. Kell, hogy világlátott értelmisége legyen az országnak.
Ismét felpörgött a lakáshitelpiac. Javasolná a gyermekének, hogy vegyen fel kölcsönt?
Attól függ, milyen kondíciókkal adják. Nagyon fontos lenne, hogy még a középiskolában gyakorlati ismeretekkel is felvértezzék gyermekeinket. Aki onnan kijön, legyen tisztában a legfontosabb informatikai tudnivalókkal, képes legyen kommunikálni más nyelven, és alapvető gazdasági ismeretekkel is rendelkezzen. Mindig elképedek, hogy diplomás értelmiségiek néha mennyire nincsenek tisztában a legegyszerűbb gazdasági összefüggésekkel sem.
NÉVJEGY 46 éves. Az ELTE bölcsészkarán szerzett magyar–történelem szakos diplomát. Négy gyermek apja. Könyv » Hrabal: Táncórák idősebbeknek és haladóknak, Michal Viewegh művei Film » Kieslowski: Három szín: kék, Huszárik: Szindbád Zene » Csík zenekar, Neil Young Hobbi » könyvek, filmek, színház |
KAMASZ MELINDA
Az interjú a Figyelőben jelent meg.
Utolsó módosítás: 2015.02.18.