Digitális történetmesélés
A digitális történetmesélés (angolul: digital storytelling, rövidítve DST) egy olyan innovatív, tanulástámogató tanulásszervezési stratégia, amely az egyénre, az egyéni történetekre fordítja a figyelmet. Megtanulhatjuk, hogy egyes, számunkra fontos történeteket fényképek, hanganyagok, filmanyagok, linkek, IKT-eszközök felhasználásával mások számára is hozzáférhetővé tegyük, vagyis továbbadjuk (elmeséljük) a számukra. Ezen kívül tantárgyi tartalmak megjelenítésére is lehetőséget kínál a DST módszertana, a tanulók és hallgatók változatos munkaformákban, tevőleges tanulással dolgozhatnak fel a segítségével egy-egy témakört.
A digitális történetmesélésről általánosságban
“A digitális történetmesélés folyamata:
- Megtalálni – a számunkra fontos történetet
- Elmesélni – saját szavainkkal és fényképeinkkel
- Megosztani – egymással vagy az interneten keresztül bárkivel” (Forrás)
A StoryCenter Berkeleyben a digitális történetmesélés központi alkotóhelye, közösségi műhelye. Ebben a közösségben dolgozták ki többek között a DST hét elemét, amelyet gyakran a módszer kiindulópontjaként is emlegetnek.
A hét elem az alábbiakat tartalmazza:
- Nézőpont - Mi a történet központi gondolata és a szerző nézőpontja, szempontja?
- Kulcskérdés - A központi kérdés, ami fenntartja az érdeklődő figyelmét és amire a történet végén választ kapunk.
- Érzelmi töltet
- A saját hangunkat eszközként használjuk a történet személyesebbé tételéhez.
- Egy, a tartalomhoz jól illeszkedő zene nagy hatással lehet a befogadókra.
- Gazdaságosság - Fontos, hogy ne terheljük túl a befogadót a tartalommal
- A történet tempója, ritmusa ne legyen se túl vibráló, se túl lassú, illeszkedjen a tartalomhoz.
“A StoryCenter definíciója alapján digitális történetről a következő komponensek együttes megléte esetén beszélhetünk (Lambert, 2013, 37-38. o.):
- Az alkotó egy, az ő számára fontos történetet tematizál saját nézőpontjából,
- személyes reflexióit egyes szám 1. személyben fogalmazza meg,
- időbeli összefüggéseket ábrázol, története jelenetekből áll,
- melyet állóképekkel illusztrál és
- aláfestő zenével gazdagít.
- A kész mű egyedi, egyéni alkotás,
- hossza ideális esetben 2-3 perc.” (Forrás)
A digitális történetmesélés az oktatásban
A digitális történetmesélésnek köznevelésban és felsőoktatásban egyaránt hasznát lehet venni, hiszen ez a módszer a központi hangsúlyt a digitális kompetenciák fejlesztése mellett az önkifejezés, a párbeszéd és a vitakultúra fejlesztésére, az egyéni nézőpontok és vélemények kinyilvánítására helyezi. (Magyar példák: köznevelés: ITT , ITT és ITT, felsőoktatás: ITT)
“A pedagógiai céltól függően a digitális történetmesélés felhasználható:
- egyéni élettörténetek, identitástörténetek felszínre hozására,
- tantárgyi tartalmak megismerésére, feldolgozására, beépítésére.” (Forrás)
Egyes kezdeményezések kifejezetten arra helyezik a hangsúlyt, hogy az oktatásban miként használható a DST módszere.
A DST az innovatív oktatási módszerek között egy hatékony eszköz, hiszen számos módon lehet használni a tanítás támogatására. Elsőként arra van szükség, hogy oktatóként eldöntsük, hogy mi használjuk a DST módszerét, vagy pedig a hallgatókat kérjük erre valamilyen formában. Külföldi gyakorlatban több esetben az oktatók készítenek DST-ket és ezeket az oktatási tartalom egyik lehetséges példájaként, segédanyagként használják fel, gazdag multimédiás tartalommal és web2.0-s eszközökkel kiegészítve.
A DST egy másik változata az oktatásban, amikor a hallgatók használják azt hatékony tanulástámogató eszközként, amely felkelti az érdeklődésüket, motiválja őket és a kreativitásukat is fejleszti. Azok a hallgatók, akik DST készítésében vesznek részt, az anyaggyűjtés, a szerkesztés és bemutatás során fejlesztik a kommunikációs készségeiket, megtanulják szervezni a saját ötleteiket és szociális készségeiket is fejleszthetik ezáltal. A DST ezen kívül számos más kompetenciaterület fejlesztésére hatással van, ezek közé sorolható a szövegértés és -alkotás képessége, a digitális írástudás, a médiaműveltség, az információs írástudás, kreativitás.
Digitális történetmesélés a felsőoktatásban
A digitális történetmesélés a felsőoktatásban használható egyéni vagy csoportos feladatként, alkalmat adhat egy projekt kapcsán a reflexióra, önreflexióra, vagy akár egy témát is ezzel a módszerrel dolgozhatnak fel a hallgatók. Mivel a digitális történetmesélés hangsúlyosan egy személyes történeten alapul, így például ha egy történelmi eseményt vagy irodalmi művet szeretnénk ezzel a módszerrel feldolgozni, akkor a hallgatók egy szereplő helyébe képzelhetik magukat és E/1-ben írhatják meg a történetet.
Készítette: Lévai Dóra
Címkék
digitális történetmesélés, innovatív módszer, digital storytelling, web2.0, tanulás
Linkgyűjtemény
- Anthropolis Egyesület honlapjaDigitális történetmeséléshez kapcsolódó honlap: http://digitalistortenetmeseles.hu/
- Center for Digital Storytelling: http://www.storycenter.org/
- Digitális történetmeséléshez kapcsolódó Web2.0-s gyűjtemény: https://digitalstorytelling.coe.uh.edu/page.cfm?id=27&cid=27&sublinkid=75
- Digitális történetmesélés a nevelési-oktatási folyamatban. A digitális tér konferencia “Digitális történetmesélés” szekciójának előadásai - bemutatkozás. OFOE
- IDigStories. Eszköztár digitális történetmeséléshez. Digitális történetmesélés a gyakorlatban. http://idigstories.eu/hu/
- Jim Andersonand Vicky Macleroy (2016):Multilingual Digital Storytelling. Engaging creatively and critically with literacy.
- Lambert, Joe (2010): Digital Storytelling: Cookbook: https://wrd.as.uky.edu/sites/default/files/cookbook.pdf
- Lanszki Anita (2015): A digitális történetmesélés módszertani felhasználhatósága a nemzetközi kutatások tükrében. Tavaszi Szél Konferencia - előadás
- Lanszki Anita (2015): A tanulói interaktivitás szerepe a digitális történetmesélésben. in: Lévai Dóra-Papp-Danka Adrienn (szerk): Interaktív oktatásinformatika. ELTE Eötvös Kiadó.
- Lanszki Anita (2016): Digitális történetmesélés és tanulói tartalom(re)konstrukció. in:j Pedagógiai Szemle, 2016/3-4.
- Lanszki Anita (2017, szerk): Digitális történetmesélés a nevelési-oktatási folyamatban. Líceum Kiadó. Eger.
- Lanszki Anita és Papp-Danka Adrienn (2017): Digitális történetmesélés alkalmazása természettudományos témájú tantárgyi tartalmak feldolgozásában. Neveléstudomány. Oktatás-Kutatás-Innováció 2017/2. 26-44.
- Lanszki Anita (2018): A digitális írástudás fejlesztése digitális történetmesélés segítségével. in: V. Nemzetközi Internet Konferencia - Magyar Tudományos Akadémia - 2018.10.02. - előadás
- Lanszki Anita (2018): A digitális történetmesélés mint tanulásszervezési eljárás tanulástámogató és kompetenciafejlesztő hatása az oktatási folyamatban. Doktori disszertáció nyilvános védése. 2018. 05.10. Eger. EKE NTDI.
- Módszertani ötletgyűjtemény. Digitális történetmesélés. TKA. Digitális módszertár.
- Powerfool Tools for Teaching and Learning: Digital Storytelling. Coursera MOOC.
Ajánlott irodalom
- Lanszki Anita (2015): A digitális történetmesélés módszertani felhasználhatósága – nemzetközi kutatások áttekintésein: DOSZ Tavaszi Szél Konferenciakötet IV., p. 117-130.
- Lanszki Anita (2015): A digitális történetmesélés relevanciája a pedagógusképzésben, in: (szerk.: Falus) Felkészülés a pályára, felkészülés az életre, Líceum Kiadó. - megjelenés alatt
- Lanszki Anita (2017): Digitális történetmesélés. in: Hülber László (szerk): A digitális oktatási kultúra módszertana. Eger: Eszterházy Károly Egyetem.
- Lanszki Anita (2018): A digitális történetmesélés mint tanulásszervezési eljárás tanulástámogató és kompetenciafejlesztő hatása az oktatási folyamatban. Doktori disszertáció. 2018. 05.10. Eger. EKE NTDI.
Utolsó módosítás: 2019.05.02.