Egy kihívásra többféle megoldás is létezhet. Nincs ez másként a nemzetközi hallgatók beilleszkedésének támogatásával sem. Rövid összealításunkban körképet mutatunk a különböző hazai felsőoktatási mentorprogramokról, a teljesség igénye nélkül.

Interkulturális mentőöv - Körkép a hazai felsőoktatási nemzetközi mentorprogramokról

A SZEGEDI ERASMUS STUDENT NETWORK (ESN)

A szegedi Erasmus Student Network (ESN) 2002-ben alakult az egyetemen. Feladataik között a külföldi hallgatók mentorálása, irodai ügyelet, valamint események szervezése szerepel. A szekcióhoz bárki csatlakozhat, aki elmúlt 18 éves. 
Az ESN Szeged alapvetően az Erasmus+ programmal, illetve a Stipendium Hungaricum ösztöndíjjal Szegedre érkező hallgatókra fókuszál, nagyjából 200-200 főnek nyújtanak támogatást ösztöndíjprogramonként. A mentorálás már a hallgatók megérkezése előtt 1 hónappal megkezdődik egy bemutatkozó, üdvözlő levél formájában, és folytatódik az egész félév folyamán.
Tapasztalataik alapján az erasmusosok esetében főképp a kezdeti adminisztráció okoz problémát, majd a lakáskeresés a központi kérdés, a későbbiek során pedig a szórakozási lehetőségek iránt érdeklődnek a fiatalok. Az Európán kívüli országokból érkező hallgatóknál ugyanakkor a kulturális különbségekre is oda kell figyelniük. Jelenleg mintegy 40 magyar mentorral dolgoznak együtt, emellett létrehoztak egy 4-5 fős tutori rendszert is legalább fél éve itt tanuló Stipendium Hungaricum ösztöndíjas hallgatókból. Azt tapasztalták ugyanis, hogy vannak helyzetek, amikor a bizalom sokkal nagyobb egy olyan hallgató felé, aki korábban hasonló cipőben járt. 

A DUNAÚJVÁROSI EGYETEM

A Dunaújvárosi Egyetemen 2006 óta vannak külföldi hallgatók és segítségükre kirendelt mentorok. Az egyetem a feladatok hatékonyabb ellátása érdekében 2017-ben indította el többlépcsős mentorprogramját. Ennek keretében egy fő-mentorhallgató a Nemzetközi Kapcsolatok Irodán személyesen elérhető nyitvatartási időben, illetve folyamatosan online. Az ő feladatai közé tartozik olyan problémák megoldása, melyek nem igénylik egy nemzetközi koordinátor szakmai tudását: például fodrászt találni vagy fogorvoshoz időpontot kérni. Rajta kívül további mentorhallgatók segítenek személyes jelenlétet igénylő nehézségek megoldásában, mint a hallgatók orvoslátogatása vagy a hivatali ügyintézés. A magyarokon kívül külföldi mentorokat is bevontak a megvalósításba, mivel a közös nyelvi és kulturális közegből érkezett hallgatók jobban elfogadják egymás szavát. Ugyanakkor a rendszer csak úgy működtethető, ha magyar és külföldi mentor egyaránt a hallgatók rendelkezésére áll.

A HÖOK STIPENDIUM HUNGARICUM MENTORHÁLÓZATA

A HÖOK Stipendium Hungaricum mentorhálózata idén júniusban indult a felsőoktatási intézmények visszajelzései hatására. Nyilvánvalóvá vált ugyanis, hogy a nem Európából érkező nemzetközi hallgatók beilleszkedésének segítésére nem mindenhol van megfelelő kapacitás.

Jelenleg tíz felsőoktatási intézménnyel dolgoznak együtt: Budapesti Corvinus Egyetem, Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Semmelweis Egyetem, Szent István Egyetem, Pécsi Tudományegyetem, Debreceni Egyetem, Miskolci Egyetem és Eszterházy Károly Egyetem.
Mindenhol van egy vezető mentor, aki az intézményben tanuló mentorokért és a HÖOKkal történő kapcsolattartásért felelős. Az országos hálózatnak összesen 297 mentorhallgatója van, közel felük külföldi. A mentorokat nyári táborokban készítették fel, ahol érzékenyítő és interkulturális tréningeken is részt vettek. Annak érdekében, hogy a külföldi hallgatók megismerjék és megszeressék országunkat és kultúránkat, tanulmányi, szakmai és kulturális programokat is szerveznek nekik. 


 

Az Erasmus Student Network (ESN) ELTE irodájában Wisarut Rochanaruangraival és egyik mentorával, Stojan Matićcsal beszélgettünk a mentorként és mentoráltként szerzett tapasztalatokról.  

Wisarut Rochanaruangrai: Thaiföldről érkeztem Magyarországra, hogy skandinavisztikát, azon belül is dán nyelvet és kultúrát hallgassak az ELTE bölcsészkarán. Mindig is az volt az álmom, hogy Európában tanuljak, és amikor megláttam a Stipendium Hungaricum felhívását, rögtön jelentkeztem. A pályázáskor még nem nagyon bíztam benne, hogy megkapom az ösztöndíjat, és most mégis itt vagyok. 

Stojan Matić: Egy magyarok lakta szerbiai falucskából származom, de korábban csak pár alapkifejezést tudtam magyarul. Hat éve aztán ideköltöztünk Magyarországra, a gimnáziumot pedig már Budapesten végeztem. A középiskolában rengeteg tanórán kívüli programban vettem részt, így az egyetem elkezdése után nem volt kérdés, hogy kell valami plusz. Ekkor csatlakoztam az ESNhez. Így végre átadhatom azt a tudást és tapasztalatot, amit korábban külföldi diákként szereztem, hisz valaha én is egy voltam közülük. 

Mi a legnagyobb különbség hazád és Magyarország között?
WR: Thaiföld minden szempontból más. De a legnagyobb különbség talán az emberek habitusában van. Otthon az emberek sokat mosolyognak és beszélgetnek egymással. Itt, Magyarországon a városiak sokkal hidegebbnek és zárkózottabbnak tűnnek. Ez az elején nagyon furcsa volt, de mostanra már kezdek hozzászokni. Az elmúlt hónapokban pedig már barátokat is szereztem. 

Mi okozta a legnagyobb kihívást az ideérkezéskor?
WR: A nyelvek. Egyrészt a dán nyelv is nehéz számomra, hiszen olyan hangok is vannak a nyelvben, amelyek a thaiból hiányoznak. Na meg a magyar nyelv nyelvtana is feladta a leckét. Ami még nehéz volt, az a megérkezés előtti adminisztráció. Mivel Thaiföld nem EU-s ország, vízumot kellett kérni, ami hoszszadalmas folyamat. Majd egyedül kellett a repülőjegyet is megvennem. Ez nekem, egy 18 éves diáknak nem volt egyszerű.
SM: Ez sajnos így van. Komoly nehézséget okoz nekünk is ez a helyzet, hiszen lehetetlenség, hogy a megérkezés előtt már segíteni tudjunk az Európán kívülről érkezőknek, mondjuk a beutazáshoz szükséges vízum megszerzésében, hiszen nem tudunk pl. Thaiföldre utazni, hogy segédkezzünk a papírmunkában. A megérkezés után persze már nincs akadály: ha a hallgatóknak meggyűlik a baja az adminisztrációval, szórakozni szeretne vagy csak egy pár kedves szóra van szüksége, mi mindig itt vagyunk, hogy segítsünk.
WR: Igen, a magyarországi ügyintézés már jóval könnyebb volt, hiszen volt mentrom, aki segített, ha arra volt szükség.

Mentorként milyen kihívásokkal szembesültök az ESN-nél?
A Stipendium Hungaricumos hallgatók mentorálása néha nehéz feladat, de az ESN komolyan felkészíti a mentorait a várható nehézségekre. Nekem egyébként már a Föld minden részéről volt mentoráltam – ösztöndíjas és önköltséges is –, így ritkán érnek meglepetések. Mindig nagyon jól érzem magam velük, és sok barátot szereztem már.

 

MÉSZÁROS GABRIELLA
Tempus Közalapítvány
Study in Hungary egység

Utolsó módosítás: 2019.02.20.