Nyári egyetemek a CEEPUS programban
2017.04.12.
Magazin | Felsőoktatás
2016 nyarán öt nemzetközi nyári egyetem valósult meg a CEEPUS program támogatásával. Budapesten, Egerben, Gödöllőn, Pécsett és Szegeden gyűltek össze a főként Közép-Európából és a Nyugat-Balkánról érkező hallgatók és oktatók, hogy a magyar résztvevőkkel közösen vegyenek részt a legkülönfélébb tématerületeket érintő kurzusokon.
Vitaakadémia a migrációs válságról
A Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának Politikatudományi és Nemzetközi Tanulmányok Tanszéke sokadik alkalommal szervezte meg Debate Academy című nyári kurzusát. Az idei program a globális migráció témáját állította a középpontba, melyhez a tanszék CEEPUS hálózatának partnereitől is számos résztvevő csatlakozhatott. Dr. Schmidt Andrea egyetemi adjunktus és Dr. Tarrósy István egyetemi docens, a kurzus szervezői számolnak be a tapasztatokról.
„Europe in the Visegrad perspective nevű CEEPUS hálózatunk kiemelten kezeli a régióval kapcsolatos kurzusok szervezését, amelyek felölelik a társadalmi, politikatudományi, politikai kultúrával valamint a nemzetközi gazdasági beágyazottsággal kapcsolatos kérdéseket. A nyári egyetemünk is erre a térségre fókuszált a migráció kihívásait állítva a középpontba. A meghívott előadók a probléma más-más szempontból való megközelítésére vállalkoztak, így egyszerre fókuszált a politikai földrajz, politikai kultúra, interkulturális kapcsolatok, valamint a biztonságpolitika kihívásaira.
résztvevők a klasszikus előadásokon inkább tényanyagot sajátíthattak el, azaz megismerkedtek a politikai földrajzzal, interkulturális dialógussal, az előítéletek alakulásával, annak hatásával, valamint a történelmi, kulturális összetevőkkel. Az elhangzottakat később a brit parlamenti vitafórumhoz hasonló módon utóbb vitathatták meg. Ennek keretében 5-7 perces beszédeket tartottak, amelyekre a trénerek segítségével készülhettek fel. A végső vitanapot a Pécsi Városi Bíróság támogatásával sikerült immáron harmadik alkalommal megszervezni.
Meg kell említeni, hogy az egyik szerb résztvevőnk nagyon gazdagon dokumentálta a programokat, és nemcsak képeket, de sok videóit is készített, amit utána rögtön feltöltött Youtube csatornájára, így egyfajta szubjektív naplója is lett ez a nyári egyetemnek.
A program sikere azt bizonyítja, hogy a részt vett hallgatók pozitív benyomással távoztak, mi szervezők pedig olyan tapasztalattal, amelyre a jövőben is alapozhatunk.”
CEEPUS hálózat: CIII-PL-0815-03-1516 Europe in the Visegrad perspective Résztvevők: 39 hallgató és 10 oktató Franciaország, Hollandia, Horvátország, Kína, Lengyelország, Olaszország, Szerbia, Törökország, Chile és Magyarország |
Zöld nyomtatás és csomagolás
Az Óbudai Egyetem Rejtő Sándor Könnyűipari és Környezetmérnöki Karának Médiatechnológiai és Könnyűipari Intézetének nyári egyetemén a nyomtatott mérnöki kommunikáció és tervezés területének környezetvédelmi vonatkozásait dolgozták fel a résztvevők. Dr. Szentgyörgyvölgyi Rozália egyetemi docens, a kurzus szervezője számol be a tapasztatokról.
„A program összeállításánál a részt vevő intézmények erősségeire koncentráltunk, a vendégiskolák oktatói ebben a témában tartottak előadásokat, így a kurzus minden partner számára kölcsönös előnyöket biztosított.
A program különös figyelmet szentelt az európai médiaipar gazdasági környezetének és a környezet védelmének a sajátosságaira. A részt vevő hallgatók nyomon követték egy-egy nyomtatott médiatermék különböző fázisait a tervezéstől a megvalósításig a környezetvédelmi szempontok koncentrált figyelembevételével. Tanulmányozták a különböző médiaipari, környezetvédelmi problémák megoldási és gyakorlati alkalmazási lehetőségeit. A projektmunka végeredménye, kézzelfogható, kinyomtatott termékekben jelent meg (poszterek).
A gyakorlati munkavégzés csoportokban, multimédiás laboratóriumban történt, ahol 4-4 hallgató vett részt különböző országokból. A nemzetközi csoportokban végzett projektmunka tetszett a hallgatóknak, mert idegen nyelven sajátíthatták el a tudnivalókat. A kézi papírkészítés és papírmerítés is nagy sikert aratott, itt érvényre juttathatták az eddig tanultakat és a kreativitásukat.”
CEEPUS hálózat: CIII-RS-0704-04-1516 Research and Education in the Field of Graphic Engineering and Design Résztvevők: 15 hallgató és 9 oktató Horvátország, Lengyelország, Szlovénia és Magyarország |
Matematikatörténet
Az Eszterházy Károly Egyetem Természettudományi Karának Matematikai és Informatikai Intézete a matematika történetének közép-európai vonatkozásaira koncentrálva szervezte meg nyári egyetemét. Dr. Juhász Tibor főiskolai docens, a kurzus szervezője számol be a tapasztatokról.
„Az Eszterházy Károly Egyetem viszonylag ifjú, alig több mint egyéves tagja ennek a CEEPUS hálózatnak, így külön öröm számunkra, hogy a nyári egyetem szervezésének lehetőségét máris elnyerhettük.
A kurzus ideje alatt zajlott egyetemünkön egy matematikatörténettel és matematikaoktatással foglalkozó konferencia, melynek elnöke a legismertebb matematikatörténeti adatbázis, a MacTutor History of Mathematics Archive egyik megalkotója, a St. Andrews Egyetem Hirst-díjas professzor emeritusa, Edmund Robertson volt. A kurzus időpontját szándékosan úgy választottuk meg, hogy egybeessen a konferencia három szakmai napjával. Így a részt vevő hallgatóknak biztosíthattuk azt a nem mindennapi lehetőséget, hogy elismert szakemberektől tanulhassanak. A konferencián Dirk Huylebrouck előadása aratta talán a legnagyobb sikert. Már maga a téma is nyerő: az előadásban Leonardo da Vinci geometriai jellegű munkáiban felfedezhető hibák kerültek górcső alá. És minderre még Dirk szuggesztív előadásmódja rátett egy lapáttal.
A konferenciát követő napokban interaktív keretek között került sor az előadások feldolgozására, a következtetések levonására. Mindvégig nagy hangsúlyt kapott a személyes konzultáció a kurzus hallgatói és oktatói, valamint a kísérőkonferencia résztvevői között.
A tudományegyetemeken a matematikatörténet kurzus, ha egyáltalán van, általában heti két óra előadást jelent, mindössze egy féléven keresztül. Az ott megszerezhető tudás többszörösét szerezhették meg az intenzív kurzusunk résztvevői, a legfrissebb kutatási eredményekkel megfűszerezve.
A kurzuson minden a számításaink szerint alakult, az arcokon látott mosolyok, a zárást követő napokban kapott visszajelzések teljes mértékben kompenzálták a szervezésbe fektetett energiát.”
CEEPUS hálózat: CIII-HU-0028-09-1516 Active Methods in Teaching and Learning Mathematics and Informatics Résztvevők: 30 hallgató és 26 oktató Albánia, Ausztrália, Belgium, Bulgária, Csehország, Egyesült Királyság, Görögország, Horvátország, Irán, Románia, Szerbia, Szlovákia és Magyarország |
Haltenyésztés
A Szent István Egyetem Akvakultúra és Környezetbiztonsági Intézetének Halgazdálkodási Tanszéke közel 16 éve működő CEEPUS hálózatának keretében szervezett nyári egyetemet, amely a haltenyésztés legújabb kutatási eredményeivel foglalkozott. Dr. Tarr Zsuzsanna nemzetközi és külkapcsolati irodavezető és Dr. Müllerné dr. Trenovszki Magdolna tanszéki mérnök, a kurzus szervezői számolnak be a tapasztatokról.
„Az akvakultúrában és az édesvízi haltenyésztésben erősödik azon területek aránya, ahol a molekuláris biológia, a biotechnológia és a genetika jelentős szerepet játszik. Ezen a területen hazánk élenjár a technológiai újítások és innováció területén, így a kurzus lehetőséget nyújtott a hallgatók számára a legmodernebb elméleti ismeretek elsajátítására, a jelentősebb molekuláris biológiai, biotechnológiai és genetikai módszerek gyakorlati megismerésére, valamint a témakörhöz szorosan kapcsolódó tenyésztési alkalmazások és felhasználások lehetőségeinek megismerésére.
A hallgatók elméleti előadásokat hallgattak, gyakorlati laborbemutatókon vettek részt és egyes laborokban feladatot is kaptak, így saját maguk is kipróbálhatták a laborgépeket. Egyik nap terepkiránduláson vettek részt, a hatvani Vadászmúzeumba látogattak el. Egy máltai akvakultúra cég egyik vezetője videókonferencián keresztül számolt be előadásában az európai akvakultúra legfrissebb kutatásairól, majd megmutatta a cég recirkulációs rendszereit.
Az elhangzott előadások közül voltak általánosabb, komplexebb ismeretek nyújtók, a világ és európai trendeket elemző, a fejlődési irányokat, problémákat azonosítók, vagy a vízi környezet hasznos mikroorganizmusaival foglalkozók; de egészen konkrétak is, például a ragadozó halak szaporításáról és ivadéktenyésztéséről vagy a halsperma mélyhűtéséről szólók, és volt szövettani mintaelemzés gyakorlat is.
A nyári egyetem legviccesebb pillanata az volt, amikor a hallgatók megfoghatták a nyálkás élő halakat, például az angolnát, a pontyot és az afrikai harcsát.
Az elméletei és gyakorlati ismereteken túl a nemzetközi kapcsolatépítést is érdemes kiemelni. Egy ilyen nemzetközi intenzív program térben is időben is messze túlmutat a kurzus keretein. Csak egyik példa: három horvát résztvevővel sikerült a nyári egyetem ideje alatt egy horvát-magyar TéT pályázatot egyeztetni és a nyár végén be is adni.
A nyári egyetem tapasztalatai,eredményei mindenképpen beépíthetők a későbbi hálózati munkába, a rész vett oktatók és hallgatók egyéni mobilitással visszajöhetnek hozzánk, de mi is ellátogathatunk a partnereinkhez vendégelőadásokra, de akár közös témavezetés vagy kutatás is létrejöhet.”
CEEPUS hálózat: CIII-HU-0003-11-1516 @groen, Agriculture and Environment in the 21st Century Résztvevők: 16 hallgató és 20 oktató (melyből 7 oktató vett részt CEEPUS támogatással) Ausztria, Bosznia-Hercegovina, Horvátország, Lengyelország, Montenegro, Szerbia |
Számítógépes képfeldolgozás
A Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kara Képfeldolgozás és Számítógépes Grafika Tanszékének nyári egyetemén a számítógépes képfeldolgozás területén lévő problémák, feladatok álltak a fókuszban. Dr. Nagy Antal egyetemi adjunktus, a kurzus szervezője számol be a tapasztatokról.
„Nyári egyetemünk a számítógépes képfeldolgozás iránt érdeklődő hallgatók és a területhez kapcsolódó tárgyak oktatóinak évenkénti találkozója.
A Szegedi Tudományegyetem 12. alkalommal adott otthont a rendezvénynek, amely már 24 éves múltra tekint vissza. A céljaink változatlanok és a nyári iskola programját is a több éve jól bevált struktúra alapján alakítjuk ki. A délelőtti szekciókban előadásokat hallgattak a résztvevők, délután pedig nemzetközi csapatokban projektmunkát végeztek oktatói felügyelettel.
A CEEPUS támogatás biztosította, hogy a régióban tanuló hallgatók (összességében a hallgatók fele) részt tudtak venni a rendezvényen.
A nyári iskola programján túl a hallgatók ismeretségeket kötöttek, megismerhették egymás munkáját, tapasztalatot cserélhettek. Véleményem szerint a szakmai célok mellett ez egy nagyon fontos hozadéka a nyári iskolának.
A tervek szerint jövőre Újvidéken fogja megszervezni ezt a rendezvényt a szerb partnerintézetünk. A rákövetkező évben valószínűleg Graz, utána pedig Temesvár ad majd otthont ennek a nyári iskolának.”
CEEPUS hálózat: CIII-AT-0042-11-1516 Summer School on Image Processing 2016 Résztvevők: 32 hallgató és 18 oktató Ausztria, Belgium, Finnország, Franciaország, Horvátország, Lengyelország, Marokkó, Montenegró Németország, Norvégia, Oroszország, Románia, Svájc, Svédország, Szerbia, Törökország, és Magyarország |
A nyári egyetemi pályázati lehetőség nemcsak a nagy múlttal rendelkező hálózatok számára nyitott és elérhető, hiszen a rövid és átlátható pályázati űrlapnak köszönhetően hozzáférhető a kevésbé tapasztalt hálózatok számára is.
A 2017-es évi nyári egyetemi felhívást várhatóan 2016 decemberében tesszük közzé a Tempus Közalapítvány honlapján.
A cikket összeállította:
Kilin Emőke, Tempus Közalapítvány, Felsőoktatási egység
A cikk a Pályázati Pavilon/őszi számának 26-28. oldalán olvasható
Utolsó módosítás: 2017.05.02.