Így ünnepeltük az Erasmus+ program születésnapját

2018.02.26.

Erasmus 30 | Köznevelés, Felsőoktatás, Szakképzés, Felnőtt tanulás, Ifjúság, EU

Beszámoló a 2017-es ünnepség sorozat programjairól, eredményeiről

Legyen szó tanárról vagy diákról, tanulásról vagy önkéntes munkáról, európai vagy Európán kívüli országról, az Erasmus+ olyan pluszt ad a résztvevőknek, ami képes megváltoztatni az életüket. Az Európai Unió ikonikussá vált programjában 9 millióan vettek már részt, akik számára az Erasmus+ egyet jelent a szabadsággal, a sokszínűséggel és a sikerrel.

Erasmus+ Szabadegyetem

Május 5-én az Erasmus+30 Szabadegyetemen olyan magyar fiatalokat ismerhetett meg a közönség, akik kihozták a maximumot a külföldi ösztöndíjas időszakukból. Az előadók között volt, akinek új irányt vett az élete, másnak az Erasmus indította be a karrierjét, és volt, aki a külföldi ösztöndíja alatt jött rá, hogy képes megvalósítani az álmait. Az Erasmus program 30. születésnapja alkalmából tartott ünnepi rendezvény egyik tanulsága, hogy bár az első lépéseket sokszor nehéz megtenni, megéri pályázni az Európai Unió egyik legnépszerűbb programjában.

Galán Angéla

A televíziós műsorvezető arról mesélt, hogyan találta meg saját identitását a soknemzetiségű Londonban Erasmus ösztöndíjasként.

Jentetics Kinga

Svájcban tanulta meg az üzleti életben elengedhetetlen pontosságot, és ott sajátította el azt a fajta globális világnézetet, ami PublishDrive nevű startup vállalkozása sikeréhez is hozzájárult.

Vigh Bori

Egyik első nagy útját spanyolországi Erasmus ösztöndíja jelentette, azóta pedig a világjárás a mindene: utazásairól ír a backpacker.hu oldalon, előadásokat tart, és nemrég jelent meg első könyve.

Holicza Péter

Az ifjúsági olimpiai bajnok kajakos kimaxolta az Erasmust: egyetemistaként négyszer nyert el tanulmányi, illetve szakmai gyakorlati ösztöndíjat, ami igencsak megváltoztatta az életét.


Holicza Péter, Szó Gellért és Vigh Bori

Szó Gellért

A cukrász francia tapasztalatainak köszönhetően értette meg a folyamatos fejlődés és fejlesztés fontosságát. Desszertjei izgalmas ízvilágot képviselnek, amit exkluzív Erasmus+30 tortája is bizonyított.

Az Erasmus+30 Szabadegyetem előadásai honlapunkon megnézhetők.

 

30 éves az Erasmus+

Május 30-án szakmai konferenciát tartottunk a program születésnapja alkalmából, ahol Zupkó Gábor, az Európai Bizottság Magyarországi Képviseletének vezetője az Európai Unió egyik legfontosabb vívmányának nevezte az Erasmus+ programot. Kiemelte, hogy a program az uniós identitás erősítéséhez is hozzájárul. „Aki átélte az Erasmus-élményt, az az európaiság élményét is átélte” – fogalmazott.

Magyarországról eddig több mint 227 ezren vettek részt az Európai Unió nemzetközi együttműködéseket támogató programjaiban. A 2014–2020 között megvalósuló Erasmus+ programban várhatóan 110.000 fő vehet részt hazánkból, akik csaknem 300 millió eurót (93 milliárd forintot) fordíthatnak projektjeik megvalósítására.

A születésnapi rendezvény előadói személyes élményeiken keresztül mutatták be a program hatását. Az elmúlt években bebizonyosodott, hogy a nemzetközi együttműködésekből nemcsak a résztvevők profitálhatnak, hanem a program hozzájárul az oktatás és képzés minőségének fejlesztéséhez, a pedagógusok módszertani megújulásához, a munkaerőpiaci igényeknek megfelelő képzés elősegítéséhez, és az intézmények nemzetközi versenyképességének növeléséhez egyaránt.

Az Európai Bizottság elemzése szerint az egykori Erasmus hallgatók kétszer akkora eséllyel helyezkednek el a diplomaszerzést követő egy éven belül, mint azok a fiatalok, akik nem tanultak másik országban. Ennek oka többek között az, hogy a program olyan személyiség- jegyeket erősít meg, amelyeket a munkáltatók nagyra becsülnek az új alkalmazottak felvételénél.

A szakképzésben tanulók esetében is kimutatható a nemzetközi tapasztalat munkaerőpiaci előnye. A külföldön új technológiákat és munkafolyamatokat is megismert tanulók átlagosan kevesebb mint 3 hónap alatt el tudnak helyezkedni a szakképesítésük megszerzését követően, és 25%-kal többet keresnek, mint a nemzetközi tapasztalattal nem rendelkező társaik.

Kiemelt prioritásként pedagógusok, oktatók és ifjúságsegítők szakmai fejlődésének támogatására is van mód az Erasmus+ programban. Egy európai kutatás azt mutatja, hogy a köznevelésben dolgozó tanárok több mint 90%-ának új ötletekkel bővült a szakmai repertoárja, és 80%-uknak fejlődtek az interkulturális készségei a nemzetközi tapasztalatoknak köszönhetően.

A tolerancia, a nyitottság és az európai identitás erősödése az Erasmus+ program minden célcsoportjában megfigyelhető. Az ifjúsági önkéntesek például arról számoltak be az Európai Bizottság felmérésében, hogy a programnak köszönhetően fejlődött az együttműködési, szervezési és kezdeményezőkészségük, emellett jobban tudatosult bennük az uniós értékek fogalma.

Az Erasmus program 30. születésnapja alkalmából tartott konferencián ugyanakkor Novák Katalin család- és ifjúságügyi államtitkár hangsúlyozta: az egy tévhit, hogy az Európai Unió külföld. Amikor a fiatalok az ösztöndíjprogramoknak köszönhetően uniós tagállamokba utaznak, valójában hazamennek, és ezek az utazások ma már természetesek számukra.

Aktualitásokkal, inspiráló történetekkel és hasznos tanácsokkal várjuk a Facebookon!

Összeállította: GYŐRPÁL ZSUZSANNA,
Tempus Közalapítvány, Kommunikációs egység

Utolsó módosítás: 2018.02.26.