A Diaszpóra Felsőoktatási Ösztöndíjprogram kiemelt figyelmet fordít a magyar gyökerekkel rendelkező ösztöndíjas hallgatók egyetemi életbe történő beilleszkedésére. Ezt a folyamatot számos intézményi és programszintű szolgáltatás támogatja. Ilyen meghatározó támogatói szolgáltatás a HÖOK 2022 őszén elindított Diaszpóra Mentorprogramja is. A mentorszolgáltatáshoz kapcsolódóan a HÖOK 2023 tavaszán elemző kutatást végzett, amelynek eredményei nemcsak a mentorprogram munkatársai, hanem az egyetemek és a diaszpóraszervezetek számára is hasznos információkat nyújtanak.
A Diaszpóra Felsőoktatási Kutatás négy fő témára fókuszált.
A hazai felsőoktatási környezettel és lehetőségekkel való elégedettség mellett a kutatás vizsgálta a hallgatók testi és mentális egészségét és a kapcsolódó egyetemi szolgáltatásokat, a HÖOK Diaszpóra Mentorprogrammal való elégedettséget, valamint a magyar nyelvtanulási lehetőségeket, az egyetemi nyelvi kurzusokhoz kapcsolódó tapasztalatokat. A kutatás keretében összesen 67 ösztöndíjas hallgató osztotta meg tapasztalatait.
A legfontosabb eredményekre fókuszálva fontos kiemelni, hogy az egyes országokban működő diaszpóra közösségeknek kulcsszerepe van az ösztöndíjprogram népszerűsítésében, az ösztöndíjas hallgatók toborzásában. A hallgatók pedig leginkább azzal a szándékkal érkeznek hazánkba, hogy megismerjék magyar gyökereiket, valamint hogy nemzetközi tapasztalatokat szerezzenek. Az ösztöndíjasok saját bevallásuk szerint leginkább a helyi egyetemi csoportoknak és a szakos közösségnek váltak fontos tagjaivá. Ugyanakkor jellemző, hogy az ösztöndíjas hallgatók elsősorban külföldi hallgatókkal vagy más ösztöndíjas hallgatókkal tartanak fenn baráti kapcsolatokat.
A kutatás érdekes része a testi és lelki egészséggel foglalkozó tematikus szakasz. Az eredmények azt jelzik, hogy a hallgatók fontosnak tartják a testi egészségüket; mindössze 18%-uk nem végez rendszeresen testmozgást. A mentális egészségüket tekintve a hallgatók általános állapota megfelelőnek mondható. Az intézményeknek fontos visszajelzés, hogy a megkérdezettek többsége, 57%-a nem ismeri az egyetem által nyújtott mentálhigiénés szolgáltatásokat, 75%-a pedig a karriertanácsadási, karrierépítéssel kapcsolatos szolgáltatásokról sem hallott.
Az egyetemi életbe történő integrációban fontos szerepe van a HÖOK Diaszpóra Mentorprogramnak, amelynek célja, hogy kortárs mentorok támogatásával segítsék az ösztöndíjas hallgatókat a tanév kezdetétől. Ez azért is fontos szolgáltatás, mivel a hallgatók leginkább kortársaik támogatására számítanak egy-egy nehezebb helyzetben. A megkérdezettek többsége, 74%-a tagja volt a mentorprogramnak, amelynek megítélése kedvező a résztvevők között. Az elégedettséget jelzi, hogy 90%-uk úgy nyilatkozott: továbbra is szeretne e közösség tagja maradni. A hallgatók elsősorban a tanulmányi, egyetemi ügyekben, valamint az általános adminisztratív ügyekben igényelték a mentori támogatást, de az információk megszerzésének is fontos csatornájává vált a mentorprogram.
Az egyetemi életbe való beilleszkedés során a magyar nyelvi készségek fontos szerepet játszhatnak. Az eredmények azt mutatják, hogy bár sok ösztöndíjas csak alapszintű magyar nyelvismerettel rendelkezik, de a válaszadók (38 fő) több mint fele legalább középfokon beszél magyarul. A nyelvi készségek fejlesztése érdekében az ösztöndíjas hallgatók jelentős része részt vesz az egyetem által nyújtott magyar nyelvi kurzusokon, és a válaszolók több mint fele elégedett is ezekkel a lehetőségekkel. A nyelvtudás, nyelvtanulás iránti motivációban nagy szerepe van a Magyarországon élő barátoknak, ismerősöknek, illetve a magyar gyökerek megismerésének.
A 2022/23. tanévben összesen 121 ösztöndíjas hallgató tanult a hazai egyetemeken, létszámuk évről évre növekszik. Emiatt is fontos, hogy visszajelzések érkezzenek a hallgatóktól, amelyek segítségével folyamatossá válik a program és a kapcsolódó szolgáltatások fejlesztése, továbbgondolása.
A kutatás a Külgazdasági és Külügyminisztérium támogatásával valósult meg, eredményei az alábbi jelentésben olvashatók.
_
Utolsó módosítás: 2023.09.21.